اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۵
لفته منصوری

 می‌گویند زندان‌ها میزان الحراره ی جامعه‌اند. برای این‌که بدانی جامعه‌ای بیمار است یا سالم، به زندان‌های آن نگاه کن. زندان‌ها آینه صادق جامعه و نظام سیاسی خود هستند. برای آزمودن سلامت یک نظام سیاسی قبل از هر چیز باید دید آن نظام چه کسی را زندانی می‌کند؛ اما در جامعه ما می‌توان میزان الحراره های مختلفی را سنجید. امروز آموزش‌وپرورش نواحی و مناطق استان خوزستان نشان دادند که بیکاری جوانان تحصیل‌کرده مقام چندم در آسیب‌های اجتماعی این استان را اشغال کرده است؟!

خبری در عصر تاسوعا کولاک کرد، خبری چون سرعت برق فضای رسمی و مجازی رسانه‌ها را درنوردید. هیچ خانواده‌ای از کنار این خبر بی‌تفاوت نگذشتند. خبر این بود: «نیروهای لیسانس به بالا که جویای کار هستند، می‌توانند از روز دوشنبه 10 مهرماه برای جذب در دوره پیش‌دبستانی به ادارات آموزش‌وپرورش در سراسر استان مراجعه کنند.» این افراد جایگزین 2000 نفر نیرویی که به‌صورت حق‌التدریس استخدام خواهند شد، به‌کارگیری می‌شوند.

این خبر حاشیه‌ای بزرگ برای مراسم عاشورای خوزستانی‌ها ایجاد کرد. دعاها، نذرها، توسل‌ها و شمع‌هایی که در شام غریبان به امید اشتغال روشن شد تا که امروز جوانی از بیکاری به درآید و استخدام شود.

امروز نواحی و مناطق آموزش‌وپرورش غلغله بود. در این تاسوعا و عاشورا یکی از مشکلات تعطیلی کافی‌نت‌ها و عکاسی‌ها برای گرفتن فتوکپی از مدرک تحصیلی بود تا مباد که روز دوشنبه اول صف را از دست بدهند.

از فوق‌لیسانس برق و مکانیک تا دکترای محیط‌زیست همه مدارک در دست به دنبال استخدام بودند. یکی از دوستان می‌گوید یکی از نامزدهای شورای اسلامی شهر با مدرک دکترای پرس جو می‌کرد که آیا این بخشنامه هم شامل حال من می‌شود؟! جوانانی با ظاهری آراسته و با ماشین‌های شیک و دیگرانی که ظلم و جور روزگار بر ظاهر آن‌ها نقش بسته همه در یک صف دنبال گرفتن فرمی برای استخدام بودند. 

اینجاست که نظام اقتصادی ناکارآمد باید پاسخ بدهد! اینجاست که برنامه‌های پنج‌ساله بی‌ارزش دولت‌ها باید پاره گردد.* *اینجاست که رئیسان بی‌کفایت بانک مرکزی که امضای لعنتی خود را بر پول‌توجیبی مردم این کشور زده‌اند باید شرمسار شوند؛ و این‌ همه‌ی رنج و محنت امروز نبود. مصیبت‌بارتر اینکه هیچ‌کس به این روند اعتماد ندارد. همه دنبال آشنا یا همان پارتی می‌گردند. چگونه می‌شود از پشت پرده این استخدام سر درآورد؟ چگونه می‌توان فرم استخدام واقعی را به دست آورد؟ چه کسی تصمیم گیر نهایی است؟ آیا درست است که در روز جمعه همه‌ی آن‌هایی را می‌خواستند بکار گرفتند؟ امروز رستاخیزی سترگ برای کار، برای زندگی شرافتمند، برای عزت‌نفس، در بین جوانان این استان شکل گرفت.

آیا این میزان الحراره را که امروز در مقابل آموزش‌وپرورش به پا خواست، آن‌هایی که باید ببینند، دیدند؟
برچسب ها: لفته منصوری
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار