اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۸۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲
شاهد هستیم هنوز خیلی از مدارس سطح شهر و حتی روستا از کمترین امکانات رفاهی برای معلم و دانش آموز بی بهره اند و این فرایند با فقر ساکنان این منطقه تشریک مساعی کرده تا مدارسی درخور منطقه آزاد مشاهده نکنیم .

شوشان خرمشهر : چند روزقبل مرتضی نعمت زاده معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند در گفتگوی ویژه خبری صدا و سیمای مرکز آبادان از کمکهای نقدی و غیر نقدی این سازمان به مدارس خرمشهرو آبادان خبر داد .

اظهاراتی که جدای از صحت و سقم آنها واکنشهای مختلفی در سطح شهرستان خرمشهر در پی داشت . فرهنگیانی که مدتهاست در ساختمانهای فرسوده و فاقد امکانات مشغول کارند ، دانش آموزانی که از سطح وسیعی از امکانات رفاهی و فیزیکی محرومند و مدیرانی که مجبورند با کمترین امکانات رضایت والدین و مسولان و معلمان و دانش آموزان را فراهم کنند این کفته هارا به چالش کشیدند .

 مدتی قبل بود که بحث ها برسر گرفتن مبالغ هنگام ثبت نام دانش آموزان بالا گرفته بود و خیلی از مطلعان حسابهای خالی مدارس و کوه مشکلات مدیران را دلیل آن میدانستند . یا اخباری از تعدادی ازمدارس بدون کولر و امکانات در استانه ی بازگشایی مدارس در فضاهای مجازی دست به دست میشد همه خبر از یک فاجعه ی آموزشی زیر دماغ مسولان منطقه آزاد اروند میداد .

متاسفانه شاهد هستیم هنوز خیلی از مدارس سطح شهر و حتی روستا از کمترین امکانات رفاهی برای معلم و دانش آموز بی بهره اند و این فرایند با فقر ساکنان این منطقه تشریک مساعی کرده تا مدارسی درخور منطقه آزاد مشاهده نکنیم . پایگاه خبری شوشان خرمشهر در پی یافتن حقایق نتیجه ی این کمک ها به میان فرهنگیان رفته و از تعدادی از مدیران کلیه مقاطع و کلیه مناطق به جمع آوری اطلاعات پرداخته است تا واقعیت یاری سازمان منطقه آزاد و نتیجه ی عملکرد آن بر آموزش و پرورش منطقه راشفاف و صریح به نقد بگذارد .



ابتدا اظهارات نعمت زاده در این باره را مروری کنیم :

مرتضی نعمت زاده معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند در گفتگوی ویژه خبری : طی دو سال گذشته سازمان منطقه آزاد اروند یک  هزار دستگاه کولر برای مدارس آبادان و خرمشهر و روستاها تهیه و به ادارات آموزش و پرورش این دو شهرستان واگذار کرده است.

وی افزود : سرانه ایی که وزارت آموزش و پرورش برای یک دانش آموز ابتدایی در نظر گرفته است مبلغ 3 هزار و پانصد تومان است اما منطقه آزاد اروند طی یک مرحله برای یک دانش آموز ابتدایی  25 هزار تومان در نظر گرفته و به مدیران مدارس پرداخت شده است.

حال به توضیحات مدیران مدارس و تعدادی از آگاهان و کارشناسان اداری آموزش و پرورش خرمشهر در این باره توجه کنید . لازم به ذکر است منابع اطلاعتی عمدا از کلیه مناطق و مقاطع و سلسله مراتب اداری انتخاب شده اند تا سطح وسیع تری از این موضوع بررسی شود و اطلاعات کامل تری از وضعیت حاصل گردد.  



منبع آگاه به آمار آموزش و پرورش خرمشهر:

 طبق اطلاع بنده آخرین کمک سازمان منطقه آزاد به آموزش و پرورش خرمشهر ساخت 4 کلاس در مدارس حاشیه بود . پیش از این در انتهای سال 94 مبلغ دوو نیم میلیارد برای تعمیرات و کمک به مدارس توسط منطقه آزاد مصوب شده بود که قرار بود طی دو مرحله به مدارس پرداخت شود . مرحله ی نخست آن در زمان سرپرستی آقای منصوری  به مبلغ تقریبی یک میلیارد و دویست میلیون تومان واریز شد و مرحله ی دوم هم به همان مبلغ در زمان تصدی آقای عنبری واریز شد که ایشان در نظر داشت هزینه ها متمرکز شود .

در همان زمان 400 دستگاه کولر هم به مدارس خرمشهر اهدا شد . همچنین مبلغ 360 میلیو تومان در انتهای سال 94 برای خرید وسایل ورزشی کمک شد . البته این وسایل ورزشی وارد حواشی شد . چون طبق قانون خرید  مبالغ بالای 120 میلیون تومان باید بصورت مناقصه ای انجام شود که این امر صورت نگرفت . همچنین 120 میلیون تومان هم قرار بود برای کمک به ایتام هزینه شود .

خیلی از این مبالغ در جاهای دیگری یا به اشکال دیگری هزینه شد و آنطور که باید و شاید در آموزش فرزندان منطقه تاثیر نداشت . از سرانه اموزشی یک میلیارد تومانی که قرار بود سهم خرمشهر شود فقط از پرداخت مرحله اول مطلع هستم .قرار بود برای تعمیرات مدارس ابتدایی ، متوسطه اول ، متوسطه دوم و هنرستان ها به ترتیب 6 و 8 و 10 و 12 میلیون پرداخت شود .این مبالغ مال دوسال گذشته بوده و اخیرا هیچ کمکی صورت نگرفته است .


منبع آگاه به حسابهای آموزش و پرورش به شوشان خرمشهر گفت:

 در تاریخ 28 /12 /95 آخرین پرداختی  از سوی سازمان منطقه آزاد به آموزش و پرورش خرمشهر به مبلغ 200 میلیون تومان صورت گرفت که با توجه به جمعیت دانش آموزان خرمشهر ، سهم هرکدام از سرانه حدود چهار هزار تومان شد و با مبلغ 25 هزار تومان اعلام شده از سوی سازمان منطقه آزاد اروند بسیار فاصله دارد .


منبع آگاه به دارایی های اداره آموزش و پرورش خرمشهر :

 کولرهایی که طی دو سال گذشته به ما تحویل داده شد  400 دستگاه بوده که در مدارس نصب شده اند اما مبلغی که ذکر کردن کاملا در جریان نیستم ولی 12 میلیارد ریال به آموزش و پرورش خرمشهر رسیده که از مصارف آن درست کردن سالن جلسات اداره  بوده است .


مدیر یکی از مدارس روستاهای غرب کارون :

دوسال است که حتی یک ریال ویک کولرهم نداده اند  . ده بار از جاهای مختلف برای لیست برداری از نواقص آمدند و رفتند و هنوز هم هیچ خبری نیست .


مدیر یکی از مدارس شاهد  :

به عرض  برسانم از زمان بعد از آقای رفیعی کمک های منطقه آزاد هم به مدارس یا خیلی ناچیز بود یا درست هدایت نشد . کولرهایی هم که دادند جوابگوی هوای خوزستان نیستند و از کیفیت لازم برخوردار نبودند . تعدادی اقلام ورزشی بی کیفیت هم توزیع شد که همان موقع هم به اطلاع منطقه ی آزاد رسید . در مجموع طی این دوسال کمک های منطقه آزاد خوب نبوده است .


مدیر مدرسه ی غیر انتفاعی دخترانه در سطح شهر :

 بدلیل اینکه تاسال گذشته بنده نماینده مدارس غیردولتی بودم میتونم بگم که برای اینگونه مدارس درحدصفربوده  ولی از مدارس دولتی بی اطلاعم.


مدیر مدرسه ی دولتی ابتدایی در مرکز شهر : 

چیزی که در سنوات قبل بوده پرداخت ها منظم بوده .اما تو چندسال اخیر چون نظارتی از طرف خودشان نبوده واریزی مدارس نوسان داشته و این واریزی ها برای بهینه سازی محیط مدرسه مفید نبوده و بیشتر صرف پرداخت بدهی اب و بخصوص برق میشد. مدرسه ای هم مثل مدرسه ای که اکنون مدیریتش را به عهده گرفته ام   انگار تا حالا از منطقه ازاد بی نصیب بوده و هیچ تغییر و تحول فیزیکی بخصوصی براش اتفاق نیفتاده است .


مدیرمدرسه ی شاهد :

 سال گذشته 2دستگاه کولراسپیلت 30هزار به مدرسه ما اختصاص داده شد که کلی حرف وحدیث داشت. خود منطقه آزاد نصاب معرفی کرد . بعدها پیمانکارنصاب مثلا بجای2متر لوله مسی در گزارش خود10متر زده بود که دراین خصوص حرف وحدیثی مفصل داشت. درخصوص سرانه  وسایل ورزشی فرهنگیان  شاهدقضیه بودند  که چه بلبشویی براه اندختند . وچه وسایل بی کیفیتی  به مدارس عرضه کردند . به مدرسه ایی که زمین بسکتبال نداشته 4 توپ داده بودند  وقس علی هذا . بدون کارشناسی ونیازسنجی اقدام به توزیع فله ایی نموده بودند. درسال تحصیلی گذشته هم  پولی به حساب ازسوی منطقه واریز نشده است.


مدیر مدرسه شاهد سطح شهر :

 واقعیت اینست  که منطقه ازاد کمک های خوبی به اموزش و پرورش کرده است .  درزمان رفیعی مبالغی به حساب مدارس واریز شدکه طبق اطلاع بنده  مقاطع را جداگانه واریز کردند مثلا هنرستان ها مبالغ بیشتری واریز شده بود . یا کمک ورزشی به صورت بن که وسایل خوبی گرفتیم .  کولرهایی هم خریداری شد که هرچند بی کیفیت بودند اما بین مدارس توزیع شد.

درزمان عنبری 360 میلیون تومان  کمک ورزشی صورت گرفت . حدودا 120 میلیون تومان کمک به دانش اموزان بی بضاعت هم صورت گرفت .  مبالغ چشم گیری برای تعمیرات سالنهای شهید فهمیده و  شهیدی و  خلیج فارس اختصاص داده شده بود . کمک سرانه تعمیرات هم اختصاص داده شده بود که  متاسفانه به مدارس نرسید بقیه مشکلات را که خودتان واقفید .البته منطقه ازاد میتوانست بهتر عمل کند وبه مدیران مدارس اعتماد کند و پول ها به حساب مدارس واریز میشد  و کارگروه نظارت تشکیل بدهند .


مدیر دبستان غیر دولتی :

 ما هیچ کمکی ازمنطقه آزاد دریافت نکردیم وندیدم ومدارس شهر خرمشهر تا انجایی که میدانم باکمبود امکانات اولیه مواجه هستند .


مدیر دبستان حاشیه ی شهر  :

 درسالهای اولیه تقریبا چهار سال پیش کمکهای منطقه ازاد خوب و به موقع پرداخت میشد ، که هدفمند (مبلغی برای تعمییرات تعیین میشد مبلغی هم برای سرانه و...) بود اما کم کم از تعداد صفرهای مبالغ کاسته شد و یا زمانی این هزینه ها پرداخت میشد که خیلی دیرشده بود مثلا اوخر سال که مدیر هرطور بود  برای خرید برگ اچار وشارژ دستگاهها و... یا از جیب هزینه کرده بود یا با قرض و گردن کج کردن پیش این مسول وآن مسول و... مشکلات را حل کرده بود .

اخرین پرداختی منطقه آزاد پارسال به مدرسه ی روستایی که بنده مدیر آن بودم  یک میلیون تومان بود . بماند پول اب و برق که همینطور قبضهاش تلنبار شده اند و بماند که بعضی مدارس یک کامپیوتر هم برای امور اجرایی ندارند .  بعد تا بخواهیم حرف بزنیم میگویند خوشابه حال مدارس شما در منطقه ازادید  و چه پولها و وسایلی دریافت کردید  . اگر بخواهم بنویسم یک کتاب کامل است . مسولین هروقت خواستند تشریف بیاورند از نزدیک مشاهده کنند .


مدیردبیرستان حاشیه :  

درخصوص کولرها که فقط 1 کولر شامل مدرسه ما شد آن هم برای دو مدرسه (در دوشیفت ) . چون ان زمان هم متوسطه اول فعال بود و هم متوسطه دوم . در خصوص واریزی نقدی هم دقیقا بخاطر ندارم  چقدر واریز شده ولی بدون اطلاع بنده از حساب مدرسه 8 میلیون تومان اداره متبوع برداشت کرده و پیگیری ها در خصوص بازگرداندن مبلغ بی نتیجه مانده است . زمان دقیق واریز و برداشت در صورت لزوم به همراه مستندات قابل ارائه است .


مدیر دبستان سطح شهر :

 درباره سرانه ایى كه از طرف منطقه آزاد پرداخت شده عرض کنم فقط براى تشويق دانش آموزان هزينه شده است.


مدیر دبستان حاشیه :

 کمک منطقه آزاد به صورت اهدا وسایل بوده و نیز هزینه های تعمیراتی که خود آموزش و پرورش شهرستان پیگیری کرد و جهت انجام تعمیرات به صورت مستقیم مدیران رو درگیر این امر کرد اما اینکه هزینه ای نقدی به عنوان سرانه و یا کمک هزینه  به مدیران پرداخت شده باشد من چنین اطلاعی ندارم . شاید منظورسازمان  منطقه آزاد این مبالغ باشد .


مدیر مدرسه متوسطه سطح شهر :

 درست دوسال پیش دو کولر به مدرسه ما تحویل داده شد ومتاسفانه یکی از انها گاز نداشت که خودم گاز گیری کردم در مورد هزینه که فرمودند من هزینه ای ندیدم جز در زمان اقای رفیعی از انجایی که ما مدرسه هیات امنایی هستیم در زمان رییس اخیر هیچ مبلغی تعلق نگرفته است .



این اظهارات تماما از اشخاص حقیقی نقل شده و اطلاعات اظهار کنندگان نزد شوشان خرمشهر به رسم امانت محفوظ است . کمافی السابق پایگاه خبری شوشان خرمشهر حق پاسخگویی وادای توضیحات را برای کلیه ی مطلعان ، ذینفعان ، مدیران سازمان منطقه آزاد و آموزش و پرورش خرمشهر محفوظ میداند و آمادگی خود را برای دریافت اظهارات رسمی آنها اعلام میدارد . چنانچه فرهنگیان ، دانش آموزان و اولیا گرامی آنها نیز در این زمینه اطلاعات خاصی دارند میتوانند از طریق این پایگاه خبری با دیگران به اشتراک بگذارند .


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار