اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۹۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۶
سمینار آموزشی مدیریت بحران خوزستان / حاجی زاده مدیریت بحران استانداری خوزستان: شرایط جغرافیایی و مشکل زیرساخت ها در استان، خوزستان را به یک استان دائما درگیر بحران ها تبدیل کرده است / دکتر نظری رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز: تصمیم گیری در بحث آب بدون در نظر گرفتن شرایط مشکلات زیادی ایجاد می کند / یوسفی نماینده مردم اهواز: وضعیت خوزستان در خصوص مهار ریزگردها ناپایدار است
اکبرپور: خوزستان در مقایسه با 30 استان دیگر کشور، استان بحران خیزی است، البته برای مقابله با بحران های آن به ویژه بحران ریزگردها اقدامات خوبی در کشور صورت گرفته است.
شوشان: مرتضی اکبر پور در سمینار آموزشی مدیریت بحران با موضوع بهداشت و درمان که صبح امروز پنج شنبه ۱۱ آبان در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان در مقایسه با 30 استان دیگر کشور، استان بحران خیزی است که البته برای مقابله با بحران های آن به ویژه بحران ریزگردها اقدامات خوبی در کشور صورت گرفته است.

وی ادامه داد: قرن حاضر قرن بحران ها است و فجایع زیست محیطی و سوانح صنعتی در جهان در حال رخ دادن است.


معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران وزارت کشور با اشاره به تدوین قانونی فراگیر برای حوادث محلی، استانی و ملی در سازمان بحران کشور اذعان داشت: این قوانین فراگیر در بحث بحران ها ساز و کار قانونی خود را دارد و پاسخگو است و تنها مشکل این سازمان کمبود بودجه است که با عنایت رییس جمهوری  به زودی شاهد رفع این نقیصه خواهیم بود.

وی یادآور شد: برای مقابله با بحران ها باید واکنش های مناسب داشت چون حفظ جان و سلامت افراد مهم ترین فاکتور است و داشتن هوای پاک حق همه شهروندان است.

اکبر پور فرهنگ سازی را گام نخست مقابله با تهدید ها خواند و گفت: سی سال است که کشور از خشکسالی رنج می برد و شرایط جوی منشا اصلی مشکلات حاکم بر کشور است بنابراین اگر آبگیری تالاب ها هم اتفاق بیفتد، بدون فرهنگ سازی نمی توانیم با این تهدیدها روبرو شویم.

وی اضافه کرد: برای زندگی مسالمت آمیز در سایه رخدادهای نوظهور، باید فرهنگ را تغییر داد و الگوی مصرف متناسب با این وضعیت را تعریف کرد.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران وزارت کشور استمرار در مدیریت خروج از بحران ها را شرط نخست مقابله با بحران ها دانست و گفت: زیر ساخت های حیاتی کشور باید تقویت شوند و مورد توجه قرار گیرند تا بتوانیم رد برابر تهدیدات نوظهور رفتار مناسب داشته باشیم.

اکبر پور با اشاره به ضرورت توانمند سازی شهروندان در مواجهه با بحران ها عنوان کرد: باید مردم را در برابر تهدیدها توانمند کرد تا نسبت به حوادث برخورد مناسب تری داشته باشند و بحران ها قابل کنترل تر باشند.
معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران وزارت کشور یادآور شد: 34 نوع از 49 حادثه طبیعی دنیا در ایران اتفاق می افتد بنابراین باید دانش و تکنولوژی را در بحران به خدمت بگیریم تا بتوانیم با بحران ها به خوبی مقابله کنیم.


خوزستان استان دائم البحران است

کیامرث حاجی زاده در سمینار آموزشی مدیریت بحران خوزستان با موضوع بهداشت و درمان که صبح امروز پنج شنبه ۱۱ آبان در اهواز برگزار شد، خوزستان را استان دائم البحران خواند و اظهار کرد: شرایط جغرافیایی و مشکل زیرساخت ها در استان، خوزستان را به یک استان دائما درگیر بحران ها تبدیل کرده است.

وی افزود: در سال های گذشته با وجود افزایش جمعیت، زیرساخت های استان بدون توسعه باقی ماند و در جاهایی تنها برخوردهای مسکنی صورت گرفت.

مدیر بحران استانداری خوزستان عدم ثبات و مدیریت در کشورهای همسایه را از دیگر دلایل بروز بحران ریزگردها در خوزستان دانست و گفت: مسئولان کشور بر مسائل زیست محیطی کشورهای همسایه از جمله عراق احاطه و کنترلی ندارند و مشکلات زیست محیطی و سدسازی در عراق بحران ریزگردها در استان را دو چندان کرده است.

وی ادامه داد: خشکسالی، اقدامات غیرکارشناسانه و خشک کردن هورالعظیم به علت استخراج نفت نیز در بروز ریزگردها در خوزستان موثر بوده است و در نظر نگرفتن مسائل زیست محیطی باعث شد تا بیش از 10 هزار هکتار از زمین های هورالعظیم به کانون های فوق حاد تبدیل شود.

حاجی زاده با اشاره به اقدامات دولت در خصوص مهار کانون های داخلی ریزگردها گفت: آبرسانی به مراکز کانون ها،  کاشت نهال و احداث کانال آب از جمله اقدامات لازم برای رفع مشکل کانون های ریزگرد در استان بوده است.

مدیریت بحران استانداری خوزستان خاطرنشان کرد: بیش ترین بحران های تنفسی استان در دو شهرستان اهواز و آبادان رخ می دهد که صنعتی ترین شهرهای استان هستند. از سوی دیگر کمتر بودن شدت مشکلات تنفسی ناشی از نخستین بارش در شهرستان هایی مثل دزفول که دارای درختان کنوکارپوس بیش تری نسبت به شهر آبادان است، نشان می دهد که مشکل اصلی آلودگی های نفتی است و مدیران باید ضمن پاسخگویی در این زمینه، به فکر حل این معضل باشند.

وی ادامه داد: اگرچه وجود صنایع در استان، عامل ثبات و امنیت است، باید پیوست های زیست محیطی را رعایت و در بحث پیشگیری اقدام کنند.

حاجی زاده با بیان این که اتفاقاتی مثل حادثه منبع آب و یا انفجار گاز بحران نیستند، عنوان کرد: هزینه کردن در بحث پیشبینی و پیشگیری نه هزینه بلکه سرمایه گذاری است و به این ترتیب ضمن کاهش بسیار هزینه های مالی و مادی ناشی از خسارات و حوادث، از تلفات جانی هم جلوگیری می شود.


مسایل محیط زیستی باید در سطح ملی پیگیری شود 

نظری در سمینار آموزشی مدیریت بحران خوزستان با موضوع بهداشت و درمان با محوریت مشکلات تنفسی که صبح امروز 11آبادن ماه در اهواز برگزار شد، با ابراز امیدواری نسبت به بهبود کیفیت بارش ها در استان با کنترل عوامل حساسیت زای آن اظهار کرد: باران نعمت الهی است ولی چندسالی است که این باران در روزهای آغازین پاییز برای شهروندان مشکلاتی ایجاد کرده با این حال با اهمیت مسئولان در جهتی گام بر می داریم که نشاط دوباره باران های پاییزی به خوزستان برگردد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: در ابتدای آغاز بحران تنفسی در خوزستان، هماهنگی و آمادگی در برابر آن وجود نداشت ولی فعالیت ها و تلاش های پراکنده به مرور به برنامه های منسجم و ارائه خدمات درمانی مناسب تبدیل شدند و دانشگاه از آن سربلند بیرون آمد.

وی ادامه داد: در دی ماه 92 که زمان آغاز بحران تنفسی در خوزستان بود، میزان ثبت در بیمارستان ها و میزان خدمات رسانی ها ناقص بود ولی تلاش ها برای یافتن عامل بیماری زا آغاز شد و نتیجه این پژوهش ها به کارگیری شد.

نظری با تاکید بر این که کنوکارپوس تنها متهم بحران تنفسی خوزستان نیست، بیان کرد: مسایل زیست محیطی تک بعدی نیستند بلکه تجمیع موضوعات مختلف باعث بروز حوادث و بحران ها می شود.

وی اضافه کرد: برخی در برابر این که کنوکارپوس تنها متهم بحران های تنفسی خوزستان است مقاومت کردند و خوشبختانه ثابت شد با کنترل این گیاه در زمان های خاص، می توان از بروز حادثه جلوگیری کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز خاطرنشان کرد: امروز سازمان های مختلف پذیرفته اند که اگر چه نقش کنوکارپوس در بروز مشکلات تنفسی استان موثر و مهم است، عوامل دیگری هم در این زمینه تاثیرگذار هستند.

وی با بیان این که اقدامات سال گذشته باعث کاهش 80 درصدی آمار مراجعین شد، عنوان کرد: اگرچه امسال همه درختان کنوکارپوس هرس نشده اند، ولی تاکنون با همکاری دستگاه های ذی ربط اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است و امید است امسال در نخستین بارش، میزان بیماران تنفسی به حداقل برسد.

نظری با اشاره به ضرورت توجه به نگاه ملی در بحث مسائل زیست محیطی گفت: مسائل پیچیده زیست محیطی در کوتاه مدت قابل کنترل و رفع نیستند بنابراین از مسئولان تقاضا داریم مسائل را به طور جدی در سطح ملی پیگیری کنند و مسائل زیست محیطی خوزستان را به عنوان یک مطالبه ملی در نظر داشته باشند.

وی تاکید کرد: حفظ شرایط زیست محیطی در مسئله بحران ها می تواند بسیار موثر باشد و به ویژه بحث آب و نیاز منطقه به جلوگیری از خشک شدن، ایجاب می کند تا مرکز به این مسئله توجه ویژه ای داشته باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به تاثیر انتقال آب در بروز بحران ها در استان عنوان کرد: هر گونه تصمیم گیری در بحث آب و انتقال آن بدون در نظر گرفتن شرایط می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند بنابراین انتظار می رود  تا از بخشی نگری در این زمینه دوری شود.


ریزگردها مشکل مهم خاورمیانه در قرن 21 خواهد بود

همایون یوسفی در سمینار آموزشی مدیریت بحران با موضوع بهداشت و درمان که صبح امروز پنج شنبه ۱۱ آبان در اهواز برگزار شد،با اشاره به دلایل وقوع بحران ها در استان اظهار کرد: مشکلات تنفسی سال های اخیر دلایل ترکیبی دارد لذا نمی توان یک دلیل خاص را برای آن مشخص کرد.

وی افزود: در سال های اخیر انگشت اتهام به سوی درختان کنوکارپوس بود و مسئولان کشوری هم با تکیه بر اطلاعات استانی، این درخت را عامل تنگی نفس می دانستند ولی در ادامه مشخص شد صنایع نفتی و به ویژه فلرها نقش اساسی در این بحران داشته اند.

نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی به ضرورت تدوین پژوهشی جامع و دقیق درخصوص مشکلات تنفسی اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع، دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی امر سلامت باید پروژه های مشخصی را در خصوص دلایل علمی این مشکل بیان کند.

یوسفی با بیان این که ریزگردها مشکل مهم خاورمیانه در قرن 21 خواهد بود، اذعان داشت: کشور و به ویژه استان خوزستان مرتبا با بحران های مختلفی روبرو است که کنترل و مقابله با آن بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: کمربند ریزگردها از فلات ایران و به ویژه جنوب ایران می گذرد بنابراین باید آمادگی مقابله با آن را داشته باشیم.

نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه 30 درصد منشا گرد و غبار در استان را منشا داخلی دانست و گفت: گرد و غبارهای داخلی ماندگار تر و شدیدتر از ریزگردهای خارجی هستند نیاز به کنترل و برنامه ریزی بیش تری دارند.

وی با بیان این که در دو سال گذشته اقدامات موثری در زمینه کنترل بحران ها صورت گرفته است، عنوان کرد: تا دو سال پیش، قریب به اتفاق مسئولان کشور بر این عقیده بودند که مشکل ریزگردها قابل کنترل و حل نیست ولی امروز با پیگیری های صورت گرفته مسئولان کشور قانع شده اند که بیش تر مشکل ریزگردها در داخل کشور و قابل کنترل است؛ به شکلی که وزیر جهادکشاورزی این قول را به مردم خوزستان داده است که دولت تا دو سال دیگر هوای پاک و سالم را به مردم استان هدیه کند.

یوسفی با اشاره به راهکارهای لازم برای کنترل بحران ریزگردها در خوزستان گفت: آبگیری تالاب ها و رودخانه های خوزستان و مهار کانون های فوق بحرانی با نهال کاری از جمله اقدامات موثر برای کنترل و مهار ریزگردها در خوزستان است.

وی ادامه داد: با اقدامات صوت گرفته در خصوص مهار ریزگردها، در سال 96 تاکنون هیچ گرد و غباری با منشا داخلی در خوزستان اتفاق نیفتاده است؛ همچنین از شدت و میزان گرد و غبار داخلی نیز به دلیل همین اقدامات کاسته شده است.

نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه وضعیت موجود خوزستان در خصوص مهار ریزگردها را ناپایدار خواند و اذعان داشت: تنها با تداوم تخصیص حق آبه تالاب ها و افزایش آن و مهار کانون ها یریزگردها در 5 سال آینده می توان به رفع معضل ریزگردها در خوزستان امیدوار بود.

یوسفی یادآور شد: خوزستان پتانسیل پیشرفت را دارد و بنابراین محکوم به پیشرفت است ولی این پیشرفت تنها با برنامه ریزی جامعه و درست محقق می شود.





نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار