اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸
 علیرضا خلقتی 
کارشناس ارتباطات


شبهای فرهنگی برخی از استانها در شهریور ماه سالجاری در برج میلاد تهران برگزار گردید. استان خوزستان نیز در لیست استانهای شرکت کننده در این جشنواره گنجانده شده بود و با هر کم و کاستی که بود ،  برنامه دو روزه استان خوزستان هم برگزار گردید.

اینک با گذشت چند روز از این جشنواره ،  در محافل فرهنگی ، مطبوعات و فضای مجازی نقطه نظرات و کلیپهایی پخش شده که اجرای آنها را دور از شأن و جایگاه خوزستان دانسته و  به نوعی ابراز مخالفت با شرکت در اینگونه جشنواره هاست.

 لازم دانستم بعنوان کوچکترین فرد  خوزستانی مطالبی را به عرض دوستان هنرمند و فرهیخته هم استانی ، تقدیم کنم.

بی تردید گله مندی از عدم رسیدگی به  شهرهای استان ، خصوصا" اهواز و علی الخصوص شهرهایی که در دوران تجاوز دژخیمان بعثی ،  زیر ساختهای فرهنگی ، اجتماعی و انسانی این شهرها به کلی ویران شده بود و هم اکنون جز شعار و چاپ پوستر و اجرای  شوهای تلویزیونی ، خیر دیگری نصیبشان نشده ، بر هر انسان آزاده ایی رواست.

مصائبی که دل هر خوزستانی رنج دیده را بیشتر می رنجاند. اما قطعا"  راه حل رفع مشکل راه های ارتباطی استان ، ایجاد امنیت و رفاه اجتماعی مردم ، پاسداشت میراث فرهنگی و غیره ، سپردن امور به اهل فن ، دلسوز استان و افراد پاک دست می باشد و صرف دوری و شرکت نکردن در اینگونه برنامه ها به هیچ وجه  مشکل استان را  حل نخواهد کرد ، بلکه موجب انزوای بیشتر استان نیز خواهد شد.

تا زمانی که انتخاب نماینده شهر و شورا ، انتصاب مدیران و مجریان در استان ، به میزان جمعیت و حضور یک ایل و طایفه بستگی دارد و خبری از تخصص ، توان تعامل با نهادها و مراکز مرتبط در استان و مرکز نیست ،  شک نداشته باشید  مشکلات استان همچنان پابرجاست و هیچ ربطی به حضور یا عدم حضور در اینگونه برنامه های ذاتا" مفید برای استان و مردم آن ندارد؟

بی تعارف ما خوزستانی ها هنوز یاد نگرفته ایم چطور حق خواهی کنیم. این را تجربه چندین سال مسئولیت  اجرایی در یکی از وزارتخانه ها و زندگی در تهران به من آموخت.

علی ایحال نه برگزاری اینگونه جشنواره ها فی نفسه بد است و نه حضور استان  پهناور خوزستان ، با آنهمه استعدادهای فنی ، هنری ، صنایع دستی و جاذبه های گردشگری و دهها جذابیت دیگر.

بعنوان یک بازدید کننده با اطمینان عرض می کنم تمام استانهایی که در جشنواره حضور داشتند توانستند برای استان خود منافعی جذب کنند ، شاید باورش سخت باشد ولی تیم شرکت کننده خوزستان هم چندان ناموفق نبود.

اما نشان دادن  توان و استعداد استان در جشنواره فرهنگی خوزستان ، به شکلی  ضعیف ، ناقص و گاها" با بی سلیقگی ، هم واقعیتی تلخ و غیر قابل انکار است. و شاید این ضعف در اجرا ، گله ی  دلسوزان استان را دو چندان کرده که با منطقی نادرست ، نفس حضور در جشنواره را زیر سئوال برده اند.

هر چند شورای سیاستگزاری تمام تلاش خود را در بهتر برگزار شدن جشنواره فرهنگی خوزستان به کار برد اما در انتخاب افراد و مجریان  می بایست آگاهانه تر و بسیار حرفه ایی تر عمل می کرد اما باید توجه داشت که بخش قابل توجه ایی از این کوتاهی و قصور به نحوه نگاه ،  انتخاب و چیدمان گروههای هنری در جشنواره ،  بر عهده مدیران و مسئولین فعلی استان بوده که شاید هنوز  اهمیت و جایگاه اینگونه برنامه ها برای این عزیزان قابل درک نیست.

 بهرحال این جشنواره هم گذشت و همه دست اندرکاران هم تلاشی شبانه روزی داشتند که از صمیم قلب ، خدا قوت پیشکش این عزیزان است.
 
 امید که با مشارکت و بهره بردن از توان خوزستانی های گرانقدر ، شاهد صرف وقت و هزینه هایی نباشیم که دل خوزستانی های عزیز را اینچنین برنجاند .



برچسب ها: علیرضا خلقتی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار