شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۰۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴
شهردار اهواز در بازدید نماینده مجلس از پروژه های عمرانی شهر:
منصور کتانباف شهردار اهوازبه همراه همایون یوسفی نماینده ی مردم اهواز، باوی و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی، محمد جعفر فلسفی رییس شورای اسلامی شهر ، مهران باباپور نایب رییس، محمد هادی قنوات، مازیار جهانبخشی و فتح اله حاجتی از اعضای شورای اسلامی شهر اهواز از چند پروژه عمرانی شهری بازدید و در جلسه ای در محل قرارگاه منطقه ای کربلا با حضور سردار یوسفی معاون هماهنگ کننده این قرارگاه شرکت کردند.

                                      شهردار اهواز در بازدید نماینده مجلس از پروژه های عمرانی شهر:  تحول و توسعه در اهواز کار سخت و دشواری است اما امکانپذیر است

در این دیدار شهردار اهواز با تسلیت فرارسیدن اربعین حسینی و گرامیداشت یاد و خاطره ی همه ی شهدا بویژه شهدای دفاع مقدس و مدافعین حرم، از نقش این قرارگاه در دوران دفاع مقدس تجلیل کرد و گفت: خداوند متعال را شاکرم که توفیق حضور در پایگاه منتظران شهادت را دارم، پایگاهی که در دوران دفاع مقدس یکی از مراکز اصلی سازماندهی نیروها جهت اعزام به جبهه ها در اهواز بود و براثر جانفشانی های دلاورمردانی از جمله نیروهای این قرارگاه شاهد پیروزی بر نیروها ی بعثی بودیم.

منصور کتانباف در ادامه ضمن تقدیر ازحضور همایون یوسفی نماینده ی مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، از همراهی اعضای دوره پنجم شورای اسلامی شهر اهواز در راستای خدمت به مردم تجلیل کرد و گفت: خوشبختانه اعضای محترم دوره ی پنجم شورای شهر همگی دغدغه ی خدمت به مردم را دارند و تا امروز در تمامی صحنه های مهم شهری حضوری موثر داشته اند و این نشان از اهتمام ایشان در راستای خدمت به مردم شریف اهواز است.

شهردار اهواز به برنامه های بلندمدت شهرداری اهواز اشاره کرد و گفت: چشم انداز و اهداف و برنامه های 5 ساله ترسیم شده شهرداری  به زودی جهت بررسی و تایید به شورای اسلامی شهر ارسال می شود،

وی افزود: شهرداری در پنج سال آینده جهت رسیدن به حداقل استانداردهای توسعه،  نیازمند حداقل 9 هزار میلیارد تومان به جز پروژه ی قطار شهری است که با احتساب تورم مبلغی حداقل بالغ بر 11 هزارمیلیارد تومان تخمین زده می شود . درحالیکه درآمد شهرداری اهواز در بهترین حالت حدود 650 میلیارد تومان است، پس برای پیشرفت و تحقق اهداف، پذیرای دریافت دیدگاه و نظرات سازنده ی همگان نسبت به مسائل شهری هستیم والبته  در این میان نقش مردم بسیار مهم و تعیین کننده است.

وی تشریح کرد: امروزه شهر را شهروندان می سازند و بدون مشارکت موثر و همه جانبه شهروندان در همه ی امور به توسعه نمی رسیم اگرچه در این زمینه باید آموزش های شهروندی را به صورت جدی دنبال کنیم.

کتانباف با اشاره به ثروت های خدادادی استان خوزستان و شهر اهواز گفت: از سوی دیگر ما جزو مناطق مولد ثروت در کشور در همه ی زمینه ها هستیم بطوریکه صرفنظر از نفت، خوزستان در کشاورزی، تجارت، صنعت، پتروشیمی و غیره جزو استان های برتر است و باز هم قابلیت توسعه ی بیشتر در همه ی زمینه ها را دارد و اینها همه می تواند در خدمت پیشرفت خوزستان و اهواز قرار بگیرد.

شهردار اهواز به پروژه ی قطار شهری اشاره کرد و گفت: از 12 سال پیش که این پروژه ی عظیم کلید خورد، متاسفانه روند نامناسب پیشرفت کار در مقاطع مختلف سبب عقب افتادن این پروژه نسبت به سایر کلانشهرها شد چنانچه هم اکنون برای راه اندازی 23 کیلومتر از خط یک و اصلی پروژه ( که جزو ایستگاه های پرتردد است) بدون احتساب هزینه واگن ها به 600 میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم.

کتانباف با ذکر این نکته که رییس جمهورمحترم اهتمام ویژه ای به پروژه ی قطار شهری اهواز دارند، اظهار داشت: از نمایندگان محترم اهواز در مجلس شورای اسلامی می خواهیم از طریق دولت، سازمان مدیریت برنامه ریزی و بانک مرکزی پیگیر آزادسازی 56 میلیارد تومان کمک دولتی از خزانه و 300 میلیارد تومان اوراق مشارکت باشند تا بتوانیم پروژه را به منزل مقصود برسانیم.

وی افزود: با پیمانکار جلسات متعددی برگزار شده و خوشبختانه پروژه  فعال شده و هم اکنون ریل گذاری آغاز شده است و طی چند روز آینده برنامه ی زمان بندی از سوی پیمانکار به شهرداری اهواز ارائه می شود. هرچند این پروژه پیچیدگی های حقوقی، تخصصی و فنی خود را دارد، اما مشکل اصلی پروژه قطار شهری، مساله ی نقدینگی است و در صورتی که هر چه سریعتر منابع مالی به قطار شهری اهواز تزریق نشود، باز هم پروژه تعطیل می شود.

کتانباف ادامه داد: این تمهیدات صرفاً برای امسال پروژه قطار شهری است و برای سالهای آینده قطعاً به مبالغ بیشتری نیاز داریم، ضمن آنکه برای تحقق اهداف پنج ساله ی توسعه ی شهر اهواز نیز نیازمند اعتبارات ویژه هستیم، بنابراین در آستانه ی تصویب لایحه ی بودجه ی سال آینده پیشنهاد می شود اعضای کمیسیون های انرژی و عمران مجلس در اهواز از پروژه های شهری بازدید کنند.

شهردار اهواز همچنین خواستار پرداخت سهم آلایندگی بابت تولید نفت، از سوی وزارت نفت شد و گفت: در صورت پرداخت این عوارض قانونی حداقل 1000 میلیارد تومان به استان تعلق می گیرد که با اختصاص بخشی از آن به اهواز، بسیاری از پروژه های شهری از جمله قطار شهری و پروژه های زیرساختی به بهره برداری می رسند و اهواز در مسیر توسعه قرار می گیرد.

کتانباف با اشاره به اینکه بابت خدمات ارائه شده به  مناطق کم برخوردار هیچ مبلغی از محل مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمی شود، گفت:  شهرداری در مناطق کم برخوردار و پرجمعیتی همچون ملاشیه، زرگان و عین دو  خدمات ارائه می کند، بدون آنکه از محل مالیات ارزش افزوده مبلغی دریافت کند به عنوان مثال تنها 7 میلیارد تومان هزینه ی جمع آوری پسماند این مناطق است که در حال پیگیری برای اختصاص سهم این مناطق به شهرداری هستیم.

وی در ادامه به بخشی از فعالیتها و برنامه های شهرداری در دوره جدید اشاره کرد و گفت: با تمام تنگناهای مالی، همه ی پروژه های عمرانی فعال شده است. بازارچه ی پردیس جهت ساماندهی دستفروشان پردیس به زودی به بهره برداری می رسد و برنامه ی احداث 20 بازارچه ی دیگر را در سطح شهر داریم.

شهردار اهواز ادامه داد: کلانشهر اهواز به 1200 دستگاه اتوبوس نیاز دارد در حالیکه هم اکنون کمتر از 160 دستگاه در ناوگان حمل و نقل موجود است و با اخذ وام بانکی 53 دستگاه اتوبوس خریداری شده است که بزودی در ناوگان حمل و نقل شهری اضافه می شوند. ضمن آنکه اتوبوس های تندرو  نیزدر اهواز راه اندازی می شود.

کتانباف با اشاره به الزام شهرداری جهت رفع گره های ترافیکی طبق طرح تفضیلی و جامع کلانشهر اهواز گفت: بر اساس این برنامه، شهرداری موظف به تکمیل رینگهای ترافیکی در کلانشهر اهواز است. هم اکنون 9 پل در اهواز موجود است و به تبع آن 9 رینگ ترافیکی در اهواز وجود دارد که به دلیل عدم تکمیل، تقریباً ناقص مانده اند و کارکرد خود را از دست داده اند، به عنوان مثال پل غدیر(پل هشتم)که باید به پل راه آهن (که نیاز به احداث است)متصل شود تا رینگ ترافیکی تکمیل و تردد به آسانی انجام شود و چون این پل وجود ندارد، رانندگان به سمت پل پنجم هجوم می برند و ترافیک در محدوده ی پل پنجم بالا می رود. باید در راه آهن و میدان جمهوری اسلامی و سایر نقاط مورد نظرنیز، تقاطع غیر همسطح احداث شود تا رینگ های ترافیکی شهر تکمیل شود.

شهردار اهواز با اشاره به مسیرهای ارتباطی و شریانی گفت: در سه راهی حمیدیه-سوسنگرد به سمت خرمشهر وضعیت مناسبی وجود ندارد. در دوره ی قبلی که عهده دار شهرداری اهواز بودم، در آن منطقه کارهای زیادی از جمله احداث کندرو، جدول سازی، آیلند و غیره انجام شد که نیاز به بازسازی دارند. چون جمعیت بالایی در آن منطقه وجود دارد و باید  مسیر سپنتا را به پردیس متصل کنیم که نیازمند عبور از زیر ریل راه آهن است ، به زودی هماهنگی لازم با مدیریت راه آهن انجام می شود.

وی مشکل فاضلاب را از مهم ترین مشکلات کلانشهر اهواز دانست و گفت: هرچند با تفاهمی که با شرکت آبفای اهواز انجام داده ایم، با همکاری هم به صورت شبانه روزی در حال لایروبی شبکه فاضلاب هستیم، اما این مشکل باید به صورت جامع و اساسی برطرف شود.

کتانباف به مشکل بافت فرسوده شهر اهواز اشاره کرد و گفت: این معضل سبب شده تا مرکز شهر فاقد جاذبه شود. در دوره قبلی مسئولیتم که امکان دریافت تسهیلات برای بافت فرسوده فراهم بود، اهواز در بین شهرهای استان بیشترین جذب وام را داشت.

وی تصریح کرد: اهواز مشکلات عدیده ای در زمینه های مختلف دارد، وجود صنایع آلاینده سلامت مردم را تهدید می کند، در چنین شرایطی متاسفانه به جای آنکه مساله به صورت ریشه ای حل شود، موضوع انحرافی گیاه کونوکارپوس به عنوان عامل بیماری های تنفسی مطرح می شود در حالیکه دانشگاه شهید چمران و بسیاری از محققان پس از تحقیقات بسیار علمی مضر بودن این گیاه را رد کرده اند و هیچ مدرک علمی دال بر مضر بودن گیاه کونوکارپوس وجود ندارد. طرح این مساله متاسفانه سبب تخریب فضای سبز شهر شد.  در حالیکه برخی صنایع آلاینده که سلامت مردم را تهدید می کنند از پرداخت عوارض آلایندگی که حداقل حق این شهر و مردم است، اجتناب می کنند.

شهردار اهواز به تنگناهای مالی شهرداری اشاره کرد و گفت: برای احداث این پروژه های زیرساختی و خرید اتوبوس و نگهداری  بهینه ی شهر با احتساب هزینه های جاری به حدود 5 هزار میلیارد تومان بودجه نیازمندیم. در صورتیکه درآمد شهرداری اهواز در بهترین حالت 630میلیارد تومان بوده است و هزینه های بالای ساخت و ساز و رکود بازار مسکن هم از چالش های درآمدی در شهرداری اهواز است.


کتانباف به حادثه ی ریزش کوه در کوی منبع آب نیز اشاره کرد و یادآور شد: یکی از کمبودهای جدی اهواز نبود کمپ های اسکان اضطراری است. اگر یکی از این کمپ ها  را داشتیم می توانستیم ساکنان منازل پرخطر را  موقتاً اسکان دهیم تا شرایط مساعدی برای آنها فراهم شود. بهرحال با پیگیری های استاندار محترم تسهیلاتی برای این عزیزان در نظر گرفته خواهد شد و این خانواده ها به شهرهای جدید انتقال می یابند. ضمن آنکه همه ارگانها باید کمک کنند تا فضای مناسب جهت زندگی برای این خانواده ها فراهم شود.

شهردار اهواز در پایان خطاب به نماینده ی اهواز در مجلس شورای اسلامی  خاطرنشان کرد: تحول و توسعه در اهواز کار سخت و دشواری است، ولی  همه ی این مراحل سخت را گذارنده ایم و تجربه کرده ایم و  اکنون بیش از گذشته نیاز به حمایت داریم .

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار