اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۹۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۵
آیین افتتاح نهمین نمایشگاه تخصصی نفت خوزستان / حسین زاده معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان: رتبه خوزستان در برخی از آسیب‌های اجتماعی، بالاتر از میانگین کشوری است / جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی: پالایشگاه های کشور وضعیتی شبیه موزه دارند
بیطرف: پتانسیل تولید روزانه شش میلیون بشکه نفت خام از میادین نفتی سطح کشور و پتانسیل تولید سالانه 400 میلیارد مترمکعب از ذخایر گازی کشور در ایران وجود دارد.
شوشان: حبیب‌ الله بیطرف در آیین افتتاحیه نهمین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت خوزستان که صبح امروز پنجشنبه 11 آبان در تالار امام رضا اهواز برگزار شد، با بیان این که خانواده صنعت نفت به شرکت‌های دولتی و وابسته به وزارت نفت محدود نیست، اظهار کرد: نخستین پیام این نمایشگاه این است که صنعت نفت در بر گیرنده مجموعه ظرفیت‌های صنعت نفت و گاز است و متشکل از تمامی صنعت گران، متخصصان، هیئت‌ها، پیمانکاران، مشاوران، مراکز دانشگاهی و همه آنانی است که در عرصه صنعت نفت و گاز نقش‌آفرینی می‌کنند.


معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری آشنایی متخصصان صنعت نفت را با دستاوردهای یک سال اخیر سازندگان تجهیزات این صنعت دومین وجه برگزاری نمایشگاه دانست و گفت: برگزاری نمایشگاه‌ های ساخت و تجهیزات از این جهت اهمیت دارد که در آن بررسی می شود شرکت‌ کنندگان در یک سال گذشته چه دستاوردهایی داشته ‌اند.

وی حضور سازندگان تجهیزات صنعت نفت در عرصه بازارهای خارجی و صادرات را موجب پویایی و پیشرفت اقتصاد دانست و اذعان داشت: انتقال دیدگاه‌ های سازندگان و شرکت ‌کنندگان در نمایشگاه نفت به نمایندگان و مدیران استانی و ملی وزارت نفت بسیار نتیجه‌ بخش خواهد بود.

بی طرف با اشاره به آخرین گزارش دفتر برنامه‌ریزی تلفیقی وزارت نفت درخصوص میزان تولید نفت و گاز در کشور گفت: 18 درصد ذخایر گاز و 10 درصد ذخایر نفت جهان معادل 157.8 میلیارد بشکه جزو ذخایر قابل استحصال ما هستند و پتانسیل تولید روزانه شش میلیون بشکه نفت خام از میادین نفتی سطح کشور و پتانسیل تولید سالانه 400 میلیارد مترمکعب از ذخایر گازی کشور در ایران وجود دارد.

معاون امور مهندسی پژوهش و فناوری وزارت نفت با بیان اینکه ایران بزرگ ترین ذخایر طبیعی نفت و گاز جهان را دارد، اذعان داشت: در افق 1400 وزارت نفت، تولید روزانه 4.5 میلیون بشکه نفت خام، 950 بشکه میعانات گازی و یک هزار و 100 میلیون مترمکعب گاز طبیعی پیش‌بینی شده و سرمایه‌ گذاری مورد نیاز برای تحقق این ظرفیت های تولیدی 134 میلیارد دلار در بخش بالادستی و 67 میلیارد دلار در بخش پایین‌دستی است.

وی ادامه داد: وزارت نفت برای دستیابی به اهداف برنامه در سال 1400، برنامه‌های اساسی را برای چهار سال آینده پیش ‌بینی کرده است که در برنامه‌ های پنج ساله وزارت نفت منظور شده‌اند که نخستین برنامه آن، اجرای قراردادهای IPC با هدف توسعه میادین نفت و گاز با استفاده از سرمایه و فناوری شرکت‌های بین المللی است که برای وزارت نفت اهمیت زیادی دارد.

بی طرف با اشاره به تعیین یک الگو از سوی وزارت نفت برای دستیابی به مدل جدید قراردادهای نفتی بیان کرد: در این راستا نخستین قرارداد با شرکت توتال منعقد شد و امید است که پایان امسال 10 قرارداد دیگر به امضای شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های ایرانی و خارجی برسد.

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری اجرای بسته پنج میلیارد دلاری قراردادهای EPCF  به منظور حفظ، افزایش و تولید میادین نفتی را دومین برنامه وزارت نفت خواند و گفت: با اقدامات صورت گرفته تاکنون نزدیک 18 طرح که عمده آن متعلق به مناطق نفت خیز جنوب است آماده شده که ظرف یک سال آینده منجر به انعقاد قرارداد و تا سه سال آینده اجرایی می‌شوند و طی سه سال نیز بازگشت سرمایه خواهند داشت.

بی ‌طرف بازسازی و نوسازی تأسیسات روسطحی بالادستی صنعت نفت را از دیگر برنامه‌ های آتی وزارت نفت عنوان کرد و گفت: عمر طولانی تاسیسات و فرسودگی تجهیزات وزارت را به این نتیجه رسانده که در این زمینه اقدامات اساسی صورت دهد زیرا فرسودگی تاسیسات می تواند ضررهای زیان باری را به این صنعت وارد کند.

وی یادآور شد: تا پایان سال 97 مجموعه کارهای مطالعاتی برای بازسازی تجیهزات فرسوده انجام و از سال 98 امکان انعقاد قراردادهای نوسازی تجهیزات فراهم می شود. 

بی طرف با اشاره به دیگر طرح های وزارت نفت خاطرنشان کرد: مطالعه تمامی میدان های نفتی کشور به جز میدان های IPC  و قراردادهای میدان محور و نظام گواهینامه تجهیزات صنعت نفت از دیگر برنامه های وزارت نیرو است.

وی ادامه داد: استاندارد سازی تجهیزات نفتی یکی از ضرورت های صنعت نفت است که در گذشته به دلیل تحریم‌ ها مکان استقرار این استانداردها را نداشتیم.

معاون امور مهندسی پژوهش و فناوری وزارت نفت توسعه ساخت داخل و کالاهای پرمصرف در صنعت نفت و گاز را از دیگر اهداف وزارت نیرو عنوان کرد و اذعان داشت: مجموع نیازهای پرمصرف شرکت های تولیدی و بهره بردار نفتی گردآوری و در قالب 6 پروژه حمایت از ساخت داخل اقلام پرمصرف و تجاری سازی فناوری در قالب قرارداد خرید انبوه دسته بندی شده است.
 
بی طرف با اشاره به ایجاد مراکز ازدیاد برداشت در دانشگاه ها گفت: این مراکز در قالب 9 قرارداد پژوهشی میدان محور و در زمینه توسعه مهندسی مخزن در دانشگاه های معتبر ایجاد می شوند تا به عنوان مشاوران دائمی در توسعه مهندسی و فنی مخازن کمک کنند.


بخشی نگری در برنامه ریزی ها منجر به کاهش شدید رضایت اجتماعی در خوزستان شده است 

دکتر علی‌حسین حسین‌زاده در آیین افتتاحیه نهمین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت خوزستان که صبح امروز پنجشنبه 11 آبان در تالار امام رضا اهواز برگزار شد، دستاوردهای ساخت تجهیزات توسط جوانان کشور را نشان از حرکت رو به رشد علم و دانش در کشور دانست و اظهار کرد: اقتدار نظام مدیون قدرت نرم اش در حوزه هایی مثل فرهنگ است.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان یادآور شد: با وجود توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بسیار در کشور، شاخص‌های نگران‌کننده ای مانند بیکاری، آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد، و طلاق وجود دارد که اقتدار و مولفه‌های نظام و سرمایه‌های اجتماعی کشور را آماج هدف خود قرار داده است.

وی با بیان این که خوزستان متاثر از شاخص‌های نگران کننده در آسیب های اجتماعی است، گفت: رتبه خوزستان در برخی از  آسیب‌های اجتماعی، بالاتر از میانگین کشوری است که نشان می دهد باید تلاش‌های جدی تری را در این بخش‌ها داشته باشیم.

حسین زاده با انتقاد از بخشی نگری در برنامه ریزی های کلان کشور بیان کرد: یکی از دلایل مهم آسیب های اجتماعی این بوده است که هنوز بخشی فکر می‌کنیم و نظام برنامه‌ریزی ما به دلیل وجود رویکردهای قدیمی، بخشی نگر است.

وی ادامه داد: تجربه امروز جهان در امر توسعه نشان می دهد که محور توسعه نه سرمایه و منابع بلکه انسان است که یکی از مولفه‌ های مهم سرمایه اجتماعی و از مهم ترین رویکردها در حوزه‌های برنامه‌ ریزی جهان است.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان یادآور شد: با این رویکرد قدیمی و نگاه بخشی در نظام برنامه‌ریزی وجود دارد، مشکلات حل نخواهد شد و تا زمانی که چنین رویکردی تغییر نکند، شاخص‌ های نگران‌ کننده بهبود نمی یابند.

وی با اشاره به برنامه‌های معرفی شده از سوی معاون وزیر نفت درخصوص استفاده از ظرفیت دانشگاه های کشور عنوان کرد: وزارت نفت در بحث کارهای پژوهشی، قراردادهایی با ارزش هزارها میلیارد با دانشگاه ها منعقد کرده است  با این وجود دانشگاه چمران به عنوان دانشگاه مادر در پژوهش های دانشگاهی وزارت نفت، نقشی ندارد.

حسین زاده خاطرنشان کرد: با وجود امکانات، علوم، تجهیزات و نیروهای استانی متخصص، هم افزایی صورت نمی گیرد و اثر بخشی اندک کارها، میزان رضایت بخشی را به حداقل رسانده است.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با بیان این که میزان رضایت اجتماعی در خوزستان بسیار پایین است، گفت: برنامه ریزی های تک بعدی مادی و فنی و رویکرد بخشی نگری در برنامه ریزی ها منجر به کاهش شدید رضایت اجتماعی در خوزستان شده است.


ضرورت برقراری ارتباط تنگاتنگ میان صاحبان صنایع و کمیسیون انرژی مجلس

جلال میرزایی در آیین افتتاحیه نهمین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت خوزستان که صبح امروز پنجشنبه 11 آبان در تالار امام رضا اهواز برگزار شد، فرسودگی تجهیزات نفت را یکی از مشکلات امروزه صنعت نفت دانست و اظهار کرد: علاوه بر فرسودگی تجهیزات، ضریب بازیافت هم در صنعت نفت پایین و نیازمند سرمایه گذاری است که البته انتظار می رفت ایران در صنعتی که بیش از یک قرن در آن سابقه دارد، در بسیاری از مسایل حوزه نفت در دنیا پیشرو باشد.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نبود بازار خرید را بزرگ ترین دغدغه سازندگان داخلی قطعات و تجهیزات نفت دانست و گفت: مشکل اصلی سازندگان تجهیزات صنعت نفت این است که شرکت‌ها و پیمانکاران ترجیح می‌دهند به جای تامین قطعات از داخل، این قطعات را از خارج تهیه کنند که اگر این روند ادامه پیدا کند، بسیاری از سازندگان دچار ورشکستگی شده و با مشکل مواجه خواهند شد.
 .
میرزایی با تاکید بر لزوم به روز بودن صنعت نفت در کشور عنوان کرد: سرعت رقابت در جهان زیاد است و تکنولوژی های نو به سرعت وارد چرخه تولید می شوند ولی سازندگان ما با هدف بازار داخلی تولید می کنند که این موضوع باعث می شود تولیدات این کارخانه خیلی زود منقضی شود بنابراین نگاه به تولید تجهیزات و قطعات نباید داخلی باشد و نباید شود برخی ضعف‌های موجود در ساخت تجهیزات نادیده گرفته شوند.

 وی با تاکید بر ضرورت برقراری ارتباط تنگاتنگ میان صاحبان صنایع و کمیسیون انرژی مجلس گفت: نگاه بدبینانه ای نسبت به ارتباط صاحبان صنعت و سیاسیون در کشور وجود دارد که باعث می شود در برنامه ریزی ها و رسیدن به اهداف با مشکل روبرو شویم.
 
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی نوسازی صنعت نفت را چالش امروز این صنعت دانست و اذعان داشت: پالایشگاه های کشور وضعیتی شبیه موزه دارند و علاوه بر این خطوط انتقال نفت فرسوده هستند که مشکلات زیادی را ایجاد کرده اند این در حالی است که تولید باید در راستای حل این مشکلات باشد نه این که تولید به یک سمت برود و دغدغه‌های دولت در یک مسیر دیگر باشد.

وی ادامه داد: برنامه‌های ارائه شده وزارت نفت و پیش بینی وزیر نفت خبر از چشم ‌اندازی مثبت می دهد ولی گر این برنامه‌ها روی کاغذ بمانند، فایده‌ و اثری نخواهند داشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در رابطه با قراردادهای IPC برخی منتقدان دغدغه‌هایی داشتند که قرار شد در کنار شرکت‌های خارجی، شرکت‌های ایرانی هم برای یادگیری و انتقال تکنولوژی در این قراردادها به کار گرفته شوند و از ظرفیت داخلی هم استفاده شود.

گفتنی است در آغاز این همایش پیام بیژن عالی‌ پور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب که به دلیل همراهی وزیر نفت در بازدید از جریان روند مهار آتش چاه 147 رگ سفید، در این مراسم حضور نداشت، توسط دبیر اجرایی کمیته این نمایشگاه قرائت شد.

نهمین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت خوزستان طی چهار روز از 11 تا 14 آبان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی اهواز برگزار می شود.

























نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار