اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۸۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۸


شوشان خرمشهر : به گزارش ایرنا 50 نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه ‌ای خطاب به وزیر امور خارجه احداث سد دوستی ایران و عراق بر روی اروندرود بمنظور جلوگیری از نفوذ آب شور به بالادست رودخانه های کارون، دجله و فرات را خواستار شدند.
در این نامه آمده است: طبق اطلاعات واصله احداث سد توسط کشور عراق در بالادست اروندرود ، باعث کاهش جدی ورود آب شیرین به اروندرود خواهد شد.

بر اساس مطالعات انجام شده در صورت احداث این سد تقریبا 70 درصد آب شیرین در آبراه اروند کاهش می یاید، بصورتی که آب شور دریا در اروندرود پیشروی خواهد کرد و این امر باعث از بین رفتن کشاورزی و خالی شدن سکنه در مرزهای آبادان و خرمشهر خواهد شد.

در بخش دیگری از نامه امضاء شده توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزیر امور خارجه آمده است:نظر به اینکه کشور عراق توافق ضمنی برای احداث سد مشترک بین اروندرود و فاو کرده، لذا مستدعی است با توجه به ضرورت موضوع و برای جلوگیری از خالی شدن مرز از مردم که همواره بعنوان سرمایه امنیتی این نظام بوده اند، دستور پیگیری احداث سد مشترک به صورت جدی و فوری صادر فرمایید.

غلامرضا شرفی عضو مجمع نمایندگان مردم خوزستان و نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی چندی پیش در گفت و گو با ایرنا در خصوص تصمیم عراق برای سدسازی در جزیره ام الرصاص و ابوفلوس هشدار داده و گفته بود: تصمیم عراق برای سدسازی در ام الرصاص و ابوفلوس، آبادان را شوره زار می کند.

وی افزود: سدسازی عراق در ام الرصاص و ابوفلوس، شوری اروندرود را به میزان قابل توجهی افزایش داده و از بین رفتن نخلستان های خرمای جنوب خوزستان را در پی خواهد داشت.

اروندرود، رودخانه پهناوری است در جنوب غربی ایران و در مرز ایران و عراق که از همریزش رودهای دجله، فرات و سپس کارون پدید آمده‌ است.
دجله و فرات پیش از پیوستن به کارون در شهر قرنه در 375 کیلومتری جنوب بغداد به هم می‌ پیوندند، درازای اروندرود از قرنه تا ریزشگاه آن در خلیج فارس 190 کیلومتر است، ریزشگاه اروندرود در میان شهر ایرانی اروندکنار و شهر عراقی فاو است.
بصره، خرمشهر، آبادان، خسروآباد و فاو از جمله بندرهای مهم این آبراه هستند که نقش چشمگیری در رونق بازرگانی منطقه دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار