اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۸۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۳
نوشتاری از جمال درویش دبیر حزب اعتماد ملی خوزستان / مشکلات اقتصادی ، تورم و حتی بیکاری نباید سبب شود که ما در قدرت کشورمان شک کنیم / وظیفه ما آماده شدن برای شرایط منهای برجام است / وحدت ملی اصلی ترین عنصر قدرت ملی است
اجازه ندهیم بر سر موضوعات پیش پا افتاده میان ما و دیگر کشورهای جهان خصوصا کشورهای همسایه و مسلمان تنشی ایجاد شود...


شوشان/ جمال درویش 
دبیر حزب اعتماد ملی خوزستان 
 
رهبران آمریکا چه دموکرات و چه جمهوریخواه در 38 سال گذشته در مخالفت با جمهوری اسلامی ایران  یک لحظه تردیدی به خود راه نداده اند . تفاوت تنها در ادبیاتی است که بکار برده اند
عرصه سیاست بی شباهت به صفحه شطرنج نیست . این بازی (سیاست) هم مثل دیگر بازی ها قواعدی دارد .در هر مسابقه شیوه ای که شما انتخاب میکنید به میزان زیادی بستگی به شیوه بازی رقیب شما دارد .

خوشبختانه ترامپ در عرصه سیاسی بازیگر ماهری نیست مشاورینش نیز چندان فرقی با او ندارند . در حال حاضر او حرکت خودش را انجام داد حالا نوبت دولتمردان جمهوری اسلامی ایران است که متناسب با حرکت او مهره خود را جابجا کنند در حقیقت برای دولت های انقلابی  بازی با جمهوری خواهان خیلی راحت تر از دمکراتها ست زیرا دموکرات ها ژست بشر دوستانه و صلح گرایانه می گیرند حال آنکه هر دو حزب دو روی یک سکه اند و ریشه در یک خاک دارند - نظام سرمایه داری آمریکا - و یک هدف را دنبال میکنند ؛ تامین منافع نظام سرمایه داری در اقصی نقاط جهان.  اما یک وقت یک حقوقدان استاد دانشگاه و از جامعه سیاهان را به میدان می‌فرستند (اوباما)  یک بار یک بازاری لمپن را (ترامپ) .

رهبران آمریکا چه دموکرات و چه جمهوریخواه در 38 سال گذشته در مخالفت با جمهوری اسلامی ایران  یک لحظه تردیدی به خود راه نداده اند . تفاوت تنها در ادبیاتی است که بکار برده اند . بدون شک اشتباهات ترامپ تا امروز از همه روسای جمهور پیشین آمریکا بیشتر است . ظاهرا او مانند احمدی نژاد معاهدات بین المللی را کاغذ پاره هایی بیش نمیداند !  عالم سیاست پیچیده تر از آن است که مغز کوچک ترامپ آن را بفهمد .

از جمله موضوعاتی که ترامپ از فهم آن عاجز است تفاوت میان جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه و جهان سوم  است!  ایران امروز با ایران زمان پهلوی و حتی ایران اوایل پیروزی انقلاب اسلامی بسیار متفاوت است . مشکلات اقتصادی ، تورم و حتی بیکاری نباید سبب شود که ما در قدرت کشورمان شک کنیم . 

یادمان نرود که یک روز صبح برخاستیم و دیدیم همین کشور با همه مشکلات اقتصادی اش یک کشور اتمی است ! و به تکنولوژی ساخت موشک های قاره  پیما دست یافته است . و امروز نفوذ رو به گسترش جمهوری اسلامی ایران در منطقه مهم خاور میانه مشکل اصلی دولتمردان آمریکایی و اروپایی است  .  اینکه می گویند ایران برای آنها یک تهدید است از جهتی کاملا درست است .زیرا ایران را برای خود یک رقیب قدرتمند تصور می کنند و هر رقیبی ، یک تهدید به حساب می آید .

اما با این مدعی جوان و قدرتمند تازه به میدان آمده چگونه باید رفتار کرد ؟ این سوالی است که هردو حزب امریکا در پاسخ به آن مانده اند . تضاد های درون نظام سرمایه داری از یک سو و وجود دیگر کشورهای صاحب نام و مدعی  در جهان از سوی دیگر مانع از اتخاذ یک سیاست واحد علیه جمهوری اسلامی می شود تنها فرصت ایجاد شده برای این وحدت جهانی علیه ایران ، ارجاع پرونده هسته ای کشورمان به شورای امنیت سازمان ملل و اجماع اعضای این شورا علیه ایران بود که آن هم با مذاکرات نفس گیر و پیچیده  برجام به نفع کشورمان سوخت. به همین جهت  ترامپ برجام را بدترین و زیانبارترین قرار داد در تاریخ آمریکا میداند . 

رئیس جمهور آمریکا بسیار عصبانی است ؛ به دولت و ملت ما توهین میکند. برای سپاه پاسداران ما خط و نشان میکشد. این کارها فقط از یک فرد عصبی سر میزند. او عصبانی است ، عصبانی از شکستی که در عرصه سیاسی و دیپلماتیک خورده است و این برای ما نشانه خوبی است تصور ما این بود و هست که برجام توافقی مبتنی بر قاعده برد -برد است ولی ترامپ اصرار دارد که بگوید این توافق به نفع ایران و به ضرر آمریکا است . 

اگر واقعا چنین است که او میگوید پس بنا به قول رئیس جمهور دانشمندمان مادامی که برجام منافع ما را تامین میکند باید آن را احترام کنیم .خوشبختانه برجام یک توافق چند جانبه است و برهم زدن آن برای امریکا بدون کسب نظر دیگر شرکاء غیر ممکن است و این نیز( به فرض امکان) به طول خواهد انجامید تا این تاریخ دولت های عمده غرب انگلیس ، فرانسه و آلمان در مقابل سخنان ترامپ موضع منفی نشان داده اند اما آیا این مخالفت تا کی دوام خواهد داشت ؟  و در این فاصله وظیفه ملی ما چیست ؟

 حال که روشن شد ( که از ابتدا هم روشن بود) روی قول امریکا نمی توان حسابی باز کرد و او نهایتا برجام را ترک خواهد کرد وظیفه ما آماده شدن برای شرایط منهای برجام است .در شرایط منهای برجام فشارهای اقتصادی مجددا افزایش خواهد یافت چگونه میتوان تاثیر این فشار را کم کرد ؟ بخش خصوصی چه نقشی در این میدان خواهد داشت و برای فعال تر کردن بخش خصوصی کشورمان چه تمهیداتی لازم است ؟ اگر مبارزه در یک جبهه و با یک حریف باشد البته نتیجه بهتری عاید خواهد شد پس باید اجازه ندهیم بر سر موضوعات پیش پا افتاده میان ما و دیگر کشورهای جهان خصوصا کشورهای همسایه و مسلمان تنشی ایجاد شود. جذب سرمایه های خارجی و گسترش این نوع سرمایه گذاری نیز می تواند بر تقویت جبهه خودی بیفزاید تجربه دفاع مقدس نشان داد که سرمایه گذاری خارجی میتواند ضامن امنیت باشد.

 پس باید موانع سرمایه گذاری خارجی را تا حد ممکن کاهش داد . وحدت ملی اصلی ترین عنصر قدرت ملی است و برای این کار باید همه مردم ایران از هر گروه و طبقه و با هر زبان و قومیت و مذهب احساس کنند که حقوق قانونی و حق شهروندی آنها رعایت میشود البته بیشتر اوقات دشمن مشترک عامل وحدت می شود  اما آنچه در مورد حقوق قانونی شهروندان گفته شد عامل اصلی و همیشگی وحدت ملی می باشد . 

شیطنت ترامپ در مورد نام خلیج فارس هم چیزی نیست که ارزش پاسخ گفتن داشته باشد زیرا نام خلیج فارس ریشه دارتر از آن است که ادعای بی اساس رئیس جمهور آمریکا خدشه ای بر آن وارد سازد و سخن آخر اینکه ایستادن بر سر برجام نباید بهانه ای شود که کشورهای دیگر به بهانه حمایت از ایران در مجامع بین المللی از ما امتیاز بگیرند. بیگانه ، بیگانه است چه امریکا ،چه انگلستان ،چه روسیه ،چه چین و چه کشوری دیگر . 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار