اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰
آسیب شناسی عزاداری‌های محرم (1) آیت الله حسن زاده در گفتگو با شوشان : معرفت افزایی از جمله اهداف سوگواری ایام محرم است / ساده بودن و عمق بخشیدن به مراسم باید مورد نظر باشد / از خودنمایی و رقابت های منفی بین هیات ها دوری شود
بحث ساده بودن مراسم و عمق بخشیدن به مراسم باید مورد نظر باشد. مراسم به صورت ساده برگزار شود....


شوشان: عاشورا در راه است. سترگ حماسه دین و یقیناً بزرگترین حماسه هستی ؛ جریانی که ممیز و مبین حق و باطل بوده و هست و پیوسته چراغ روشنی را فرا راه بشر قرار خواهد داد و تمامی توجیهات و تفاسیر مقلوب را از دست او خواهد گرفت.

فرهنگ عاشورا و عزاداری امام حسین(ع) نیز مانند هر پدیده با ارزش دیگر دچار آفت ها و آسیب هایی است که در صورت مقابله نکردن با آن ممکن است به فرهنگ پر بار عاشورایی آسیب هایی وارد شود که نه تنها موجب گمراهی عزاداران شود بلکه فلسفه قیام عاشورا نیز زیر سئوال برود. 

هر ساله با فرا رسیدن ایام محرم ، تکیه ها و هیات های مذهبی متعددی در شهرهای مختلف خوزستان برپا می شود که هر چند برخی از این موارد از جمله برگزاری شب های بین الحرمین در اهواز به دلایل مختلف از جمله هزینه های گزاف ، مورد انتقاد جدی ست اما در مجموع در ایام محرم بوی عاشورا در جای جای شهرهای استان احساس می شود و ناخودآگاه بر زبان هر مومنی جمله "کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا" جاری می شود .

در همین زمینه آیت الله حسن زاده امام جمعه موقت اهواز در گفتگو با شوشان ، گفت: دهه اول ماه محرم فرصت استثنایی است برای نزدیک تر شدن به خداوند متعال و دست یافتن به معارف بیشتر از قرآن و معارف پیامبر و اهل بیت. محرم فرصتی استثنایی است که فکر نمی کنم غیر از شیعیان این فرصت را داشته باشند.

آیت الله حسن زاده با بیان اینکه معرفت افزایی از جمله اهداف سوگواری ایام محرم است ، گفت: مراسم سوگواری سیدالشهدا  بخصوص در دهه اول ماه محرم ، باید به معرفت افزایی در جامعه ختم شود.  قیام امام حسین (ع) برای آگاهی دادن به جامعه بود که این مسئله را باید در تمام زمان ها از جمله در این زمان داشته باشیم.

امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه سخنرانی و احساسات و عواطف در ایام محرم باید با یکدیگر عجین شوند ، گفت: برخی احساسات و عواطف با حادثه کربلا عجین شده است. این بحث احساسات و عواطف هم باید در برگزاری مراسم سوگواری در نظر گرفت و صرفا به خطابه و منبر اکتفا نکرد. آنچه از نمادهای سنتی سوگواری از جمله سینه زنی ، زنجیرزنی و .... وجود دارد باید به آن پرداخته شود اما بحث معرفت افزایی نیز در کنار آن باید مدنظر قرار داد. سوگواری و سخنرانی و خطابه هر دو در کنار هم باشند. 

آیت الله حسن زاده با اشاره به برخی آفت ها و آسیب هایی برنامه های ایام محرم ، گفت: باید از آفت ها و آسیب ها در برگزاری مراسم سوگواری سید الشهدا دوری کرد. خودنمایی ، نشان دادن هیات خود ، رقابت های منفی بین هیات ها و ... نباید وجود داشته باشد و از آنچه مردم را در این ایام دچار سخنی می کند از جمله بستن خیابان ها ، برپا کردن تکیه ها در خیابان ها و .... باید اجتناب کرد. متاسفانه گاهی دیده می شود که برخی هیات های مذهبی با بستن خیابان ها مانع از تردد مردم می شوند و حتی در مواقعی مردم برای بردن بیماران شان به بیمارستان با مشکل مواجه می شوند. 

وی در ادامه گفت: البته همه مردم حتی اقلیت های مذهبی به مراسم سوگواری و ایام محرم استقبال نشان می دهند اما متاسفانه برخی آسیب ها و آفت های برگزاری این مراسم در این سال ها بیشتر شده است. به عنوان مثال ، دیده می شود که یک هیات مذهبی در کنار هیات مذهبی دیگر ، مراسم برگزار می کند و صدای بلند و درهم بلندگوها ، وضعیت نامناسبی را ایجاد می کند.
 
امام جمعه موقت اهواز تاکید کرد: اینکه کسی فکر کند وارد دستگاه سید الشهدا شده است شیطان دیگر با او کاری ندارد ، اینچنین نیست. نباید عاشورا و عزاداری امام حسین(ع) که نقطه قوت شیعه است ، تبدیل به ضعف شود. مردم به این مراسم علاقه دارند و دلیلی ندارد که برای مردم بدون دلیل ایجاد زحمت کنیم.

آیت الله حسن زاده افزود: عاشورا و مراسم عزاداری امام حسین (ع) باید سبب ایجاد معرفت در جامعه شود. ائمه اطهار (ع) در محتوا و شعائر مذهبی دقت فراوانی داشتند و شعرا را بسیار تشویق می نمودند. بحث محتوا در نوحه ها  مهم است. البته صدای خوب در جهت انتقال این محتوا نیز از اهمیت برخوردار است. خرافات و وارد کردن آنچه جزء کربلا نیست و نسبت دادن مسائل خرافی به کربلا و امام حسین 0ع) و اهل بیت آفاتی است که باید از آن پرهیز شود.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به ضرورت پرهیز از تجمل گرایی در مراسم ماه محرم ، گفت:  بحث ساده بودن مراسم و عمق بخشیدن به مراسم باید مورد نظر باشد. مراسم به صورت ساده برگزار شود. امام خمینی (ره) بارها تاکید می کردند که عبادت را نمی شود با گناه انجام داد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار