شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۵

حیدری فرد با اشاره به کار جسورانه کارگردان فیلم ˝قلاده های طلا˝ گفت: به دلیل موضوع امنیتی و چالشی بودن فیلم، می‌توان گفت که کار ایشان جسورانه و ارزشمند بوده است.

دکتر علی اکبر حیدری فرد کارشناس ارشد مسایل سیاسی، حقوقی، امنیتی و دادیار سابق دادسرای امنیتی تهران در میزگردی که با حضور ابوالقاسم طالبی کارگردان فیلم سینمایی"قلاده های طلا" در خبرگزاری برنا انجام شد، به تحلیل این فیلم پرداخت و گفت: فیلم ایشان علاوه بر اینکه سیاسی ترین فیلم پس از انقلاب است، مربوط به سیاسی ترین بحران پس از انقلاب نیز هست.

وی در ادامه افزود: سوابق آقای طالبی در تحلیل و نقد این فیلم باید لحاظ شود، زیرا ایشان از جمله فیلمسازان ارزشی نظام است که دغدغه منافع ملی در اغلب فیلم هایش محوریت دارد و همواره به دنبال ایجاد وحدت ملی از نگاه تخصصی خودش می باشد.

حیدری فرد در تحلیل محتوای فیلم سینمایی قلاده های طلا گفت: خلق ابهام و پیچیدگی و بزرگنمایی دقیق و حرفه ای دو خصیصه اصلی تمام فیلم هایی است که به قضایای سیاسی و امنیتی و همچنین سازمان های اطلاعاتی و سیاسی یک کشور می پردازد و چون در اغلب کشورها در صورتی که یک فیلم نامه موضوع آن نوعی قصد نمایش نحوه عملکرد سرویس اطلاعاتی و امنیتی آن کشور را داشته باشد به طور حتم سازمان اطلاعاتی و امنیتی برموضوع فیلم حساسیت به خرج داده و بر روند ساخت آن نظارت می کند و لذا دو خصیصه ابهام و بزرگ نمایی معمولا در دستور کار تمام سازمان های اطلاعاتی دنیا در سفارش یا نظارت بر فیلم های مربوط به خودشان است، ما در فیلم آقای طالبی ضمن حفظ عنصر ابهام به خصیصه نمایش اقتدار وزارت اطلاعات به صورت حرفه ای توجه ویژه ای شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی تاکید کرد: هنر برجسته آقای طالبی در ساخت این فیلم دفاع از عملکرد نیروهای امنیتی و انتظامی ضمن نقد آنهاست و این عملی بسیار دشوار است که آقای طالبی به زیرکی هنری آن را خلق نموده است.

وی افزود: نگاه آقای طالبی به جمعیت اغتشاش گر و گروه معترضین از دریچه یک کارگردان انقلابی و واقعیت گرا و بدون تعصب افراطی است.

قاضی سابق دادسرای امنیتی تهران و از قضات فعال و تاثیر گذار اغتشاشات فتنه 88 اظهار داشت: برجسته ترین موضوع حوادث پس از انتخابات 1388 ریاست جمهوری مدیریت راهبردی مقام معظم رهبری در تبدیل پیچیده ترین چالش امنیتی کشور به یک فرصت غنی و گفتمان ساز است که نوعی تجدید حیات و باز تولید مفهومی انقلاب و ارزش های آن را در پی داشت، در واقع پس از 8 ماه بحران امنیتی با مدیریت عالیه ایشان جلوه نظام را از طریق زدودن غبار نشسته بر چهره آن درخشنده تر کرد.

حیدری فرد درباره اغتشاشات سال 88 نیز گفت: در ماجرای فتنه سال 88 فرصتی به علت غفلت از استراتژی که از خارج برای نظام طراحی شده بود و تسامحی که در داخل از سوی برخی خواص کشور به وجود آمد، فراهم شد و به منافع ملی کشورمان لطمه وارد کرد و نوع پردازش و کارگردانی ابوالقاسم طالبی از این زاویه بسیار خوب بوده و نگاه ایشان به حوادث پس از انتخابات که به عنوان فتنه 88 یاد می شود و نگاهی که ایشان به غفلت ها و کاستی ها داشته می تواند در پیشگیری از این نوع حوادث کارساز باشد و نیت ایشان نیز به غیر از این نبوده است.

وی با اشاره به کار جسورانه کارگردان فیلم "قلاده های طلا" گفت: به دلیل موضوع امنیتی و چالشی بودن فیلم، می توان گفت که کار ایشان جسورانه و ارزشمند بوده است و فیلم ساز ارزشی همچون ابوالقاسم طالبی می تواند ضمن تایید عملکرد سیستم قضایی و امنیتی نظام و نشان دادن نقاط ضعف آن، مخاطب را نیز راضی نگه دارد و به معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های عظیم نظام مقدس جمهوری اسلامی در این زمینه بپردازد.

حیدری فرد همچنین حضور در بطن حوادث پس از انتخابات آن هم به عنوان دادیار دادسرای امنیتی تهران را از افتخارات خود دانست و گفت: خوشحالم که خداوند این توفیق را به بنده داد تا به عنوان عضو کوچکی از نظام مقدس جمهوری اسلامی سهم اندکی در شناسایی و مقابله با جریان فتنه داشته باشم و از آرمان های امام راحل و خون مقدس شهدا با توجه به منویات مقام معظم رهبری به نوبه خود بر اساس وظیفه دینی، ملی، و شرعی دفاع نمایم.

این کارشناس مسائل حقوقی و اجتماعی خاطر نشان کرد: برخی از منتقدان آقای طالبی به لحاظ موفقیت این فیلم و فروش بالای آن جهت تخریب وی او را از اعضای سابق وزارت اطلاعات یا یک هنرمند همکار با وزارت اطلاعات معرفی می کنند، اولا این موضوع صحت ندارد و ثانیا عضویت یا همکاری با وزارت اطلاعات و سایر دستگاه های امنیتی یک افتخار الهی است در این فیلم اتفاقا تا آنجایی که اطلاع دارم وزارت اطلاعات نقدهایی نسبت به فیلم نیز داشت.

حیدری فرد در پایان با توجه به حضورش در بطن حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری 88 و داشتن اطلاعات دقیق و واقع گرایانه گفت: اگر آقای طالبی قصد ساخت سری دوم این فیلم را داشته باشد، افتخار می کنم که در کنار ایشان باشم و به او کمک کنم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار