اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۹۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱
پروفسور  امید علی کرم زاده بمناسبت بیست مهر ماه زادروز استاد بهمن علاالدین هنرمند محبوب قوم بختیاری در جمع هنرمندان و فعالان فرهنگی بختیاری و اقوام مختلف شوشتری و عرب بر ضرورت تشکیل یک بنیاد برای حمایت مالی از محصولات فرهنگی وهنری بختیاری تاکید کرد .

پروفسور  کرم زاده شهنی تاکید کرد: ساختار بنیاد حمایت از هنرمندان بختیاری باید به صورت سیستمی قوی ، مشخص و شفاف راه اندازی شود و چارچوب آن دارای شورای راهبردی ، کارشناسان حوزه ی موسیقی و سایر گرایش های هنری ، اساسنامه و شماره حساب باشد و برای بختیاری های سراسر کشور شرح و حال اهداف این بنیاد و اینکه چرا باید از هنرمندان بختیاری حمایت شود توضیح داده شود ، در این تشکل فعالان فرهنگی دلسوزی مانند ابراهیم پروین ، عطا بهادری و سایر فعالان و کارشناسان حضور داشته باشند و فراخوان بدهند ظرفیت ها را شناسایی کنند ، اگر هر شهروند بختیا ی تنها پنجاه هزار تومان به حساب این بنیاد بریزد همه ی موانع مالی تولید آثار هنری بختیاری بطور یقیین حل خواهد شد .

وی  افزود : هنرمندان خود نیاز مالی ندارد بلکه اثری که تولید می کنند نیازمند حمایت معنوی و مالی است، دولت که به هنرمندان حقوق نمی دهد و هنرمند اگر پشتیبانی اقتصادی نشود نمی تواند رشد متعالی داشته باشد پس باید بنیاد حمایت از هنرمندان بختیاری شکل بگیرد .

کرمزاده گفت : وقتی بنیان یک تشکیلات محکم و سیستمی و شفاف باشد آن گاه متمول ها و اشتیاق به کمک مردم را جذب می کند کار اساسی می شود و دیگر مجبور نیستیم به صورت پراکنده و خودجوش و صرف مدت زمان طولانی برای یک اثر تولیدی انرژی گذاشت ، فلسفه ی موسیقی ما ابعاد زندگی و تلاش زندگی را به تصویر می کشد ، بنابراین ارزش های فرهنگ ما و موسیقی ما نیازمند حمایت مالی است .

چهره ی ماندگار علمی کشور اظهار داشت : من وقتی از طریق نهادی اجتماعی کمک نوع دوستانه ای انجام می دهم آن موسسه از ویژگی سیستمی منظم و پیوسته برخوردار است که اهداف و کارش هم تداوم می یابد یعنی رزومه ی حمایت های انسان دوستانه ی هر شهروند میزان حمایت مالی و زمان آن دقیقآ ثبت می شود ، بنابراین بنیاد هنرمندان بختیاری با سیستمی شفاف و با حضور کارشناسانی متخصص که تشخیص دهند چه محصول تولیدی دارای شاخصه های هنری است و ضرورت دارد حمایت شود می بایست شروع بکار کند و پروژه های بزرگی را انجام دهد .

وی تصریح کرد : شهرهای بختیاری نشین زیادی داریم در اصفهان حدود چهارصدو پنجاه هزار نفر بختیاری زندگی می کنند بنابراین محاسبه کنید هر فرد اگر هر چقدر تمایل دارد به شماره حساب حمایت از هنرمندان واریز کند چه میزان کمک مالی پس انداز می شود ؟ پس دوستان فعال فرهنگی ایده پردازی کنند و کار باید پیوسته باشد و این حرکت از همین امشب باید آغاز شود .

استاد علی حافظی نیز در جشن زاد روز زنده یاد بهمن علاالدین در سخنانی با بیان اینکه جانا سخن از زبان ما می گویی ابراز داشت : من همیشه در محافل با پرسشی سنگین مواجه هستم که می گویند : اثر تازه در دست انتشار دارید ؟ واقعا پاسخ آن سخت است ، اینجانب سال ها در موسیقی بختیاری پژوهش کردم ، به هنرمندان زیادی تصنیف دادم ، ملودی برایشان ساختم ، شعر سرودم ، کنسرت هایی ارایه دادم و هر کاری از دستم برآمد برای رشد موسیقی ایلم انجام دادم .

وی ادامه داد : حدود دو تا سه سال است که مستمر کرنا و سرنا نوازی نقاط مختلف سرزمین بختیاری را مطالعه و گوش سپرده ام ، محصول آن صد و سه قطعه ملودی است که پردازش و ضبط نموده ام ، همچنین دو تا آلبوم در دست انتشار دارم که متاسفانه همین مسایل مالی موانعی است که با آن روبرو هستیم و انتظارهای علاقمندانی که نمی دانیم چگونه پاسخ دهیم .

خالق آلبوم نی نال تاکید کرد : ما مالک میراث موسیقی بختیاری نیستیم بلکه مردم میراث دار این هنر هستند در واقع یکی از مشکلات موسیقی بختیاری آن است که هنوز نتوانسته ایم چهار تا هنرمند نوازنده ی بختیاری را که ساز آن ها لحن بختیاری داشته باشید در یک گروه موسیقی سازماندهی کنیم ، این در حالی است که می بینیم هنرمندان لرستانی به لحاظ تولید آثار و ابزارهای کار از ما جلوتر هستند ، سخن من با همتبارانم این است که من نیاز به کمک ندارم ، به این موسیقی که میراث کهن خودتان است کمک کنید.

دببر ستاد مهریادهای بهمن علاالدین نیز در سخنانی گفت : امروز بیست مهرماه مصادف است با زادروز نغمه پرداز کوه عشق زنده یاد بهمن علاالدین نماد تمام عیار تاریخ و فرهنگ قوم بختیار ی و مانند چند دوره ی پیش زبان قاصر از اشتیاق حضور شما فرهیختگان علم ، فرهنگ و هنر بختیاری که نشان از برپایی محفل با کیفیتی است ، مهر ۹۶ نیز مانند هفت دوره ی پیش باز هم نتوانستیم همانند سلسله همایش های باشکوه سال های هشتادو شش تا هشتادو نه در یک مکان بزرگ تر مهریاد تولد استاد علاالدین را برگزار کنیم ولی به یاری پروردگار سال آینده تصمیم بر این است که همراهان همیشگی و دوستداران استاد بهمن بهمراه خانواده هایشان در جشن تولد استاد حضوریابند به این خاطر که بانوان شیرزن ایلمان همیشه همدل و همراه همسرانشان در عرصه ی زندگی و سازندگی ملی بوده و هستند بنابراین سال آینده قطعآ بانوان در جشن تولد استاد بهمن علاالدین حضور خواهند یافت .

عطا بهادری افزود : امشب هنرمندان خوب بختیاری در جشن تولد استاد حضور دارند ، جا دارد خاطره ای بیان کنم از ویژگی های شخصیتی استاد بهمن علاالدین ، ایشان هرگاه حس خواندن داشت و در محفلی می خواند اگر حین خواندن کوچکترین حرفی یا صدایی می آمد دیگر نمی خواند ، امشب نیز هنرمندان بختیاری به یاد استاد با جان و دل می خوانند ما نیز خوب به نغمه هایشان دل می سپاریم .

وی یادآور شد : در سلسله مهریادهای سال های پیش خود را میزبان احساس نمی کردیم و با وجود جمعیت زیاد مشتاق همه چیز مرتب و با نظم پیش می رفت و این نشانگر فرهنگ بالای بختیاری است ، امشب استاد علی حافظی در جمع دوستان حضور دارد که از چهره های شاخص هنری بختیاری است ایشان تلاش های ارزشمند و ماندگاری برای هنر و فرهنگ بختیاری انجام داده است هنرمندان گرانقدرمان را در هنگام برگزاری کنسرت هایشان یاری کنیم .نمی توانیم به امید دولت بنشینیم که از هنرمندان حمایت کند هنگامی که هنرمندانی نظیر رضا صالحی و علمی تاجمیری و سایر هنرمندان کنسرت برگزار می کنند ن پروفسور کرمزاده ها و نخبگان بختیاری باید پیش قراول باشند فراخوان عمومی بدهند هنگامی که هنرمندان موسیقی ، شعر و تئاتر بختیاری در خوزستان بنر همایش ها را نصب می کنند مردم باید از هنرمندانشان حمایت کنند پس کی باید هنرمندان خودمان را به اقوام دیگر معرفی کنیم ؟

وی ادامه داد : موسیقی بختیاری پس از علاالدین پایان نیافت بلکه با علاالدین آغاز شد بنابراین باید هنرمندانمان را ارج نهیم . هنگامی که قصد داشتیم همایش های یادمان استاد بهمن علاالدین را برگزار کنیم به دنبال عنوان مناسب بودیم بنابراین با توجه به همزمانی تولد استاد با جشن مهرگان و تولد حافظ و تولد استاد محمدرضاشجریان پیشنهاد شد عنوان مهریاد برای ستادهای بزرگداشت استاد بهمن علاالدین نامگذاری شود که جا دارد در این محفل از جناب محمد مرادی جاوید کارگردان مستندساز و پیشنهاددهنده و ایده پرداز عنوان مهریاد قدرشناسی و سپاسگذاری کنیم .

این فعال فرهنگی تصریح کرد : امشب ما اینجا جمع نشده ایم که فقط موسیقی گوش بسپاریم بلکه گرد هم آمده ایم تا برای پاسداری و رشد فرهنگ و هنربختیاری چاره اندیشی کنیم و ساز و کاری دقیق و سیستمی تعریف کنیم بنابراین می بایست پس از پایان ماه محرم و سفر همایشی در جهت پیگیری و به سرانجام رساندن این ساز وکار برگزار شود و از متمولان و کارشناسان فن دعوت بعمل آید تا زمینه و بستر این امر محقق شود.

شیروان بختیار (نصرالله پور) مسول انجمن موسیقی مسجدسلیمان ، خواننده ی آلبوم نیم دری و از هنرمندان محبوب و. وپرطرفدار موسیقی بختیاری نیز با خوانش آوازها و ترانه های بختیاری شب پرخاطره ای را در مهریاد یازدهم رقم زد . این هنرمند در گفت و گو با سایت خبری نبض شهر درباره دیدگاه خودش از موسیقی بختیاری عنوان کرد : موسیقی بختیاری بیش از هر چیز یک جنبش است ، در واقع یک جنبش برای فرار انسان ها از جنگ و شلوغی ، با توجه بیشتر به روح گرایی فردی ، آرامش درونی ، اندیشه در طبیعت گرایی و مطمئنا” ، لذت از عاشقانه های موسیقی نیز می باشد . به عبارتی این موسیقی کهن به بیان احساسات عمیق و شگرف از نهایت روح و جان توجه دارد ،موسیقی خاصی که کمتر کسی ممکن است آن را بشنود و برای حداقل چند ثانیه آرامش و عشق را احساس نکند و در رویا دچار فضا سازی نشود . یک موسیقی از دل و از جان که بیان گر صلح و دوستی است .

شیروان بختیار در مورد روند تاریخی موسیقی بختیاری گفت: اگر چه استفاده از صدای انسان (خواننده ) در این سبک موسیقی در آغاز معمول نبوده و میشکالها در غم و شادی ها کرنا و سرنا می نواختند ، اما با تکامل این موسیقی استفاده از خواننده به ویژه در آوازها و ترانه ها رایج شد ، پیشگامان این نوع موسیقی ؛ آقایان کارآزموده ، سید محمد موسوی، پروین عالی پور جناب غلامشاه قنبری و بعدها بهمن علادی و علی اکبر مقدم و …با توجه به علاقه مندی و ظرفیت های این موسیقی فولکلوریک و بکر شروع به فعالیت کردند .از این میان استاد بهمن علادی توانست با بهره گیری از اساتید بزرگ موسیقی مانند استاد عطا جنگوک آثاری پدید آورند که بعد از سالها هنوز بهترین اثر موسیقی در بختیاری است .

ریس انجمن موسیقی مسجدسلیمان ادامه داد :استاد بهمن علادی ، استاد علی حافظی و استاد عطا جنگوک همچنین استاد قنادپور آثاری شگرف پدید آوردند ،در این میان علاقه مندان موسیقی بختیاری از نوازندگان و خوانندگان نسل سوم هم وارد بازار موسیقی شدند ،هنرمندانی نظیر علی تاجمیری ،کورش اسدپور ، رضا صالحی ،دیدار محمودی و … از خوانندگان پرکار بختیاری هستند و هر کدام نقش بسزایی را در این زمینه عهده دار بودند .

محمد مرادی جاوید هنرمند فیلم ساز و مستندساز دیگر سخنران یازدهمین مهریاد. بهمن علاالدین گفت : در حوزه ی فعالیت های فرهنگی هنری بختیاری و سلسله همایش هایی که برگزار. شده و بازتاب های آن ها سال هاست که یکی از برگزارکنندگان این رویدادها جناب عطا بهادری را می شناسم و اطلاع دارم چند سالی است که قصد و تلاش دارد همایش بشتا (بردشیر طلایی ایران ) را برگزار کند و از هنرمندان و نخبگان علمی کشوری قوم بختیاری با اهدا چنین تندیس نفیسی قذرشناسی کند و مشاهده کرده ام با هزینه ی شخصی خودش حدود بیست تا تندیس _ مجسمه ی شیر سنگی را طراحی نمود و ساخت تا در جشنواره ی بشتا از نام آوران قوم بختیاری تجلیل کند ولی کسی از بشتا حمایت نکرد اینجانب در این برنامه بر خودم لازم دانستم به همتباران بختیاری اعلام کنم آقای عطا بهادری قصد دارند همایش بشتا را برپا کنند و ضرورت دارد همه ی مااز این حرکت ارزشمند فرهنگی عطا بهادری حمایت بعمل آوریم.

شایان ذکر است یازدهمین مهریاد استاد بهمن علاالدین در فضایی شاد برگزار شاد و هنرمندان استاد علی حافظی ، شیروان بختیار (نصرالله پور )، حسن شیخ رباط ، رضا کریمی ، سیاوش رضایی ، ایرج محمدی ترانه های غخاطره انگیز استاد مسعود بختیاری و تعدادی از ترانه های خود را اجرا کرذند و شامگاه ویژه برنامه ی گرامی داشت زادروز استاد بهمن علاالدین با بریدن  کیک تولد مهریاد یازدهم توسط پروفسور امید کرمزاده به پایان رسید .

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار