شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۹

کیهان در ویژه های خود نوشت:

سيد حسن نصرالله بار ديگر موازنه قدرت را در منطقه به هم زد

«پيروزي ارتش سوريه در القصير به کمک حزب‌الله تأثير قابل توجهي در سراسر خاورميانه و موازنه قدرت آن خواهد داشت».

راديو آمريکايي فردا، با انتشار اين تحليل اعلام کرد: اتحاد راهبردي طرفداران بشار اسد در يک ژئوپولتيک پيچيده،‌از عوامل راهگشا در جنگ سوريه است.

نقش کنوني سيدحسن نصرالله که يک بازيگر غيردولتي در کسوت يک مبارز برجسته و شخصيت سياسي است، جنگ سوريه را به يک مرحله جديد وارد کرده است. از جمله دلايل بسيار مهم پيروزي نتيجه‌بخش حزب‌الله در شهر غربي قصير و همچنين شکست شورشيان، را بايد موج اخير حمايت عمومي از سيد حسن نصرالله- همچنين نظاميان، نيروهاي اطلاعاتي،‌و مشاوران امنيتي- او دانست.

پيروزي حزب‌الله در جنگ قصير، باعث برجسته شدن عوامل سياسي شد که درگيري‌هاي سوريه را به مرحله‌اي نامتعارف و متمايز وارد کرده است.راديو فردا افزود: حزب‌الله را مي‌توان به عنوان قوي‌ترين بازيگر و سازمان غير دولتي در خاورميانه، بخاطر نيروي نظامي و چشم‌انداز رو به رشد آن بشمار آورد. اين مي‌تواند تأثير قابل توجهي در تغيير موازنه قدرت نه تنها در داخل سوريه، ‌بلکه در سراسر خاورميانه نيز داشته باشد.

نمونه بارز اين ادعا، به دست آوردن يکي از استراتژيک‌ترين شهرها يعني قصير است. براي ماه‌ها، نيروهاي نظامي بشار اسد اين شهر را محاصره کرده بودند و به گلوله‌باران و بمباران محله‌هاي اين شهر دست مي‌زدند؛ شورشيان نيز طي اين مدت ثابت کردند که قدرت مقاومت و مبارزه با نيروهاي نظامي اسد را دارند؛ اما با ورود نيروهاي کارآزموده حزب‌الله به درگيري‌هاي قصير موازنه قدرت به سرعت تغيير يافت.

اين راديو گفت: به زودي پس از شکست استراتژيک خود، شورشيان اعلام کردند که عقب‌نشيني آنها به علت درگيري مستقيم مبارزان حزب‌الله بوده است. آنان در يک بيانيه عمومي،‌ علت شکست خود را چنين بيان کردند: «مواجهه با زرادخانه بزرگ حزب‌الله.»

راديو فردا تصريح کرد: حزب‌الله با حمايت سپاه قدس، نيروي برون‌مرزي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران،‌و نيروهاي اطلاعاتي اين کشور، به سازماني با سطح آموزش نظامي بسيار بالا تبديل شده است. اين سطوح نظامي، راهبردي و تاکتيکي، حزب‌الله را قادر ساخت که چندين جنگ عليه اسرائيل تدارک ببيند. براي نمونه، مي‌توان از جنگ ميان حزب‌الله و اسرائيل در سال 2006 نام برد.

همچنين حزب‌الله اسرائيل را از جنوب لبنان در سال 2000 بيرون راند و برتري نظامي خود را در چند سال گذشته در بيروت نشان داده است. علاوه بر اين، حزب‌الله اين گروه سياسي شيعه در طي روند پيشرفت و تکاملش ثابت کرده است که هر زمان که رهبران اين گروه عزم خود را جزم کنند که به حمايت از يک نهاد سياسي يا نظامي بپردازند و يا عليه يک دولت يا نهاد غيردولتي مبارزه کنند، نيروهاي پشتيبان آن سرسختانه و بي‌کم و کاست تا رسيدن به هدف، ‌هر نوع حمايتي را از حزب‌الله انجام مي‌دهند.

اين راديوي آمريکا در ادامه گزارش خود تأکيد کرد: از لحاظ ايدئولوژيک و مذهبي که نگاه کنيم، جمهوري اسلامي ايران و حزب‌الله براي چندين دهه موضع عربستان سعودي را از طريق معرفي خودشان به عنوان حاميان واقعي ارزش‌هاي اسلامي، در خاورميانه به چالش کشيده‌اند.

چرا خاتمي حاضر نيست به منتخب مردم تبريک بگويد؟

با سپري شدن 5 روز از اعلام نتيجه نهايي انتخابات رياست‌جمهوري و پيروزي حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني، دبيرکل و رئيس‌شوراي مرکزي مجمع روحانيون دراين‌باره سکوت کرده و حاضر نيستند پيام تبريک خطاب به رئيس‌جمهور منتخب صادر کنند.

موسوي خوئيني‌ها پيش از انتخابات علنا خواستار تحريم اين جشن‌ ملي شد و سکوت او طبيعي است اما خاتمي که از عارف حمايت مي‌کرد، سرانجام مجبور شده بود به اعتبار آراي پايين نامزد اصلاح‌طلبان در نظرسنجي‌ها و با توصيه مشاوران خود از روحاني اعلام حمايت کند. با اين حال اکنون که 5 روز از اعلام نتيجه انتخابات مي‌گذرد، محمد خاتمي حاضر نشده پيروزي حسن روحاني را به وي تبريک بگويد.

اين در حالي است که همه رقباي انتخاباتي روحاني، پيروزي وي در انتخابات و جلب اعتماد اکثريت مردم را تبريک گفتند. آقاي روحاني در اولين کنفرانس مطبوعاتي خود تصريح کرد که روحاني رئيس‌جمهور همه ملت است و نه گروه‌ها و اشخاص خاص.خاتمي ديروز در پيامي درگذشت جليل شهناز از اساتيد موسيقي را تسليت گفت.

شايان ذکر است رجب مزروعي عضو خارج‌نشين حزب مشارکت پيش از انتخابات در مصاحبه با راديو فردا گفته بود: اگر روحاني شکست بخورد، مصيبتي براي اصلاح‌طلبان نيست چرا که آنها نيروي اجتماعي خود را دارند.

ماجراي تقابل ديرين روحاني با افراطيون مدعي اصلاحات

نوع تعامل جريان‌هاي افراط‌گرا با نامزد پيروز انتخابات داستان جالبي دارد.حسن روحاني در حالي نامزد انتخابات شد که افراطيون مدعي اصلاحات به دلايل برخي سوابق در گذشته، روي خوشي به او نشان نمي‌دادند. وي در سال 1378 آشوبگران خياباني را «اوباش» و «حقيرتر و پست‌تر از آن که بتوانند براندازي کنند» توصيف کرده بود.

او همچنين چند روز بعد از فتنه‌انگيزي فتنه‌گران در 25 بهمن 1389 ضمن سخناني در نشست مجلس خبرگان رهبري تصريح کرد: اقدام فتنه‌گران در روز 25 بهمن به بهانه حمايت از مردم تونس و مصر اقدامي خطرناک و حساب شده براي سوءاستفاده دشمنان بود که توسط رهبري معظم و با حضور حماسي مردم خنثي شد.

وي با اشاره به خيزش اسلامي در سراسر منطقه شمال آفريقا و خاورميانه و جرقه اين خيزش از کشور تونس گفته بود: بيداري اسلامي که ريشه در قرن نوزدهم و بيستم دارد و ايران پيشتاز اين حرکت بوده است، قطعا از عوامل اصلي اين خيزش است. آمريکا و کشورهاي غربي مي‌خواهند با جايگزين کردن مدل‌هاي حکومتي مورد حمايت خود، خيزش‌هاي مردمي را منحرف کنند و الگوهاي حکومتي کاذب براي آنها بسازند و از طرف ديگر آنها را از الگوي انقلاب ايران دور کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني اسفند سال گذشته نيز در ديدار جمعي از دانشجويان و در پاسخ به اين سؤال که «نظرتان درباره وقايع پس از انتخابات سال 88 چيست؟» اظهار کرد: اعتراض اوليه بخشي از مردم پس از انتخابات و برخي از انتقادها طبيعي بود. گرچه هر حرکتي بايد از مسير قانوني‌اش انجام شود. اما بعد از اين که مقام معظم رهبري نظرشان را در نماز جمعه به صراحت اعلام کردند که هرگونه اعتراضي بايد در چارچوب قانون ادامه پيدا مي‌کرد مي‌بايست اعتراض‌ها شکل قانوني به خود مي‌گرفت. من معتقدم مشکلات در خيابان حل و فصل نمي‌شود.

وجه ديگر انتقاد روحاني از تندروي مربوط به سوابق عملکرد مدعيان اصلاح‌طلبي است که خواستار حمايت از صدام در برابر آمريکا بودند. وي خرداد سال 1390 در مصاحبه با يکي از نشريات و در بيان تندروي‌هاي جريان موسوم به چپ در مجلس سوم گفت: در همين مجلس سوم که اکثريت در دست جناح چپ بود، وقتي شوراي عالي امنيت ملي تصميم گرفت در ائتلاف غرب عليه عراق بي‌طرف باشد، تندروها در مجلس شلوغ کردند و داد و فرياد به پا کردند که چرا شورايعالي چنين تصميمي گرفته است و ما بايد از صدام طرفداري کنيم، زيرا مي‌خواهد با آمريکا بجنگد. حتي يکي از نمايندگان مجلس او را با خالد بن وليد مقايسه کرد. اتفاقاً من در آن جلسه حاضر بودم و عصباني شدم و گفتم اتوبوس دم در آماده است؛ هر کس مي‌خواهد به صدام کمک کند، به بغداد برود!

وي اضافه کرد: «آنها مي‌گفتند از صدام که آنقدر در جنگ با ايران مرتکب جنايت شده است و به کويت هم حمله کرده است، حمايت کنيم. در حالي که او اگر در کويت باقي مي‌ماند و جلويش گرفته نمي‌شد، خطر بزرگي براي ما بود. اصلاً هم فکر نمي‌کردند که در صورت اعمال اين سياست، بايد با 30 کشور مي‌جنگيديم».

اين جريان (از جمله برخي سران سازمان مجاهدين انقلاب و حزب مشارکت) در دوره اصلاحات خواستار حمايت از طالبان مقابل آمريکا بودند.

احتمالا به اعتبار همين سوابق بود اصلاح‌طلبان تا هفته آخر قبل از انتخابات 92 با نامزدي روحاني مخالف بودند و تاکيد مي‌کردند او مطلقا اصلاح‌طلب نيست. اين تعبير را بسياري از زعماي حزب مشارکت و مجمع روحانيون و حتي کساني مانند عارف مکررا تکرار کردند که روحاني را اصلاح‌طلب نمي‌دانند. عارف 15 ارديبهشت تأکيد کرده بود روحاني اصولگراست و نمي‌تواند محل اجماع اصلاح‌طلبان باشد.

همين تعبير را محمد سلامتي دبيرکل سازمان (منحله) مجاهدين انقلاب مرداد سال 1387 و هنگامي که روحاني به نامزدي ابراز تمايل کرد، عنوان نمود و گفت: نامزد جبهه اصلاحات بايد تفکر اصلاح‌طلبي داشته باشد و روحاني اصلاح‌طلب نيست.نکته جالب اينکه فردي با مختصات زيباکلام نيز 24 فروردين امسال اعلام کرد: روحاني اصلاح‌طلب نيست و اگر نامزد شود بيش از 2 ميليون راي نخواهد آورد.

او 12 خردادماه نيز به روزنامه آرمان گفته بود: ايده‌آل من نه تنها آقاي روحاني نيست بلکه حتي عارف و خود رئيس دولت اصلاحات هم نيست. ايده‌آل من واسلاو هاول، آنگ سان سوچي، مهدي بازرگان و نلسون ماندلا است.با اين همه زيباکلام در فيلم تبليغاتي دوم حسن روحاني حضور داشت!حمايت اجباري اصلاح‌طلبان از روحاني پس از آن صورت گرفت که در نظرسنجي‌ها معلوم شد عارف بيش از 7 درصد آرا را ندارد.

تقلب نتانياهو در قضاوت درباره رئيس جمهور جديد ايران

نخست‌وزير اسرائيل براي چندمين بار گفت نبايد خود را گول بزنيم و تحت تأثير اين ادعا قرار گيريم که رئيس جمهور جديد ايران ميانه‌رو است.

به گزارش جروزالم‌پست نتانياهو بعد از جلسه کابينه اين رژيم گفته است: من تحت تأثير واژه‌ ميانه‌رو قرار نمي‌گيرم. حسن روحاني نيز اسرائيل را «شيطان بزرگ صهيونيستي» مي‌خواند. غرب نبايد خيال باطل داشته باشد.

وي اظهار داشت: ما خودمان را فريب نمي‌دهيم. بايد به ياد داشته باشيم که ابتدا نامزدهايي که با ديدگاه‌هاي حاکميت موافق نبودند، رد صلاحيت شدند و از ميان کساني که صلاحيت‌شان تأييد شد، يک نفر انتخاب شد. ما همچنان در مورد شخصي صحبت مي‌کنيم که اسرائيل را «شيطان صهيونيستي بزرگ» مي‌خواند. نتانياهو خاطرنشان کرد: رهبر عالي ايران است که در مورد سياست هسته‌اي اين کشور تصميم‌گيري مي‌کند.

نتانياهو با اشاره به «محمد خاتمي» گفت: وي نيز از طرف غرب فردي ميانه‌رو در نظر گرفته مي‌شد، اما هيچ تغييري در سياست‌هاي تهاجمي ايران اعمال نکرد.نتانياهو البته در اظهارات خود مطلب خلاف واقعي نيز گفته و اصطلاحاً وسط دعوا نرخ تعيين کرد. آنجا که ادعا مي‌کند آقاي روحاني اسرائيل را شيطان «بزرگ» صهيونيستي مي‌داند. اين در حالي است که اسرائيل در ادبيات مقامات ايراني به عنوان شيطانک، رژيم کودک‌کش، و سگ‌زنجيري آمريکا و نه بيشتر قلمداد مي‌شود.

در همين حال يوتال اشتاينتس وزيرامور استراتژيک رژيم صهيونيستي گفت مادام که ما تغيير ملموسي پس از انتخاب روحاني به عنوان رئيس جمهوري جديد ايران نبينيم بايد بپذيريم سياست‌هاي ايران درباره برنامه هسته‌اي تغييري نکرده است.

به گزارش روزنامه «النشره» چاپ لبنان، «اشتاينتس» گفت: بهتر است پيشاپيش انتخاب روحاني به رياست جمهوري ايران را جشن نگيريم. او از نامزدهاي ديگر،‌ميانه روتر بود اما شخص اصلاح‌طلبي نيست و غرب نبايد چنين توهمي را در سر بپروراند. بايد تحريم‌ها را تشديد کرد و به تهديد نظامي ادامه داد.

شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي نيز به آسوشيتدپرس گفته است: روحاني ميانه‌روترين نامزدهاست و انتخاب او براي تغيير بود اما او را بايد با کارهايش در آينده محک زد و سنجيد.يادآور مي‌شود تروريست‌هاي قاتل دانشمندان هسته‌اي ايران از سوي سرويس جاسوسي موساد آموزش ديده و براي ارتکاب جنايت گسيل شده بودند.

متاسفانه مردم به يک روحاني مضاعف راي دادند!

يک پادوي خياباني فتنه سبز مي‌گويد: انتخاب روحاني به نفع حاکميت بود و مردم يک بار ديگر به يک آخوند راي دادند.«محمد-ن» از عناصر فيلمسازي است که با بند‌بازي‌هاي متعدد پول‌هاي هنگفتي را از بيت‌المال بالا کشيد و سپس در فتنه سبز به خيال اينکه ريل عوض شود، ماهيت منافق خود را بيرون ريخت.

او با وجود تقلاي فراوان براي به چشم آمدن و احيانا بازداشت شدن، از سوي مراجع امنيتي و قضايي جدي گرفته نمي‌شود. آقاي «ن» به دويچه‌وله گفته است: انتخاب روحاني يک خون تازه براي نظام بود[!] و متاسفانه در شرايطي که نظام در بن‌بست بود، مردم مجددا به احياي نظام راي دادند و يک‌بار ديگر به يک آخوند و به يک روحاني مضاعف راي دادند.

 

وي اين را هم گفته که «اصلاح‌طلبان مطلقا به اين سمت نخواهند رفت که مطالبات راديکال و تند و تيز از آقاي روحاني داشته باشند. شيوه خاتمي در اين 4 سال که سعي کرد خود را در داخل نظام جاي دهد، شاهد است. فقط مي‌ماند فضاي مجازي که خواسته‌هاي بسيار جلوتري از اصلاح‌طلبان دارند. آقاي روحاني و دوستانشان مطلقا وارد مقوله ولايت‌فقيه نخواهند شد. اين چيزي نيست که بتوان از او توقع داشت».


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار