اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۹۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در نشست مطبوعاتی : خوزستان رنگین کمانی از قومیت های مختلف است که برای گفت و گو و پیوندهای اجتماعی یک فرصت است /نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ عمومی مهم و تاثیرگذار است / اگر رویکرد ما در فرهنگ عمومی اجتماعی نباشد به هیچ نتیجه‌ای نخواهیم رسید / تقویت مفاخر اجتماعی کمک به تقویت سرمایه‌های اجتماعی است / فرهنگ عمومی زیرساخت توسعه پایدار است
شورای فرهنگ عمومی در راستای جایگاه و ظایف اش در حال تدوین برنامه ۴ ساله ای است تا بدین شکل فرهنگ عمومی و وجوه مثبت رفتار اجتماعی در جامعه بالا برود...


شوشان:  دبیر شورای فرهنگ عمومی کشوردر نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران استان خوزستان فرهنگ عمومی را فصل مشترک باورهای آحاد یک جامعه خواند و اظهار کرد: فرهنگ عمومی، ارزش‌های پذیرفته شده و به کار رفته توسط آحاد یک جامعه و کنش ها و واکنش های همگرای یک جامعه نسبت به یک رویداد یا پدیده است که در هر جامعه قابل پیش‌بینی است.

سید محمد رضا موالی زاده  با اشاره به وجود مولفه های منفی و مثبت در فرهنگ عمومی گفت: ویژگی های مثبت رفتاری مردم خوزستان مثل مهمان نوازی خونگرمی از جلوه های رفتاری مثبت فرهنگ عمومی است، ولی تقویت فرهنگ کار جمعی، فرهنگ کار، گفتگو، تعاون و کارآفرینی نیاز امروز جامعه ما است.

وی یادآور شد: شورای فرهنگ عمومی در راستای جایگاه و ظایف اش در حال تدوین برنامه ۴ ساله ای است تا بدین شکل فرهنگ عمومی و وجوه مثبت رفتار اجتماعی در جامعه بالا برود. 

موالی زاده با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ عمومی در کشور اذعان کرد: اگر فرهنگ عمومی در جامعه ما تقویت شود و دارای فرهنگ عمومی بالنده شویم و آسیب های موجود مرمت و نقاط مثبت را تقویت کنیم، می‌توان گفت زیرساخت‌های یک توسعه متوازن پایدار و همه جانبه ایجاد شده است.

وی ادامه داد: اگر به فرهنگ عمومی به شکل درست پرداخته شود و نسبت آن با بخش‌های مختلف مشخص شود، می‌توان به توسعه همه جانبه امیدوار بود. 

نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ عمومی مهم و تاثیرگذار است

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بر اهمیت نقش رسانه ها در ترویج و تقویت فرهنگ عمومی در کشور اشاره کرد و گفت: نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ عمومی مهم و تاثیرگذار است. امروز جامعه معنوی و دینی ما نیازمند نشاط اجتماعی است و در این امر، رسانه ها می توانند عملکرد بسیار موثر و مثبتی داشته باشند. 

وی افزود: رسانه ها باید تلاش کنند چهره‌ای مثبت جامعه بیشتر شود تا نشاط امید و نگاه به فضایل اخلاقی در جامعه بیش تر شود.

موالی زاده خاطرنشان کرد: حوزه فرهنگ اهمیت ویژه ای دارد بنابراین باید نگاه به حوزه فرهنگ را تقویت کنیم و این باور را که این فرهنگ حوزه دسته چندم و حاشیه ای کشور است را با اعتقاد به راهبردی بودن این حوزه جایگزین کنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تاکید بر ایجاد زیرساخت های تربیتی در بین کودکان کشور، عنوان کرد: تربیت کودکان در بحث فرهنگ عمومی اهمیت زیادی دارد بنابراین بخشی از نظارت این نهاد به دوران کودکی و تربیت در بین این قشر معطوف است.

وی ادامه داد: فرهنگ، حوزه ای دیربازده است و در طولانی مدت نتیجه می دهد بنابراین باید با صبر و همکاری همه جانبه و به شکلی جذاب آن را در جامعه دنبال کنیم.

موالی زاده با بیان این که گاهی تصویری خشن از استان به بیرون داده می شود، گفت: گاهی، تصویر استان خوزستان در سسطح ملی متناسب با واقعیت های این استان نیست. هر پدیده یک بود و یک نمود دارد و بودِ استان خوزستان خوش اخلاقی، خون گرمی، داد و ستد عاطفی و مهارت برقراری ارتباط با دیگران و مهمان نوازی است بنابراین باید تصویری متناسب با واقعیت های استان به کشور مخابره کرد تا سرمایه و گردشگر جذب استان شود.

وی ادامه داد: با ظرفیت و پشتوانه تاریخی استان خوزستان می توان عملکرد بهتری در زمینه آسیب های اجتماعی داشت و فرهنگ مصالحه را با یک رویکرد اجتماعی افزایش داد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: قومیت های خوزستان فرصتی هستند که سده های طولانی در کنار هم زندگی کرده اند و بین آن ها وفاقی وجود دارد که آغاز شکل‌گیری استان وجود داشته و باید آن را تقویت کرد. 

ارزش دور ریز مواد غذایی در کشور معادل یارانه پرداختی است 

موالی زاده با تاکید بر لزوم آموزش فرهنگ در کارها در زمینه های مختلف بیان کرد: در هر کاری باید فرهنگ آن کار را پیاده کنیم و این تنها با تقویت فرهنگ عمومی ممکن است. 

 وی ادامه داد: در حال حاضر ارزش دور ریز مواد غذایی در کشور معادل یارانه ای است پرداخت می کنیم بنابراین باید ابتدا فرهنگ مصرف را در این حوزه ترویج داد تا بتوان کارهای موثری در زمینه فرهنگ مصرف صورت داد.

تقویت مفاخر اجتماعی کمک به تقویت سرمایه‌های اجتماعی است

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان این که باید برنامه ای برای معرفی مفاخر اجتماعی، هنری و فرهنگی استان وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: معرفی مفاخر اجتماعی اهمیت زیادی دارد و تقویت مفاخر اجتماعی کمک به تقویت سرمایه‌های اجتماعی است.

موالی زاده با اشاره به برخی رویکردهای جدید برنامه‌های شورای فرهنگ عمومی کشور، تاکید کرد: در بحث ترویج و تقویت فرهنگ عمومی باید از برگزاری همایش های غیرضروری بکاهیم و بر طرح موضوعات مبتلابه جامعه در جلسات تاکید کنیم؛ همچنین رویکرد جامع و جامعه نگر اتخاذ کنیم و از ظرفیت اصحاب فرهنگ و رسانه استفاده کنیم.

وی ادامه داد: باید از طرح میدانی بیشتر بهره جست و در استانها و شهرستانها حضور یافه و با بخش‌های مختلف ارتباط برقرار کرد.

تقویت ارتباطات اجتماعی رسالت خوزستانی ها است

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تاکید بر توجه به پتانسیل های استانی و شهرستانی در برنامه های فرهنگ عمومی در کشور، عنوان کرد: در بحث فرهنگ عمومی نمی توان نسخه واحدی را برای همه استان‌های کشور پیچید و اگرچه اولویت‌های یکسانی در کشور وجود دارد ولی وجوه اختصاصی برای هر استان متفاوت است که باید به آن توجه و بر اساس آن تفاهمنامه های لازم با دستگاه های اجرایی مختلف انعقاد کنیم.

موالی زاده با بیان این که خوزستان استحقاق و ظرفیت رشد و توسعه همه جانبه را در ابعاد معنوی و مادی دارد، یادآور شد: نیاز امروز این استان استراتژیک و مهم که قطب رشد و توسعه است، تقویت ارتباط اجتماعی است بنابراین باید تقویت ارتباطات اجتماعی را یک رسالت بدانیم و همه در کنار هم برای توسعه آن تلاش کنیم.























نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار