اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۴
گزارشی مصور از عدم رعایت حریم فضای سبز در خرمشهر
کافی است سری به خیابانهای اصلی شهر بزنید یا به تصاویر اختصاصی این گزارش نگاهی کنید ، براحتی متوجه کج سلیقگی شهرداری در سارماندهی و زیباسازی شهر میشوید . کیوسکهایی که با فاصله های بسیار کم مجوز احداث گرفته اند . یا دکه هایی که با نقض حریم شهروندان در پیاده روها احداث شده اند . یا بازاری که با تملک و تصاحب بلوار شهری و تبدیل آن به فضای تجاری ، شکل مناطق مسکونی اطرافش را تغییر داده است . یا اسکلت های ساختمانی نیمه کاره در مرکز شهر که مدتهاست به حال خود رها شده اند و جز نا امنی و زشتی چیزی به شهر نیفزوده اند .
شوشان خرمشهر : در کنار مشکلات بسیار ترافیک شهری در خرمشهر ، نابسامانی پیاده روها و خیابان ها و کوچه ها بیش از پیش به چشم میخورد و متناسب با تعداد خودروهای تولید شده در سالهای گذشته،نه خیابانها تعریض شده اند و نه پارکینگ مناسب برای آنها در نظر گرفته شده است ، در نتیجه خودروهای بسیاری در گوشه و کنار خیابانها پارک شده اند.
در کنار این معضلات رو به افزایش ، مشکل کیوسک های روزنامه فروشی (شما بخوانید همه چیز فروشی !!!)نیز از عمده مشکلات شهری ، به خصوص در مناطق پرازدحام و متراکم جمعیتی است.
عده ای از مردم و بخصوص جوانان با ازدحام و تجمع در کنار و مقابل کیوسکها ، یا در حال گفت و گو هستند یا به خرید سیگار و خوراکی و آب معدنی(و بسیار بسیار معدود خواندن روزنامه) مشغولند و سد معبر و مشکل رفت و آمد مردم و بخصوص بانوان در پیاده روهای مناطق مرکزی شهر و خیابانهایی که کیوسک ها قرار دارند بیش از گذشته افزایش یافته است.
در حالی که در شهرهای بزرگ،فروش سیگار،روزنامه و تنقلات،آب معدنی و...و حتی مجلات از طریق سوپرمارکتها یا مغازه های بصورت زیرپله ، ورودی ساختمانها و... انجام میشود و تعداد کیوسکهای روزنامه فروشی کاهش یافته و ساماندهی شده تا مشکلات رفت و آمد و ازدحام مردم  کاهش یابد ، اما در خرمشهر نه تنها هنوز برنامه ای برای ساماندهی کیوسکها انجام نشده ، روزبروز شاهد افزایش بی رویه آنها هستیم.

مجوز کیوسکها ظاهرا برای فروش روزنامه و مجله صادر میشود اما متاسفانه به دلایل مختلف از جمله گرانی مغازه ها ، ساختمان و بالا رفتن رقم سرقفلی مغازه ها ، بسیاری از فعالیتهای فروش ، از جمله فروش تنقلات در کیوسکها متداول شده و درآمد اصلی کیوسکها فروش این اقلام است.

تا زمانی که کیوسکها ساماندهی نشوند و روزنامه ها در قفسه ها و جای مناسب در فروشگاه ها و مغازه ها و کتاب فروشی و...در جای مناسب نباشند و قیمت مناسب بابت روزنامه و مجلات پرداخت نشود مشکل خبررسانی و فرهنگ سازی همچنان به جای خود باقی است و این مافیای توزیع  کیوسک ها هستند که تکلیف خبررسانی و فرهنگ سازی و اطلاع رسانی رامشخص میکنند نه نویسنده ها و وزارت ارشاد و سردبیر و...
در این میان شهرداری به عنوان متولی این کار قادر به مدیریت مشکل نیست و ظاهرا دستها را در مقابل کیوسک داران و حامیان آنها بالا برده و نتوانسته بر مشکل فائق آید. 

بگزارش شوشان خرمشهر اگر از معضلات روزنامه و روزنامه فروشی بگذریم یکی از مناقشه بر انگیزترین موضوعات چند سال اخیر خرمشهر در حوزه ی زیباسازی و فضای سبز رخ مینمایاند . معضلی که بیش از آنکه بصورت تخصصی در واحدهای زیبا سازی و حقوقی شهرداری قابل بررسی باشد در فضای سیاسی شهر باید نقد شود . 
تکثیر قارچ گونه ی کافی شاپها در فضاهای سبز یا محیط های رفاهی مختص شهروندان به یکی از مشهود ترین عناصر ناتوانی شهرداری در کنترل فضای شهری شده است . سازه های بی در و پیکری که یکهو از وسط زمین های بازی ، بلوارها ، پیاده روها ، پارک ها یا فضاهای سبز قد میکشند و در اندک زمانی فضای رفاهی شهروندان را غاصبانه تنگ تر میکنند . 
کافی است سری به خیابانهای اصلی شهر بزنید یا به تصاویر اختصاصی این گزارش نگاهی کنید ، براحتی متوجه کج سلیقگی شهرداری در سارماندهی و زیباسازی شهر میشوید . کیوسکهایی که با فاصله های بسیار کم مجوز احداث گرفته اند . یا دکه هایی که با نقض حریم شهروندان در پیاده روها احداث شده اند . یا بازاری که با تملک و تصاحب بلوار شهری و تبدبیل آن به فضای تجاری ، شکل مناطق مسکونی اطرافش را تغییر داده است . یا اسکلت های ساختمانی نیمه کاره در مرکز شهر که مدتهاست به حال خود رها شده اند و جز نا امنی و زشتی چیزی به شهر نیفزوده اند . 

قطعا این کیوسکها و کافی شاپها و بازارها محل اشتغال و ارتزاق عده ای از شهروندان نیز هست و این شاید تنها نکته ی مثبت این پدیده باشد که باعث شده خیلی از صاحبنظران یا مسولین شهر مهر سکوت بر لبهای خود بزنند . یقینا پیش از هرگونه اقدام برای ساماندهی این اماکن باید وضعیت ارتزاق شاغلین آنها مورد توجه قرار گیرد . طبق اطلاع شوشان خرمشهر اغلب این اماکن مجوزات لازم را اخذ کرده اند و آنچه سوال برانگیز مانده شیوه ی صدور مجوزات لازم است .

پایگاه خبری شوشان خرمشهر ضمن حفظ حقوق تمام شهروندان ، کیوسک داران و ذینفعان متمنی است مسولان و صاحبنظران و مطلعان به سوالات این رسانه پاسخ دهند تا در همین رسانه پاسخشان جهت تنویر افکار عموم منتشر شود .
این سازه ها از کجا و باطی کدام مراحل کارشناسی مجوز میگیرند ؟ واحد زیباسازی شهرداری چه توجیهی برای این نابسامانی ها دارد ؟ کارشناسان حقوقی شهرداری طبق کدام ماده و قانون به این خیل عظیم کیوسکها برخورد نمیکنند؟ جایگاه شورای شهر در برابر این معضل چیست  ؟ فشارهای سیاسی کجای این معادله قرار دارند ؟ 


















































نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار