اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۸۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۴
برگزاری نشست پیامدهای تاخیر در معرفی و انتخاب وزیر علوم در دانشگاه شهید چمران اهواز / دکتر حمید ماجانی در گفتگو با شوشان : عدم انتخاب وزیر علوم جامعه دانشگاهی را نگران می کند / عدم انتخاب وزیر علوم یک آسیب جدی است / بی انگیزگی در دانشگاه از اثرات عدم انتخاب وزیر علوم است
دانشگاه را نمی توان محدود کرد یا به طور بخشنامه ای آن را هدایت کرد و با بخشنامه چهارچوب تفکر و پژوهش را در دانشگاه تزریق کرد
شوشان: تریبون آزاد پیامدهای تاخیر در معرفی و انتخاب وزیر علوم ، از سوی انجمن فرهنگ و اندیشه دانشگاه شهید چمران اهواز و با حضور دانشجویان و اساتید دانشگاه برگزار شد.

در حاشیه این مراسم ، دکتر حمید ماجانی عضو هیات علمی دانشگاه در گفتگو با شوشان عدم انتخاب وزیر علوم را یک آسیب جدی خواند و اظهار کرد: آموزش عالی کشور دچار یک سری چالش جدی شده است و امروز رییس جمهور در جایی قرار گرفته است که امکان معرفی بدون دغدغه وزیر علوم را ندارد.

وی ادامه داد: معرفی وزیر وظیفه دولت و رای عدم اعتماد مجلس به وی یک روند عادی در انتخاب وزرا و حق دموکراتیک نمایندگان مجلس است ولی آن چه که اکنون شاهد آن هستیم، عدم توانایی رییس جمهور در اعلام گزینه مورد نظر خود است که نشان از وجود فشارها و تنش ها در این موضوع است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز تاکید کرد: عدم انتخاب وزیر علوم با در نظر گرفتن بُعد منفی آن، جامعه دانشگاهیان را نگران می کند چون برخی دیدگاه های بدبینانه در مورد دانشگاه وجود دارد که به نظر می رسد همان دیدگاه ها تلاش دارند تا وزیر علوم گزینه مورد نظر آن ها باشد.

نمی توان با بخشنامه دانشگاه را هدایت کرد

ماجانی دیدگاه بدبینانه و نادرست به دانشگاه را ناشی از عدم شناخت از بدنه و ماهیت دانشگاه دانست و گفت: دانشگاه یک نهاد اندیشه ورز است و علم تنها زمانی تولید می شود که اندیشه جوششی و طبیعی یک استاد یا دانشجو بتواند با توجه به امکانات و منابع موجود، تفکر و پژوهش کند و به نتایج و چهارچوب های فکری برسد.

وی یادآور شد: دانشگاه را نمی توان محدود کرد یا به طور بخشنامه ای آن را هدایت کرد و با بخشنامه چهارچوب تفکر و پژوهش را در دانشگاه تزریق کرد بلکه تنها می توان زمینه های رشد یک فکر درست را ایجاد کرد. در بسیاری مناطق دنیا دانشگاه ها به عنوان سکان هدایت جامعه که جهانی از علوم و تخصص را در بر می گیرد، به طور مستقل و بدون دخالت وزیر علوم فعالیت می کنند و قوانین و آیین نامه های داخلی مربوط به خود را دارند و هدایت دانشگاه ها توسط نهادهای دیگر پذیرفتنی نیست.

وی ادامه داد: برخی از روی مصلحت اندیشی و نیت خیر می خواهند دانشگاه ها را به سمت و سوی بهتری سوق دهند ولی عدم شناخت از ماهیت دانشگاه باعث شده به جایی برسیم که برای معرفی وزیر علوم در کشوری با هزاران نخبه مدیریتی و علمی به نتیجه نرسیم.

  بی انگیزگی در دانشگاه از اثرات عدم انتخاب وزیر علوم است

ماجانی با تاکید بر ضرورت فراهم آوردن یک بستر مناسب برای حرکت عدالت محور و آزادانه تر دانشگاهیان عنوان کرد: امیدوارم مدیران ارشد نظام اتفاقات موجود در دانشگاه ها را درک کنند و بدانند عدالت محور بودن و بر اساس ویژگی های آسمانی حرکت کردن، در بطن جامعه ما وجود دارد و نباید فکر کرد دانشگاه محل تجمع اساتید و دانشجویان غیر مقید است و باید تقید را به آن ها آموزش داد. این اساتید و دانشگاهیان از بطن همین جامعه مسلمان و مقید برخواسته اند و هر انتقادی از سوی جامعه دانشگاهیان تنها با نیت بهبود امور جامعه صورت می گیرد. 

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز نخستین تاثیر تاخیر در معرفی وزر علوم را جنبه های روانی ماجرا عنوان کرد و اذعان داشت: از یک سو ذهن دانشجویان و اساتید درگیر چرایی این تاخیر است که تاثیرات منفی خاص خود را به جا می گذارد؛ و از سوی دیگر روال های اداری ما که متمرکز بر مرکز است، شاید به دلیل عدم معرفی وزیر دچار سستی شود و چون انگیزه های کاری مدیران در زمان تغیرات کلان کمتر می شود بنابراین این اتفاق دانشگاه ها را دچار سستی کرده و شاخص ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی خاطرنشان کرد: بخش دیگری از مسائل دانشگاه که مربوط به مسائل پژوهشی و آموزشی است، مستقل از انتخاب وزیر است و بدنه متعهد دانشگاه در هر شرایطی به این وظیفه ذاتی خود می پردازد ولی بخش روانی و اداری تاثیرپذیر خواهند بود.

ماجانی در پاسخ به این پرسش که آیا دانشگاه دچار ایستایی شده است، گفت: از آن جایی که دانشگاه های ما از نظر مدیریتی چندان مستقل نیستند و دانشگاه ها را تابع قوانین و بخش نامه ها تربیت کرده ایم، بسته به میزان استقلال مدیر هر دانشگاه، می توان گفت به لحاظ مدیریتی دانشگاه تا اندازه ای دچار ایستایی شده است.

وی با اشاره به تاثیر انتخاب وزیر علوم در میانه سال تحصیلی و به تبع آن تغییر روسای دانشگاه بر فضای آموزش کشور عنوان کرد: به لحاظ آموزشی و پژوهشی فکر نمی کنم تاثیر چندانی داشته باشد بلکه تاثیر آن در جنبه روانی قضیه است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: بخشی از نیروی فکری بدنه دانشگاهی صرف این انتخاب و گمانه زنی در این زمینه می شود در حالی که اگر این انتخاب صورت گرفته بود، فکر دانشجویان بر نقد و بررسی برنامه های وزیر علوم متمرکز می شد؛ به عبارت دیگر به جای این که به سویی برویم که با سرعت بهتری برنامه های وزیر اعمال و با نقد رشد کند، درگیر گمانه زنی برای انتخاب وزرا و دانشگاه ها هستیم که ممکن است اساتید و دانشجویان را از وظایف با اولویت ترشان دور کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار