اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۹۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
برای اولین بار در استان خوزستان
برای اولین بار در خوزستان و شهرستان دزفول جشنواره برداشت برنج با نام جشنواره شکرانه برداشت برنج چغامیش برگزار گردید.
شوشان: برای اولین بار در استان خوزستان و شهرستان دزفول جشنواره برداشت برنج با نام جشنواره شکرانه برداشت برنج چغامیش در راستای معرفی این برنج تولیدی شهرستان دزفول با حضور مسئولین استانی و شهرستانی و کشاورزان شالی کار منطقه برگزار گردید.

در این مراسم که با حضور  حسینی مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری استان خوزستان و جمعی از مسئولین استانی و  آصفی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان دزفول، سرهنگ محتشمی راد فرماندهی سپاه ناحیه دزفول و سرهنگ الهامی فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان دزفول و مدیران ادارات و سازمان های شهرستان دزفول، کشاورزان ، شوراها و دهیاران برگزار گردید.

از آنجا که بخش چغامیش دزفول  قطب تولید برنج این شهرستان دزفول به شمار می رود، برای نخستین بار جشن برداشت برنج ظهر امروز یکشنبه 7 آبان 1396 در روستای سیدنور از توابع بخش چغامیش شهرستان دزفول و در جوار مزارع شالی برگزار شد.

بیش از پنج هزار هکتار برنج در شهرستان دزفول کشت می شود که 4500 هکتار آن در بخش چغامیش میباشد  که متاسفانه تاکنون محصول تولیدی برنج این منطقه به نام سایر شهرها در بازار کشور عرضه میشد که به همین دلیل هدف اصلی این جشنواره معرفی این محصول با کیفیت به بازار مصرف  کشور، توسعه گردشگری، بوم گردی و توریسم کشاورزی و ایجاد رونق و توسعه اقتصادی در منطقه عنوان شده است.

 حسینی مدیرکل امور روستایی استانداری خوزستان در جشنواره برنج دزفول گفت: در شهرستان دزفول مرکبات و  محصولات دیگری نیز به وفور تولید می شود که همانند برنج باید به معرفی آنها پرداخت.

حمایت از تولیدات کشاورزی در شکوفایی و اشتغال تاثیر فراوانی دارد
 
 آصفی نیز در سخنرانی خود در این جشنواره از لزوم برند سازی و جلوگیری از فروش فله ای محصولات کشاورزی  شهرستان دزفول انتقاد و در صورت ایجاد واحد های تولیدی و فرآوری در مناطق روستایی شهرستان میتوان اشتغال زایی و محصولات با کیفیت را به سراسر کشور با نام دزفول عرضه نمود.

در این مراسم  زارعی مدیریت جهاد کشاورزی دزفول  از لزوم برند سازی و حمایت از کشت و تولید برنج در استان خوزستان و شهرستان دزفول که در حال حاضر به چند سال است به روش خشکه کاری مکانیزه کشت میشود پرداختند.

در این روش کشت برنج بهره وری خاک و مصرف آب کشاورزی در مزرعه شالی به 1/3  نسبت به کشت سنتی تقلیل یافته که تاثیر بسزایی در کاهش مصرف آب در کشت برنج دارد. 

دراین جشنواره نیز مهندس نقشینه پور مدیریت شرکت کشاورزی جنوب و مالک شبکه آبیاری عجیرب که حدود 7000 هکتار از زمین های بخش چغامیش تحت پوشش این شبکه و قطب کشاورزی شهرستان دزفول نیز میباشند نیز گزارشی از وضعیت شبکه سد عجیرب ارائه دادند. در این جشنواره نیز مهندس شیرالی نژاد  نیز گزارشی از وضعیت شالیکوبی ها و تولید برنج منطقه کشاورزی عجیرب و مشکلات آنان ارائه نمودند. همچنین  شمس آبادی ریاست صنف کشاورزی شهرستان دزفول نیز گزارشی از وضعیت کشاورزی و تولیدات زراعی شهرستان دزفول ارائه نمودند.

در حاشیه این جشنواره که با حضور مسئولان استانی و شهرستانی برگزار گردید نیز غرفه های فرهنگی هنری عشایر عرب و بختیاری  و همچنین برخی از تولیدکنندگان و کشاورزان شالی کار منطقه نیز محصولات برنج و انواع ارقام تولیدی منطقه که شامل عنبربو ، نجفی ، شفق ، شمیم ، چمپا و .. در ارقام محلی میباشند را نیز جهت دید عموم برگزار و انواع غذاهای سنتی و محلی نیز که با برنج محلی پخت میگردد،  در محل پخت و عرضه نمودند.

بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی مرغوب کشاورزی شهرستان در بخش چغامیش قرار دارد.  در سال ۱۳۹۵ بیش از ۱۶ هزار تن شلتوک از مزارع دزفول برداشت و روانه بازار مصرف کشور شده که این میزان محصول در بیش از سه هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی بخش چغامیش دزفول و به روش کشت مستقیم خشکه کاری و مکانیزه تولید شده است که در سال جاری با کشت 5000 هکتار برنج در شهرستان دزفول  و بخش چغامیش انتظار تولید دو برابری نسبت به سال گذشته را انتظار میرود.

چغامیش یکی از بخش های چهارگانه جنوبی شهرستان دزفول با جمعیت بالغ بر ۳۲ هزار نفر بوده که شامل دو دهستان چغامیش و خیبر و بازیرمجموعه یک شهر و ۲۸ روستا است.




















نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار