اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۶۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۳
نشست علل شکست اصلاح طلبان خوزستان در انتخابات شوراها / جمال درویش : عدم توفیق در شورای شهر گل به خودی بود نه شکست / محبوبیت 13 درصدی روحانی در پیش از انتخابات چگونه اندازه گیری شده است؟
عیار سیاسی بودن شورای شهر برای مردم ما عیار پایینی است و آن را از دید سیاسی نمی بینند بنابراین ممکن بود لیست بدهیم...
شوشان: دومین جلسه از سلسله نشست های "علل شکست اصلاح طلبان خوزستان در انتخابات شوراها" با حضور جمال درویش دبیر حزب اعتماد ملی شعبه خوزستان برگزار شد.

به گزارش شوشان ، در این نشست جمال درویش ضمن رد هر گونه شکست در انتخابات شورای شهر، مهم ترین و اصلی ترین دلیل این عدم توفیق را وجود اختلافات در شورای سیاست گذاری و همچنین کنار رفتن فرد موثری مثل کیانوش راد دانست. وی ضمن انتقاد از کسانی که موجب رنجش کیانوش راد شدند ، گفت: اختلافاتی که بین مقتدایی و کیانوش راد وجود داشت هم مانع از ادامه دوستیش با کیانوش راد نشد.

عدم توفیق در شورای شهر گل به خودی بود نه شکست

جمال درویش در ادامه گفت: اگر از نگاه مردم به قضیه بنگریم، انتخابات ریاست جمهوری کاملا سیاسی است و انتخابات مجلس هم تا اندازه زیادی سیاسی است ولی عیار سیاسی بودن شورای شهر برای مردم ما عیار پایینی است و آن را از دید سیاسی نمی بینند بنابراین ممکن بود لیست بدهیم و مردم به آن توجه نکنند. به همین دلیل بود که از همان ابتدا عقیده داشتم ماهیت ماجرا در بحث شورای شهر با مجلس شورای اسلامی متفاوت است و نباید ورود کرد.

وی ادامه داد: ما شورای شهر را واگذار کردیم و رقیب، انتخابات ریاست جمهوری را واگذار کرد. در واقع شکست در انتخابات یک امر عادی است و حتی گروه هایی که بیش از 200 سال سابقه فعالیت دارند هم گاهی میدان را به رقیب واگذار می کنند. 

پیشکسوت ها و لیدرها را از خوزستان فراری می دهیم

دبیر شورای حزب اعتماد ملی خوزستان تصریح کرد: بحث قوم گرایی هم در کنار این موضوع بسیار پررنگ بود و در مجموع می توان گفت که بحث ما ، شکست نیست بلکه شورای سیاست گذاری و عملکرد آن است. باید بررسی کنیم که چرا در شورای سیاستگذاری جدایی، برخوردها، جدال ها و بحث عرب و فارس صورت گرفت.

وی نبود یک راهبر را در راس جبهه اصلاحات در اهواز بزرگ ترین علت پیروز نشدن در رقابت شوراها دانست و گفت: ایرادِ نخستِ شورای سیاست گذاری این بود که شخصیت باتجربه و پیشکسوتی که در راس امور قرار بگیرد و هدایت گر باشد، در جریان انتخابات شورای شهر وجود نداشت. 

دبیر حزب اعتماد ملی خوزستان ادامه داد: سیاست یک علم و یک تجربه است و باید به پیشکسوت احترام گذاشت ولی متاسفانه ما پیشکسوت ها و لیدرهای خود را از خوزستان فراری می دهیم. ما به گونه ای رفتار کردیم که تئورسینی مثل کیانوش‌راد قهر کند. خیلی ها که پست هایی حتی در استانداری داشتند، تلاش کردند تا زیرآب وی را بزنند و کسانی از او انتقاد می کردند که در سیاست شاگرد او هم نمی‌شدند.  وی تاکید کرد: در این دوره از شورای سیاست گذاری، چون هماهنگی و انسجامی وجود نداشت، نتوانستیم توفیق یابیم.

تفرقه میان اعضای شورای سیاست گذاری به دلایل مختلف از جمله قومیتگرای به وجود آمد

دبیر حزب اعتماد ملی خوزستان تکیه بیش از حد افراد بر قومیت بود را عامل دیگر واگذار کردن انتخابات شورای شهر از سوی اصلاح طلبان خواند و گفت: تفرقه میان اعضای شورای سیاستگذاری به دلایل مختلف از جمله همین قومیت گرایی به وجود آمد. در شورای سیاست گذاری به جای بحث روی تفکر، نگاه و کیفیت افراد، روی تعداد عرب و فارس ها بحث می‌شد که به شواری سیاست گذاری و برنامه های آن ضربه زیادی زد و معتقدم اگر روی کیفیت کار می‌کردیم این اتفاقات رخ نمی‌داد.

افرادی نفوذی با ماموریت بر هم زدن کار وارد شورای سیاست گذاری شدند

دبیر شورای حزب اعتماد ملی خوزستان از "عدم رشد سیاسی در شورای سیاست گذاری" به عنوان یکی دیگر از دلایل عدم توفیق اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر نام برد و اذعان داشت: افرادی نفوذی با ماموریت بر هم زدن کار وارد شورای سیاست گذاری شدند تا بحث را منحرف کنند. چهره هایی را در شورای سیاست گذاری می شناختم که نه دلسوز عرب و فارس بودند و نه اصلاحات؛ و تنها برای بر هم زدن کار آمده بودند.

وی یادآور شد: یکی از ضعف های ما این است که در بحث شناخت اصلاحات تاکنون گامی برنداشته ایم. هنوز گفتگو و مسیر رسیدن به وفاق را بلد نیستیم. از روز نخست بر کار فکری و مطالعاتی اصرار داشتیم ولی هنوز انگیزه و انگیخته را اشتباه می گیریم و به جای سنجش حرف افراد، نیت خوانی می کنیم و به او انگ می زنیم. می گوییم طرف لابی گری کرده است. لابی گری جزو کار سیاست است و لازم است ولی نتیجه و نیتِ لابی گری است که مهم است و باید در نظر گرفته شود.

شرط نامیمون کاندیداهای اصلاح طلب شورای شهر

درویش با بیان این که انتخابات ریاست جمهوری بر انتخابات شورای شهر اهواز سایه انداخت، عنوان کرد: تقارن انتخابات شورای شهر با انتخابات ریاست جمهوری هم از جمله علل عدم توفیق اصلاح طلبان بود. متاسفانه انتخابات ریاست جمهوری، انتخابت شورای شهر را تحت الشعاع خود قرار داد و اصل ماجرا را رقم زد.

وی ادامه داد: تحلیل ‌های اشتباه ضربه‌ های زیادی در طول تاریخ زدند. پیش از انتخابات شائبه پایین بودن آرای روحانی در خوزستان شایع شد و اصلاح طلبان و مسئولان را نگران کرد. به دنبال این موضوع با کاندیدای شورای شهر وارد مذاکره شدند و خواستند در کنار روحانی باشند ولی شرط این افراد ورود به لیست شورای سیاست گذاری بود ولی کدام اصلاح‌طلب با وجدانی چنین حرفی می‌زند و چرا باید این شرط روی ما اثر بگذارد؟ 

دبیر شورای حزب اعتماد ملی خوزستان با اشاره به تحلیل نادرست برخی اصلاح طلبان درباره عدم ارائه لیست، خاطرنشان کرد: دخالت ناروای ستاد روحانی در شورای سیاست گذاری باعث گرفتن یک تصمیم اشتباه بر پایه یک تحلیل اشتباه شد و عدم ارائه لیست را بهترین راه برای عدم تبلیغ منفی علیه روحانی و ناراحت نکردن دیگران دانستند. این تصمیم نادرست به شورای سیاست گذاری تحمیل شد در حالی که اگر یک مدیریت قوی در شورای سیاست گذاری وجود داشت، می توانست جلوی این تحلیل نادرست را بگیرد.

درویش با بیان این که محبوبیت 13 درصدی روحانی در پیش از انتخابات نمی تواند ملاکی برای میزان محبوبیت وی در بین خوزستانی ها باشد، گفت: شریعتی استاندار خوزستان در مصاحبه خود با پایگاه خبری شوشان گفته اند که محبوبیت روحانی در ابتدای کار ایشان ۱۳ درصد بوده است. چگونه این میزان محبوبیت اندازه گیری شده است؟  این آمار حتی اگر هم درست باشد، شریعتی یک سال پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمد و جو سیاسی نبود. در دوران انتخابات جو سیاسی عوض می شود و شرایط با پیش از انتخابات بسیار متفاوت می شود. بنابراین نظر خواهی که یک سال پیش صورت گرفته نمی تواند ملاک باشد.

وی یادآور شد: شرط نامبارک و نامیمون کاندیداهای شورای شهر موجب شد در نهایت نتیجه گیری به عدم ارائه لیست ختم شود و در کنار آن برخوردهای بد و تفرقه در شورای سیاست گذاری، تهمت و توهین هم باعث شد خوب ورود نکنیم.

دبیر شورای حزب اعتماد ملی خوزستان با انتقاد از بروز اختلافات و رفتارهای نادرست در بین اعضای شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان بیان کرد: اتفاقاتی که این بار در شورای سیاست گذاری افتاد، از شان اصلاح طلبان که خودشان را باسواد، امروزی و اهل دموکراسی می‌دانند بعید بود. تحمل نکردن و تهمت زدن به یکدیگر بیش از هر زمان دیگری اتفاق می افتد در حالی که ما باید مردم را باید به شنیدن عقیده مخالف ترغیب کنیم.

اعتماد ملی تنها از لیست نخست اصلاح‌طلبان حمایت کرد 

درویش در خصوص آمدن اسم حزب اعتماد ملی در زیر هر دو لیست انتخاباتی بیان کرد: هنگامی که لیست نخست اصلاح‌طلبان منتشر شد ما از آن حمایت کردیم و اسم حزب اعتماد ملی را در زیر آن قرار دادیم ولی اسم حزب، بدون هماهنگی در لیست دوم هم آمد و ما برای حفظ وحدت، سکوت کردیم و برای این که دو دستگی پیش نیاید و با علم این که این لیست ها موضوعیت خود را از دست داده اند و به معنای بدون لیست بودن است، واکنش نشان ندادیم.

وی در پاسخ به این که چرا حزب اعتماد ملی به این اقدام غیر تشکیلاتی، واکنشی تشکیلاتی نداد، گت: تلاش کردیم بدون تنش این موضوع را پیگیری کنیم و هنوز هم در حال پیگیری هستیم.

ورود افراد غیرسیاسی در شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان

دبیر شورای حزب اعتماد ملی خوزستان ورود افراد غیرسیاسی در شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان را هم یکی از عوامل پیروز نشدن اصلاح طلبان در انتخابات شواری شهر دانست و گفت: ما کوشش کردیم افرادی را که غیر سیاسی بودند اما در جامعه و در قومیت خود نفوذ داشتند به منظور جلب آرا در کنار حزب قرار دهیم. بنابراین از افراد با نفوذی در شورای سیاست گذاری استفاده کردیم که سیاسی نبودند و دغدغه اصلاح‌طلبی نداشتند. متاسفانه این موضوع هم بر افزایش اختلافات دامن زد و موجب واگذار کردن انتخابات شورای شهر به رقیب شد.
وی ردِ صلاحیت افراد شاخص توسط شورای نظارت را دلیل اصلی واگذار کردن انتخابات شورای شهر به اصول گرایان برشمرد و اظهار کرد: هنگامی که افراد شاخص ردِ صلاحیت می‌شوند، نباید انتظار داشت لیست اثرگذاری ارائه شود و اصل قضیه همین ردِ صلاحیتِ افرادِ شاخص و مهم اصلاحات بود. در واقع اصلِ بحثِ انتخابات و عدم توفیق ما، از شورای نظارت آغاز می شود.

تصمیم در خصوص ارائه بیانیه حمایت از شریعتی گرفته شده بود

درویش در پاسخ به چرایی ارائه دو لیست متقاوت در حمایت و انتقاد از شریعتی ، توضیح داد: تصمیم در خصوص ارائه بیانیه حمایت از شریعتی گرفته شده بود بنابراین ما هم زیر این بیانیه را امضا کردیم ولی پیش از امضای آن چند مسئله مطرح شد. نخست ضرورت صدور چنین بیانیه‌ای، دوم زمان مناسب انتشار این بیانیه ، سوم این که بیانیه باعث جدایی افراد اصلاح طلب نشود، چهارم از این بیانیه چه چیزی عاید اصلاح‌طلبان می‌شود و پنجم جملات نوشته شده درست و منصفانه باشند. ما در این بیانیه با بیان نقاط قوت شریعتی و با علم بر برخی ایرادات وی در بحث انتخابات یا انتصابات از وی حمایت کردیم.

دبیر شورای حزب اعتماد ملی خوزستان خاطرنشان کرد: راه برون رفت از این موشوع، پالایش و آموزش احزاب است. باید روی نیروها کار فکری شود تا اصلاح‌طلبی را بفهمند و درک کنند.



 







نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار