اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۹۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵
وضعیت بهداشتی آب و فاضلاب اهواز بررسی شد

روز گذشته جلسه ای با حضور دکتر گراوند معاون دادستان عمومی و انقلاب ، دکتر سلمان زاده رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان ،مهندس کریمی مدیرعامل شرکت آبفا اهواز، مهندس مهرداد شریفی رییس مرکز بهداشت غرب اهواز، دکتر خنفری فرماندار شهرستان کارون و جمعی از مسئولان استانی و محلی با هدف بررسی وضعیت بهداشتی آب و فاضلاب اهواز و شهرستان کارون در  محل معاونت بهداشت دانشگاه جندی شاپور برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آبفا اهواز، مهندس فردوس کریمی در این جلسه با اشاره به وجود مشکلات عدیده در حوزه آب و فاضلاب کلانشهر اهواز گفت: می بایست برنامه های توسعه و اصلاح حداقل از ۱۵ سال پیش به منظور رسیدگی به این مشکلات انجام می پذیرفت که اینچنین نشده، با این وجود در شش ماهه اخیر ضمن به کارگیری متخصصین و کارشناسان اقدام به شناسایی مناطق بحرانی گردید و با تلاش شبانه روزي  و كارشناسي و  با ارايه برنامه هاي صحیح براي بازسازي و توسعه تاسيسات آب و فاضلاب در كوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت  حركت ميكنيم و پروژه های تاثیرگذاری را در سطح کلانشهر اهواز فعال ساختیم.

مهندس کریمی صداقت در بیان مشکلات موجود در حوزه آب و فاضلاب اهواز را حق مسلم شهروندانی دانست که سال ها درگیر معضلات ناشی از عدم استفاده از فرصت ها جهت بازسازی و حل مشکلات می باشند.

وی در این خصوص گفت: متاسفانه حدود ۶۱ درصد شبکه آب و نیز ۴۷ درصد خطوط اصلی آب اهواز دارای قدمت بالای ۲۵ سال است و این یعنی فاجعه‌ برای یک کلانشهر .

 صرف هزینه های گزاف و توان مازاد شرکت آبفا جهت تولید و توزیع آب شرب با تاسیسات فرسوده ودست و پنجه نرم کردن با مشکلات زنجیره ای در مسیر آبرسانی از یک طرف و تهدید سلامت شهروندان گرامی که اکثرا با نصب پمپ برروی شبکه آب رسوبات و نشتی فاضلاب را وارد آب شرب می نمایند از طرف دیگر بر نگرانی ما افزوده است که همت عالی تمام دستگاه ها را برای نجات از این بحران می طلبد.

مدیرعامل شرکت آبفا اهواز افزود: باتوجه به اینکه امکان اعمال فشار بيشتراز چهار اتمسفر به شبكه آب اهواز وجود ندارد و شبكه  نیز به علت فرسودگي دچار نشتي و شكستگي مي شود لذا در انتهاي شبكه دچار افت فشار شده و مردم براي تامين فشار از پمپ هاي خانگي استفاده مي كنند و استفاده از اين پمپ ها باعث مي شود كه رسوبات موجود در شبكه فرسوده، آب مردم را دچار كدورت و تيرگي بيشتري بنمايد.

وی در تشریح وضعیت آبرسانی کلانشهر اهواز بیان داشت: در حال حاضر آب این کلانشهر از سه منبع کارون برای مرکز شهر و غرب،آب حیات شوشتر(متولی :شرکت آبفا استان) جهت شرق و آب طرح غدیر از کرخه برای غرب و بخشی از شرق تامین می شود که از این سه منبع آب حیات دارای شرایط بهتری است و با رایزنی های صورت گرفته از زمان تصدی بنده تا کنون حجم دریافتی از این منبع را ۱۶۰۰ به۳۰۰۰ متر مکعب در ساعت ( در ایام نوروز در حدود ۴۰۰۰مترمکعب در ساعت) نیز رساندیم. ان شاا... تا افق ۱۴۲۵ آب به میزان ۱۳ مترمکعب بر ثانیه از سد مخزنی دز برداشت خواهد شد.

وی همچنین در خصوص معضلات بهداشتی موجود در آب شهر اهواز خاطر نشان کرد: تنها  درشهر اهواز ۲۳ نقطه ورود پساب به رودخانه کارون وجود دارد که منجر به بروز معضلات خاص خود می گردد .

مهندس فردوس کریمی به چند پروژه تاثیرگذار در زمینه رفع افت فشار آب در شش ماهه اخیر از جمله اتصال تصفیه خانه گروه ملی به شبکه آب مناطق جنوب غرب گلستان و  ملاشیه ، آبگیری مخزن ۵۰هزارمترمکعبی در تصفیه خانه آب غرب اهواز، احداث حوضچه پیش ته نشین در تصفیه خانه شهدای شهرستان کارون و اتصال مخازن ذخیره آب حصیرآباد به شبکه آب مناطق مرتفع اهواز اشاره و ابراز نمود: متاسفانه دو مخزن ذخیره آب در منطقه حصیرآباد پس از گذشت حدود بیست و دوسال تاکنون مورد بهره برداری قرار نگرفته بود و در شش ماهه اخیر و با حمایت استاندار محترم خوزستان با اتصال به یکی از خطوط انتقال آبرسانی طرح غدیر در محل تصفیه خانه آب شماره یک اهواز مشکل افت فشار آب را در برخی مناطق شرق اهواز مرتفع خواهد ساخت.

مهندس کریمی بیان داشت: درجهت پیشبرد ساخت تقاطع غیرهمسطح میدان چهارشیر اهواز، طی نشست های کارشناسانه باحضور دکترکاظمی نژاد دستیار ویژه استانداردرامورعمرانی استان ، بنده وسایرهمکاران فنی حوزه معاونت مهندسی،مشاورین وحوزه شهرداری اهواز مقرر شد به دلیل موقعیت قرارگیری فونداسیدن برق فشارقوی درمحورشمال به جنوب میدان چهارشیر بر روی خط لوله۳۰۰میلیمترکه ازسمت میدان نخل به سمت جاده ماهشهراحداث شده است جابجایی این خط به متراژ حدود۴۵۰متر ازکنارگذرضلع جنوبی میدان چهارشیرتاروبروی شرکت گاز درابتدای جاده ماهشهراجرا گردد .

لوله اجراشده، پلی اتیلن ۳۱۵میلیمتر و با قابلیت تحمل فشار۱۰ آمپرمی باشد.

این مقام مسئول در شرکت آبفا اهواز افزود: امسال بر اساس مصوبات دولت درراستای تخصیص اعتبارات در راستای ساماندهی وضعیت آب و فاضلاب ، اقدام به شناسایی و اولویت بندی نقاط بحرانی جهت بازسازی نمودیم و باتوجه به قدمت و فرسودگی شبکه ، اهواز را به ۲۵ منطقه تقسیم کردیم که بتوانیم فاضلاب را مجزا نموده و ازطریق کلکتورها هدایت نماییم.

وجود بیش از ۴۰ هزار انشعاب غیرمجاز آب یکی دیگر از عوامل بروز معضلات کیفی و کمی آب در سطح کلانشهر اهواز بوده که گاها این رقم به ۵۵ هزار فقره نیز رسیده است و همگی بدون استثناء علاوه بر ایجاد افت فشار آب در مسیر خود، سبب بروز مشکلات بهداشتی و تهدید سلامت شهروندان می گردند.

امیدواریم باهمکاری مراجع قانونی و بهداشت استان بتوانیم طی یک پروسه قانونی این معضل بزرگ را برطرف سازیم.

وضعیت فاضلاب اهواز نیز به گفته مهندس فردوس کریمی در شرایط بسیار بحرانی بسر میبرد و تنها برآرود هزینه کارشناسانه ای که در راستای ساماندهی آن صورت گرفته را برابر با ۸۶۰ میلیارد تومان در طرح جامع برای آب و فاضلاب از طریق بانک جهانی متعلق به سال ۸۲ و متناسب با وضعیت آن سال ها اعلام کرد.

مهندس کریمی یادآور شد: بايد توجه شود كه اكنون سال ١٣٩٦ است و بايد برآورد هزينه ساماندهی فاضلاب مطابق طرح جامع موجود لحاظ گردد لذا بر اساس مطالعات کارشناسانه اعتباری بالغ بر ١٦٤٠ميليارد تومان تنها برای فاضلاب نیاز هست که  لازم است به دقت به آن پرداخته شود.

وی این اعتبار را به جز ساخت و بازسازی تصفیه خانه های فاضلاب شرق و غرب اهواز برشمرد و گفت: پروژه فاضلاب شرق به دلیل عدم تخصیص اعتبار راکد بود که در چندماهه گذشته با رایزنی های بسیار و همچنین پیگیری استاندار محترم در راستای جذب اعتبار فعال شده و به مراحل آخر خود  نزدیک می گردد که ان شاا... به وسیله ایجاد کلکتورهای طراحی شده توسط کارشناسان در تکمیل کلکتورهای طراحی شده بانک جهانی مشکل فاضلاب منطقه شرق را در حدود سه سال مرتفع خواهیم ساخت.

ایجاد حدود ۲۷ کیلومتر از  این خطوط جمع کننده و انتقال فاضلاب به صورت میکرو تونل در سواحل شرق و غرب کارون از نظرمهندس کریمی کاری بسیار حساس و فنی است که می بایست از طرف تمام ارگان ها و شهروندان مورد حمایت قرار گیرد تا بتوان هرچه سریع تر رودخانه را به عنوان یکی از منابع تامین آب از بحران فاضلاب نجات داد.

وی خبر داد: طبق بررسی کارشناسان ما حدود ۴۰ درصد از پساب ورودی به رودخانه کارون تنها از پنج نقطه از ۲۳ نقطه صورت می پذیرد که ان شاا... در ابتدا این پنج نقطه را مهار خواهیم ساخت که تاثیر بسزایی در محیط زیست نیز خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آبفا اهواز رفع معضلات بهداشتی یاد شده و همچنین مشکلاتی از قبیل رفع معارضین و انشعابات غیر مجاز را نیازمند همکاری همه جانبه مسئولان محترم دانشگاه علوم پزشکی و قوه قضایی و دیگر دستگاه های خدماتی با این شرکت عنوان داشت.

مهندس فردوس کریمی ثبت ۲۳۰۰۰ گزارش اتفاقات و حوادث فاضلاب را در سامانه ارتباطات مردمی ۱۲۲ در شش ماهه نخست امسال حاکی از وضعیت بحران زده شبکه فاضلاب دانست و افزود:  روزانه حدود ۵۰ الی ۱۰۰ گزارش ثبت می گردد که در راستای تسریع خدمت رسانی به شهروندان (تا حدود ۸۳ درصد کاهش بازه زمانی اعلام تا رسیدگی) در سال جاری اقدام به  ارتقای ایستگاه حوادث از یک به چهار ایستگاه در سطح شهر اهواز نمودیم که اتفاق خوشایندی در این حوزه محسوب می شود.

دراین جلسه سرپرست واحد بهره برداری و مدیر کنترل امور کیفی شرکت آبفا اهواز به ارائه گزارشاتی مبنی عملکرد شش ماهه نخست در راستای رفع مشکلات بهداشتی ناشی از سیستم آب و فاضلاب و همچنین  وجود معضلات خارجی  در مسیر شبکه آبرسانی و سیستم دفع فاضلاب شهری از جمله انشعابات غیرمجاز آب، جوی های روباز، ریشه درختان کنوکارپوس در شبکه، ورود پسماندهای بازارچه ها، نخاله های ساختمانی و چربی اماکن طبخ و سرو غذا و......پرداختند.

گفتنی است در این جلسه معضلات آب و فاضلاب شهرستان کارون بررسی و راهکارهای رفع این مشکلات ارائه شد.

دکتر خنفری فرماندار شهرستان کارون در این جلسه ضمن تقدیر از تلاش و بازدیدهای میدانی مستمر مدیرعامل شرکت آبفا اهواز از کوچه وخیابان های این شهرستان در مدت تصدی وی، به ابراز مشکلات بهداشتی آب و فاضلاب پرداخت.

وی سلامت شهروندان را مهم ترین دغدغه در این زمینه اعلام داشت و از تاکید استاندار خوزستان بر رسیدگی هرچه سریع تر به وضعیت موجود خبر داد.

گفتنی است، دکتر محمد گراوند معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز ضمن بررسی دقیق گزارشات ارائه شده مبنی بر معضلات بهداشتی آب و فاضلاب توسط بهداشت مرکز استان، شرکت آبفا اهواز، فرماندار و رییس شورای شهر شهرستان کارون به طور مجدانه خواستار رسیدگی به وضعیت موجود گردید.

 وی اعلام كرد در راستای كمك به حل معضلات گزارش شده تمام توان خود را به کار خواهد گرفت.

وی گفت: باتوجه به اینکه مديرعامل شرکت آبفا اهواز از زمان تصدی خود با جديت و کار كارشناسانه به دغدغه های شهروندان رسیدگی می کند ما هم حمايت قاطعانه از برنامه های این شركت را در برنامه کار خود قرار مي دهيم.


/شوشان
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار