اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۹۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
در هفته‌های اخیر فضای رسانه‌ای ایجاد شده بود که گویی ترامپ می‌خواهد برجام را بهم بزند و دنیا نباید بگذارد چنین شود. پس از آن هم عدم خروج آمریکا از برجام را موفقیت تلقی کردیم.

مرتضی فیروزآبادی: در هفته‌های اخیر فضای رسانه‌ای ایجاد شده بود که گویی #ترامپ می‌خواهد #برجام را بهم بزند و دنیا نباید بگذارد چنین شود. پس از آن هم عدم خروج #آمریکا از برجام را موفقیت تلقی کردیم.
 
در همه این رفتار‌ها یک فرض مهم وجود دارد و آن این است برجام تا کنون به نفع ما بوده و از این بعد هم چنین خواهد بود.
 
لیکن عمیقا معتقدم باید در این گزاره تردید ایجاد کرد. برجام اشکالات اساسی‌ای دارد و به همین دلیل بیشتر از آنکه به نفع ما باشد، به نفع #آمریکا است و بیش از آنکه به #استقلال و #پیشرفت کشور کمک کند به سلطه #غرب بر شریان‌های اقتصادی کشور منجر شده است.

1- برجام نتوانست #تحریم‌های اصلی را رفع کند و به همین دلیل آن گشایشی که وعده داده شده بود در تعامل با دنیا و فعالیت‌های اقتصادی محقق نشد.

2- لیست افراد و شرکت‌های تحریمی (SDN list#) گرچه در برجام به طور محسوسی کاسته شد، اما بواسطه ضعف‌های برجام روز به روز در حال افزایش است و بعید نیست که به زودی به همان لیست قبلی تبدیل شود. یعنی به نقطه اول بر می‌گردیم با این تفاوت که قبل از برجام افراد خارج از لیست افراد و شرکت‌های تحریمی را کمک می‌کردند، اما بعد از برجام ایرانی‌ها هم این لیست را تحریم می‌کنند.

3- از برجام #تحریم‌های جدیدی به تحریم‌های کشور افزوده شده است و در شکل جدیدی دوباره دچار تحریم شده ایم، اما بواسطه ضعف‌های برجام اقدام موثری نمی‌توانیم انجام دهیم.

4- آمریکا برجام را صریحا در مواردی نقض و مکررا به روح آن تجاوز کرد. آن‌ها عمل کرده اند و ما در پاسخ فقط شعار داده ایم و بخشی از واکنش ضعیف ما به ضعف‌های برجام مرتبط است.

5- قرارداد‌های اصلی اقتصادی بسته شده با اجازه آمریکا بسته شده است؛ یعنی کسی در دنیا بدون اجازه آمریکا با ایران فعالیت اقتصادی انجام نمی‌دهد و این یعنی پذیرش #سلطه آمریکا بر توسعه اقتصادی کشور در دوران #پسابرجام

6- تقریبا همه قرارداد‌های مهم اقتصادی را فرانسه با ایران امضا کرده است. فقط #خودرو ساز‌های فرانسوی می‌توانند در #ایران کار کنند، #قراردادهای_نفتی با فرانسوی‌ها بسته شد. قرارداد خرید #هواپیما را هم فرانسوی بستند. ده‌ها قرارداد #کشاورزی در نهاده‌های اصلی تولید (نظیر #بذر و نژاد #گوسفند و..) با فرانسوی‌ها بسته شد. چندین قرارداد #دارویی هم با آن‌ها بسته شد.

قرار بود رابطه اقتصادی ما با همه دنیا برقرار شود؛ اما فعلا ایران به مزرعه کشت اقتصاد #فرانسه تبدیل شده است. فرانسه‌ی پناه دهنده به #منافقین جنایت کار و پلیس بد مذاکرات امروز بیشترین نفع اقتصادی از برجام را می‌برد و ارمغان پسابرجام برای ما وابستگی تکنولوژیک به خارج و به تبع آن #بیکاری #فارغ‌التحصیلان است. این پدیده شاید نوع جدیدی از #استعمار هم نامیده شود...

7- سال‌ها سنگر مواجهه و مبارزه ما با غرب موضوع #هسته_ای بوده است. فکر می‌کردیم اگر این موضوع حل بشود از فشار #غرب کاسته خواهد شد، اما پس از برجام سنگر مواجهه از هسته‌ای به #موشکی جابجا شده است یعنی به یکی از حساس‌ترین عرصه‌های #استقلال و #امنیت کشور...

8- در کنار همه اینها، هیچ خبری از میان پایبندی طرف‌های مذاکره به تعهداتشان در صنعت #هسته_ای ایران و بویژه #نیروگاه_اراک منتشر نمی‌شود.
 
از یک سو همه این‌ها نتیجه #مذاکره ضعیف در برجام است و مشخص می‌کند که برجام ضعف‌های جدی دارد و منافع ما را به خوبی تامین نمی‌کند... بنابراین این ایران است که باید مدعی مذاکره مجدد برای رفع مشکلات برجام باشد تا بتواند منافع کشور را تامین نماید... والا با این برجام نه #اروپا و نه آمریکا هیچ وقت برجام را پاره نخواهند کرد. البته شاید با فشار و تهدید حداقل منافع حاصل شده برای ما را هم سلب نمایند...:
 
اما از سوی دیگر موفقیت در مذاکره منوط به حل و فصل مشکلات اقتصادی کشور است. اقتصاد قوی از مسیر مذاکره حاصل نخواهد شد و هیچ گاه نتیجه مذاکره بهبود اقتصاد نخواهد بود؛ اقتصاد قوی مقدمه موفقیت در مذاکرات است؛ بنابراین برای رسیدن به سیاست خارجی قوی باید بر اقتصاد مقاومتی و حل مشکلات کشور با تکیه بر توان درونی متمرکز شد.
 
پی‌نوشت اول. در گزارش اسفند ماه #شبکه_کانون_های_تفکر_ایران (#ایتان) به صراحت بیان کردیم که بر اساس ساختار تحریم‌ها و نقش برجام در هوشمند کردن آن #ترامپ از برجام خارج نخواهد شد.
 
پی‌نوشت دوم. «اگر برجام نبود چه می‌شد» گزاره درستی برای توجیه ضعف‌های برجام نیست. نمی‌خواهیم به عقب بر گردیم، اما قرار نیست در وضع موجود هم بمانیم.
 
پی نوشت سوم. همانطور که بازخوانی مواضع #خواص در زمان تصویب برجام مهم است، ثبت و ضبط مواضع خواص در این روز‌ها هم برای تاریخ لازم و ضروری است.


/فردانیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار