اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۶۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۷
اگر چه ملاثانی سال ها است بعنوان شهر مطرح شده ، لیکن بخش قدیمی شهر حد فاصل بلوار معلم تا رودخانه کارون ، کماکان چهره روستایی به خود داشته هیچ تغییر در آن مشاهده نمی شود. به طوری که خیابان های آن بویژه خیابان های منتهی به رودخانه کارون ،کج و باریک و در لبه پرتگاه قرار گرفته اند که از نظر ایمنی جزو مناطق با پتانسیل خطر می باشند.
شوشان / علی بدوی
 
در جلسه مورخ یازدهم اردیبهشت ماه  1370 با توجه به اختیارات تفویضی هیئت وزیران (موضوع تصویب‌نامه‌شماره. ۹۳۸۰۸ت۹۰۷ مورخ بیست و چهارم دی ماه 1368 هیئت وزیران، بنا به پیشنهاد مورخ نهم بهمن ماه 1368 وزارت کشور و به استناد ماده (۱۳)قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب ۱۳۶۲ روستای ملاثانی (از توابع بخش مرکزی شهرستان اهواز در استان خوزستان) با حفظ محدوده کنونی خود به شهر تبدیل شده و به شهر "ملاثانی" نامیده شد. این تصویب‌نامه در تاریخ هجدهم اردیبهشت ماه 1370  به تأیید ریاست جمهوری رسیده‌ است.

شهر ملاثانی تاکنون شهرداران متعددی به خود دیده است و هرکدام سعی داشته اند که برای بهبود شهر  اقداماتی انجام دهند.  از سال 94 تاکنون مهندس حمیدی بعنوان شهردار ملاثانی فعالیت می کنند و سعی داشته اند تا بهبودهایی در شهر ایجاد کنند ، اما با توجه به توسعه شهر ، سهولت دسترسی به اینترنت برای اطلاع از وضعیت شهرهای داخلی و خارجی  و افزایش سطح رفاه  مردم ، مطالبات مردم از شهرداری به مراتب بیشتر شده است . 

برای آنکه با برخی از نیازها و انتظارات مردم آشنا شویم ، مروری می کنیم بر نیازها و انتظارات آنان که ذینفعان اصلی شهر می باشند.  
 
1) در سالهای اخیر ، مسئولین به این نتیجه رسیده اند که توسعه شهر بدون داشتن استراتژی مناسب منجر به ناهمگونی در شهر شده است . ویژگی  برنامه راهبردی توسعه شهری ،  همسویی شهرداری و شورای اسلامی شهر و سایر ذینفعان می باشد.  با ابن برنامه است . ملاثانی نیز بعنوان روستایی که در سال 1370  تبدیل به شهر شده نیز از این قاعده مستثنی نیست.  

برنامه ریزی راهبردی توسعه شهر ملاثانی با کمک تمامی ذینفعان شهر و با محوریت شهرداری ملاثانی تهیه می شود. برای تدوین چنین برنامه ای ابتدا کمیته ویژه برنامه ریزی تشکیل و از طریق کانالهای متعدد نیازها و انتظارات ذینفعان شهر شناسایی و دسته بندی می شوند . جشم انداز  و ارزشهای شهر توسط کمیته ای متشکل از نمایندگان ذینفعان اصلی شهر تدوین شده و پس از ارزیابی محیطی ، استراتژی ها و اهداف دستیابی به چشم انداز، سیاست ها و برنامه های عملیاتی تدوین و در قالب اقدامات ابتکاری و تامین منابع اجرا می شوند.  

2)ملاثانی دارای مشاهیری است که خدمات ارزنده ای به شهر ملاثانی نموده اند و اکنون یا در بین ما نیستند و یا ساکن شهر دیگر می باشند . نظیر سید علی الذهبی بعنوان اولین امام جماعت ، حاج موسی قشونی بعنوان  اولین بستنی فروش و حلیم فروش در شهر ملاثانی ، مرحوم ودایی بعنوان اولین مربی فوتبال ، شهید راضی حمیدی اصل بعنوان اولین فرمانده بسیج ملاثانی ، مرحوم نجف ناصری  یکی از موسسین تلمبه خانه آب شرب  و مربی قرآن  که همه خدمات  شایانی به مردم ملاثانی نموده اند . اما اکنون فرزندان این شهر از حماسه ها و تلاشهای این عزیزان بی خبرند. نصب سردیس از این مشاهیر ارزنده ، توسط شهرداری  ملاثانی  می تواند کمترین اقدام در جهت قدرشناسی از این عزیزان باشد. 

3) شهر ملاثانی مدت زیادی است بعنوان شهری که بستنی آن معروف است و مردمی که از شهرهای شوشتر و مسجد سلیمان به اهواز و بالعکس تردد می کنند محال است که خوردن بستنی خوشمزه شهر ملاثانی را  تجربه نکرده باشند . خیابان اصلی کوی قدس ، بعنوان محل تراکم مغازه های فروش بستنی در ابعاد بزرگ و کوچک می باشند.در این زمینه نیز شهرداری اقدام موثری در جهت برند سازی انجام نداده است . به طور مثال نصب تندیس بستنی بعنوان نماد معروفیت شهر ملاثانی و...  می تواند در معرفی این کالای مصرفی به مردم موثر باشد. 

4) در حال حاضر نزدیک ترین مسیر ارتباطی بین شرق  و غرب رودخانه کارون برای مردم ، پل شناور ملاثانی است . این پل بعد از غرق شدن دوبه و تذکرات زیاد مردم توسط ارتش جمهوری اسلامی احداث شد. این در حالی است که نیاز اصلی مردم  احداث پل ثابت بود و نه شناور. از طرفی انتظارات مردم برای تردد بین شرق و غرب کارون فقط احداث پل ثابت نبوده و لازم است برای خروج شهر از بن بست فعلی ، جاده آسفالته مناسب با پیش بینی حجم ترافیک تا تقاطع  جاده  اهواز –اندیمشک احداث گردد.

5) با نگاه به  وضعیت شهر ملاثانی بویژه روبروی خیابان بازار و اطراف ترمینال ملاثانی ، و حضور نامناسب  دست فروش ها ( بویژه میوه فروشی ) در اطراف ، چهره کاملا روستایی را برای شهر ترسیم کرده اند.  در شرایطی که بازارچه میوه فروشی ایجاد شده ، حضور میوه فروش ها در کنار خیابان بازار چه معنی دارد. و اگر بازارچه میوه فروشی گنجایش لازم را ندارد ، بهتر است محل بازارچه توسعه یابد نه اینکه اجازه داده شود شهر به چنین وضعی دچار شود.  ساماندهی به دست فروشان شهر ، نظم و انضباط و حفظ بهداشت و محیط زیست را به همراه دارد.  
 
6) در صورتی که طرح نمای ساختمان توسط شهرداری تعیین و به سازندگان منازل مسکونی و یا  مجتمع سازها ابلاغ شود  منجر به نظم و انضباط در نمای شهری می شود.  در حال حاضر هر فردی که قرار است منزل و یا مجتمع آپارتمانی را احداث کند با پرداخت عوارض و براساس سلیقه خود اقدام می کند . اعمال سلیقه شخصی منجر به بی نظمی در نمای ساختمان و پیاده رو و مصالح مورد استفاده می شود. تدوین دستور العمل نمای ساختمان ها و سایر موضوعات مرتبط از هم اکنون که شهر در مجتمع های آپارتمانی محاصره نشده ضروری است . 

7) اگر چه ملاثانی سال ها است بعنوان شهر  مطرح شده ، لیکن بخش قدیمی شهر حد فاصل بلوار معلم تا رودخانه کارون ، کماکان چهره روستایی به خود داشته هیچ تغییر در آن مشاهده نمی شود. به طوری که خیابان های آن بویژه خیابان های منتهی به رودخانه کارون ،کج و باریک  و در لبه پرتگاه قرار گرفته اند که از نظر ایمنی جزو مناطق با پتانسیل خطر می باشند. افزایش جمعیت در این مکان ها و لزوم حفظ ایمنی و امکان سازی شرایط تردد خودروهای آتش نشانی در صورت وقوع حادثه ، تعریض این خیابان ها و نظم بخشی به آنها از ضروریات است . بنظرم می رسد یکی از راه حل ها شناسایی منازل مشرف به رودخانه کارون ، دادن زمین معوض و وام  به مردم در قسمت شرقی شهر  و خرید این زمین ها توسط شهرداری  ، تخریب محل های موجود و بهسازی زمین محل مسکونی گزینه مناسب باشد.  

8) اگر چه فعالیت هایی در زمینه آذین بندی معابر به مناسبت های مذهبی و ملی در سالهای 94 و 95  ، توسط شهرداری صورت گرفته است ، لیکن شهر ملاثانی نیازمند فعالیت های دیگری است که به برخی از آنها اشاره می شود : ساخت فرهنگسرا ، برگزاری سمینارهایی در رابطه با توانمندسازی اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی شهروندان و محلی به منظور گفتگو تبادل نظر مردم شهر ،انتشار بروشورها وکتابهای گوناگون با هدف انتقال آموزشهای لازم وضروری به شهروندان ، انتقال آموزشهای شهروندی به کودکان ونوجوانان در قالب طرحهای مختلف، ارتباط و حمایت از هنرمندان شهراهواز با هدف استفاده از هنر در انتقال مفاهیم ارزشی و ارتقای تعلق خاطر به شهر  ونظایر آن می تواند باشد.  

9) شهر ملاثانی علی رغم گذشت بیش از 20 سال از تبدیل به شهر شدن هنوز در ابتدای راه می باشد، لذا شهرداری می تواند قبل از آنکه همانند شهرهایی نظیر اهواز با معضل عدم امکان ایجاد مسیر حرکت دوچرخه روبرو شود ، از هم اکنون در طراحی خیابان های شهر مسیر حرکت دوچرخه سوار را نیز مدنظر قرار دهد.

10)شهر ملاثانی بواسطه مجاورت با رودخانه کارون دارای پتانسیل گردشگری آبی می باشد. توسعه ورزشهای آبی( اسکیت روی آب ، غواصی ، قایق های تفریحی و...  )  می تواند ضمن ایجاد فضای مفرح برای خانواده ها ، منجر به توجه مردم  به ورزش آبی نیز می شود . 

11) فضای ساحلی کارون ( غرب و شرق )  مناسب برای احداث رستوران مشرف به رود کارون می باشد. در این زمینه نیز می توان از سرمایه گذار خصوصی استفاده نمود.

12)فضای سبز شهری عمدتا می بایست به کاشت درخت معطوف شود. برای کاشت درخت هماهنگی میان شهرداری به منظور تعیین مکان های کاشت نهال و سایر نهادها به منظور استفاده از نیروهای خودجوش برای کاشت نهال به مناسبت های مختلف ، می تواند رویکرد مناسبی باشد. به طور مثال در اعیاد ، مناسبت های مذهبی و یا جشن تولد می توان اقدام به کاشت درخت کرد. 

مطالب در رابطه با کاستی ها و نیازهای شهر ملاثانی بسیار زیاد می باشند ، لیکن به همین مقدار بسنده می شود. امیداست اکنون که شهرداری جدید برای شهر ملاثانی انتخاب شده است ، موضوعات فوق در جلسات شورا و مدیریت شهرداری مدنظر قرار گیرند و در جهت تحقق این برنامه ها تلاش مضاعف صورت گیرد . 



برچسب ها: ملاثانی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار