اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۶۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
جشنواره خوزستان
محمدرضا دهداری پور

 ایران سرزمینی است با تنوع و تکثر فرهنگی که از اقوام و اقلیم های متفاوتی، تشکیل شده که در مجموع و وفاق ملی همه با هم ایران را می سازند.این خود یکی از رازهای شگفت این سرزمین مقدس است که هزاران سال باهم و در کنار هم حیات فرهنگی و اقتدار سیاسی و اجتماعی این مرز و بوم را صیانت کرده است. به‌عبارتی خرده فرهنگ‌های قومی برای استعلاء و استحکام فرهنگ ملی به شمار رفته و به منزله ی چشمه های جوشان و جویبار کوچک ولی خروشانند که به اتفاق رود تمدن بزرگ را جاری می‌سازند.

افزون به موارد فوق,خوزستان برخلاف استان های دیگر که معمولا از یک نوع فرهنگ واحد برخوردارند، موهبت چند فرهنگی را در ازمنه تاریخ حفظ کرده و به زیستی مسالمت آمیز و در عین حال متفاوت رسیده و خود به تنهایی تجلی‌گاه فرهنگ‌های گوناگونی است که هرکدام شان و منزلت خود را داشته و وحدت در عین کثرت را یکجا به نمایش می گذارد.

قدیمی ترین تمدن بشری و تاریخی هفت هزارساله را می توان به خوزستان نسبت داد که به نوبه خود سهم القدری از مواریث و معاریف بشری است. تمدن 5هزار سال پیش و سلسله های عیلام قدیم، میانه و عیلام نو و سرانجام برآمدن بزرگترین امپراطوری بشری به گاه هخامنشیان بر پایه و سایه فرهنگ و تمدن عیلامی رهگشای اتفاقات و سیر تکامل حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بسیار بوده که در نوع خود بسیار حائز اهمیت است.

در عرصه فرهنگ و هنر نیز خوزستان حرف های زیادی برای گفتن دارد...سینما، تئاتر، شعر،موسیقی و صنایع دستی و...هر کدام سبک ویژه ای دارند که می‌توان به جرات از آن به‌عنوان مکتب جنوب یادکرد.

جشنواره فرهنگی خوزستان در پی آن است تا دستاورد های هنری و فرهنگی این استان را به بهترین شکل ممکن در تهران بزرگ و برج میلاد به نمایش بگذارد و در واقع یکی از اهداف برگزاری این جشنواره اشتراک فرهنگی،همدلی،همکلامی و تقویت بنیه های حیاتی فرهنگ و هنر کشور است که در نوع خود لذت بخش و آموزنده و تاثیر گذار است.

انواع نمایشگاه، شعر خوانی، اجرای نمایش های میدانی و تاتر های محلی و تقدیر از اهالی و اصحاب علم و ادب و فرهنگ و هنر،چهره های ماندگار از نمونه برنامه های این جشنواره است.

با توجه به غنای فرهنگی این استان و حضور و همراهی هنرمندان خوزستانی که در شمار برگزیدگان هنر و فرهنگ کشور محسوب می‌شوند قطعا اتفاقات خوشایند و شایسته ای صورت خواهد پذیرفت و تلاش همه ما بر آن است که این رویداد را به خاطره ای ماندگار تبدیل کنیم بلکه تا حدودی بتوانیم دین این استان عزیز را ادا کرده و معرفی در خور و ارزشمند را دراین زمینه ارائه دهیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار