اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲
منصور علوانی سرپرست شهرداری خرمشهر :
زمان زیادی از انتخاب پرحاشیه ی شهردار و سرپرست شهرداری خرمشهر توسط شورای پنجم نمیگذرد ، اما در همین زمان کم برای فعالین سیاسی و اجتماعی شهر کافی بود تا این انتخاب و انتصاب را در بوته ی نقد قرار دهند . انتخاب شهردار که با بستری شدن رئیس شورای شهر در بیمارستان و دعوای لفظی اعضای شورای شهر و غیبت چند نفر از اعضا و عدم برگزاری یکی از جلسات انتخاب شهردار همراه بود ، در نهایت به شهردار شدن دشت بزرگ و سرپرستی علوانی منجر شد .

شوشان خرمشهر: زمان زیادی از انتخاب پرحاشیه ی شهردار و سرپرست شهرداری خرمشهر توسط شورای پنجم نمیگذرد ، اما در همین زمان کم برای فعالین سیاسی و اجتماعی شهر کافی بود تا این انتخاب و انتصاب را در بوته ی نقد قرار دهند . انتخاب شهردار که با بستری شدن رئیس شورای شهر در بیمارستان و دعوای لفظی اعضای شورای شهر و غیبت چند نفر از اعضا و عدم برگزاری  یکی از جلسات انتخاب شهردار همراه بود ، در نهایت به شهردار شدن دشت بزرگ و سرپرستی علوانی منجر شد . 

به همین دلیل و در پی پاسخ به چالش های پیش آمده پایگاه خبری شوشان خرمشهر به پای صحبتهای شهرداران منتخب نشست . مسعود دشت بزرگ بعلت سفر مصاحبه را به وقت دیگری موکول کرد ولی منصور علوانی با صراحت در دفتر شهردار پذیرای ما بود . آنچه میخوانید پاسخ های وی به سوالات ماست :

 

شوشان خرمشهر : قبل از سرپرستی چه پستهایی را در شهرداری تجربه کردید ؟

 

علوانی : کارشناس فنی و شهر سازی ( سال 84)

مسول فنی شهر سازی (شهردار سالمی)

مشاور شهرداری (شهردار کار اموزیان)

معاون فنی و شهر سازی (شهردار عبادی)

مدیر عامل سازمان عمران شهری (شهردار نظارت)

عضوبت در شورای شهر و مسول دفتر فنی مستقر در فرمانداری (شهردار نظارت ، حویزاوی ،ساعدی)

معاون فنی و شهرسازی (شهردار ساعدی)

سرپرست شهرداری (هم اکنون )

بنده همچنین عضو سازمان نظام مهندسی استان خوزستان و شهرستان خرمشهر هستم و آخرین مدرک تحصیلی من کارشناسی ارشد در رشته ی معماری و شهرسازی از دانشگاه علوم و تحقیقات اهواز است .



شوشان خرمشهر : شما سابقه ی عضویت در شورای شهر و فعالیت در شهرداری را داشتید و با این تجربه برای شهردار شدن اعلام آمادگی کردید ، اما در انتخاب شهردار هیچ رایی نیاوردید و درنهایت به سرپرستی قانع شدید . نظرتان در این باره چیست و چقدر احتمال میدهید شهردار شوید ؟

 

علوانی : بله من تجارب خوبی را در شورا و فعالیتهای شهرداری کسب کرده بودم و به هدف خدمت به شهر اعلام آمادگی کردم . خب مسلما همیشه لابی ها و جلساتی در شورا جهت اتفاق نظر نهایی صورت میگیرد وبنده تماما به رای نهایی شورا احترام گذاشته و تمکین میکنم .من برای شهردار شدن اعلام آمادگی کرده بودم ولی  الان هم از اعتماد شورا برای سپردن سرپرستی سپاسگزارم . درباره شهردار شدن خودم هیچ احتمالی نمیدهم و پیش بینی خاصی ندارم  ولی در هر کسوتی که باشم در جهت ارتقای وضعیت عمرانی شهر گام خواهم برداشت.

 


شوشان خرمشهر : یکی از اشکالات وارده به شهرداری هم اکنون و هم در زمان آقای ساعدی ، تعدد کیوسک ها و کمبود فضای سبز شهری ست  . دید شما نسبت به این رشد قارچ گونه کیوسکها چیست ؟ و اصولا موضع و راهکارتان در برابر این اپیدمی شرح دهید. شهرداری برای این منظور بازار امام علی (ع) را طراحی کرد که مصداق از چاله به چاه رفتن است . بازاری که نه زیرساختهای آن انجام شده و نه از نظر ایمنی و حقوقی کارشناسی شده . دقیقا در محل احداث این بازار در زمستان بارها شاهد آبگرفتگی های مکرر بوده ایم . همچنین بلواری که حق شهروندان و فضای عمومی بوده توسط شهردار به تجاری تبدیل شده که از نظر حقوقی ، اجحاف در حق شهروندان بالاخص ساکنان آن منطقه است . ساخت یک بازار علی رغم تاثیر بر قیمت املاک منطقه بر امنیت ، آلودگی ، آمد و شد و آسایش ساکنان تاثیر گذار است و این در صورت حضور شهروندان مطالبه گر و کمپین های اجتماعی آگاه به قوانین ، قابل پیگیری ست .ونگهی خیلی از دستفروشان تمایلی به اسکان در این بازار ندارند و بازار روز همچنان بدشکل و نامنظم بکار خود ادامه میدهد .نظر شما چیست؟

 

علوانی : قطعا با تعدد و پراکندگی کیوسکها بدین شکل مخالفم . بر خلاف دیگر دوستان این مشاغل را کاذب میدانم و معتقدم باید ساماندهی شوند . با ارائه راهکار مناسب برای کیوسک داران باید شغل و منبع درآمد ایجاد کرد . میشود با تمرکز کسب و کارها در بازارهای محلی یا بازارهای شب بصورت سنتی این کیوسک ها ساماندهی کرد بطوری که هم وردم و هم صاحبان کیوسکها از این فرآیند رضایت داشته باشند .بازار امام علی (ع) پروژه ای ست که تکمیل شده و علی رغم انتقادها ، بیشتر باید به فکر راه اندازی آن باشیم . قطعا این پروژه مانند هر پروژه ای مشکلات و اشکالاتی  دارد ولی تصمیم گیری  و مراحل اجرایی آن از اختیارات من خارج است .

 

 

شوشان خرمشهر : صراحتا عرض کنیم که شمارا منتسب به نماینده میدانند . موضع شما در برابر ادعای مهره ی سامری بودن چیست ؟


علوانی : من نه فقط منتسب به نماینده ، منتسب به هر مسولی خواهم بود که هدفش کمک به شهر باشد . اگر من بتوانم از ظرفیتهای نماینده یا هر شخص حقیقی و حقوقی برای پیشرفت شهرم استفاده کنم چه اشکالی دارد مرا منتسب به او بدانند؟ بنده همینجا به صراحتا اعلام میکنم اگر بتوانم از ظرفیتهای فرماندار ، امام جمعه ، نماینده ، منطقه آزاد یا هر شهروند دیگری در راستای ارتقای فضای عمرانی شهر استفاده کنم ، ابایی ندارم مرا منتسب به آن شخص بدانند . همین آقای سامری بود که حدود 40  میلیارد اعتبار برای آسفالت و ترمیم ساحلی خرمشهر ارمغان آورد . همین منطقه آزاد است که پروژه میادین را در شهر آغاز کرده و قرار است شش میدان مهم شهر را باز سازی کند . بنده خود را منتسب به تمام سازمانها و افراد خدوم شهر میدانم . سامری هم یکی از این افراد است .

 


شوشان خرمشهر : بزگترین چالش پیش روی شهرداری رابجز امور مالی که چالش اغلب ارگانهاست  چه میدانید ؟

 

علوانی : همانطور که خودتان اطلاع دارید وضعیت مالی مهمترین چالش است . شهرداری موفق است که بتواند درآمدزایی پایدار داشته باشد . این تبدیل درآمد به خدمات است که باعث رضایتمندی میشود . نبود برنامه های کوتاه ، میان و بلند مدت در گذشته باعث وضعیت امروز شهرداری ست . شهرداری از باید از روزمرگی خارج شود و چشم انداز آن تدوین شود . بدهی های شهرداری بسیار بالاست که قسمت اعظم آن بیمه شاغلین است . هنوز رقم دقیق این بدهی را برآورد نکرده ام اما به قولی بالای صد میلیارد است.

 


شوشان خرمشهر : شهردار شدن دشت بزرگ را برای تعامل با منطقه آزاد چگونه میبینید؟

 

علوانی : آقای دشت بزرگ یا هرشخصی هم که شهردار شود حمایت و همکاری بنده را خواهد داشت چون من بزرگ شده ی همین شهرم وشهرداران می آیند و میروند واین ماییم که در خرمشهر ساکن و ماندگاریم. امیدوارم ایشان بتواند کمکهای مالی خوبی از منطقه آزاد دریافت کند . تا جایی که بنده اطلاع دارم  سازمان منطقه آزاد اروند میتواند اعتبارات را در قالب پروژه ها تزریق کند ولی میتوان مطالبات را اولویت بندی کرد .بنده نیز بدنبال تعامل با منطقه آزاد هستم و حتی جلسه ای با آقای حمید پورمعاونت خدمات شهری منطقه آزاد داشتم و قولهایی هم یرای پروژه های زود بازده گرفتم .

 


شوشان خرمشهر : رفتن ساعدی شهردار قبلی را چطور میبینید ؟

 

علوانی : مهندس ساعدی هم در حد توان به شهر خدمت کردند وجابجایی ایشان یک امر طبیعی ست . شورا برای این امر تصمیم گرفت ، شورایی که باید با همدلی و اتحاد حلقه ی مفقوده ی اتصال مردم و مسولین باشد. قضاوت  عملکرد ساعدی به عهده ی مردم است ولی بنده به نوبه ی خودم از تجارب ایشان تجلیل میکنم.

 


شوشان خرمشهر : و اما حرف آخر اینکه شما در مصاحبه ی اخیرتان خبر از تحویل عظیم در سال جاری دادید و گفتید خرمشهر را به کارگاه عمرانی تبدیل خواهم کرد . میشود بفرمایید چطور طی یک هفته سرپرستی به این اظهارات رسیدید و با گذشت نصف سال 96 ، این تحول چه وقت آغاز خواهد شد ؟

 

علوانی : خیلی خوب شد که این سوال را پرسیدید . مصاحبه ی اخیر من بعلت سو برداشت برخی مخاطبان دچار حاشیه شد . باید بعرض برسانم این قولها فقط از سوی من نیست بلکه از سوی کل مجموعه ی شهرداری ست . من طی چند سال اخیر خارج از سیستم نبودم و حداقل از شش ماه قبل درگیر کارهای کارشناسی آنها بودم . این اتفاقات چه من باشم و چه نباشم انشالله خواهد افتاد و نتیجه ی کار تیمی شهرداریست . این عمران شامل مناطق ارمغان ،بهزیستی ،سرحانیه ، بایندر،محرزی ،کوی بهروز و... خواهد بود همچنین بهسازی بلوار یادمان آغاز شده است . مناقصه ی پیاده روی ساحلی با اعتباری بالغ بر 17 میلیارد تومان  آغاز شده است که اعتبارات آن بصورت اوراق مشارکت از خزانه تامین شده و هزینه ای به شهرداری تحمیل نمیکند . اکیپهای ترمیم نوارهای حفاری و همچنین ستادهای استقبال از مهر و محرم را هم در دست اقدام داریم.

در پایان از رسانه ی شوشان خرمشهر برای انتقال سریع و صریح مطالب و فعالیت متفاوت درفضای رسانه ای شهر تشکر میکنم .

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار