اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۰۴۴۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
آمادگی کامل بیمارستان امام خمینی(ره) جهت مقابله با مدیریت بحران تنفسی احتمالی پس از بارانسرپرست مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز اعلام کرد: با هماهنگی معاونتهای غذا و دارو و درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، امکانات لازم برای مواجهه با بحران تنفسی پس از بارش اولین باران پاییزی فراهم و نیروی انسانی لازم در قالب پزشک، پرستار و نیروی پشتیبان در بیمارستان امام خمینی(ره) تامین شده است.

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز، دکتر کامبیز معصومی در این خصوص اظهارداشت: بیمارستان امام خمینی(ره) اهوار یکی از بزرگترین بیمارستان های جنوب غرب کشور است که با دارا بودن بخش های تخصصی و فوق تخصصی منشا ارائه خدمات درمانی در استان محسوب می شود.

وی با اشاره به پیشینه وقوع بحران تنفسی پس از اولین باران پاییزی گفت: تقریبا" از سال 1390 متوجه تغییری در مراجعه بیماران تنگی نفس با اولین بارش های پاییزی شدیم؛ بیمارانی که دچار افزایش تحریک پذیری راه های هوایی یا بیماری های ریوی زمینه ای هستند، معمولا با تغییر فصل ممکن است دچار حملات تنگی نفس شوند و زمانی که هوا سرد و بارش ها آغاز می شود، بنابراین انتظار می رفت اندکی تعداد این مراجعه ها افزایش پیدا کند اما از سال 90 مشاهده شد مراجعه ها به طور غیرطبیعی در حال افزایش است و این مسئله در چند روز اول بارش های پاییزی نمود بیشتری پیدا کرده بود.

 آمادگی کامل بیمارستان امام خمینی(ره) جهت مقابله با مدیریت بحران تنفسی احتمالی پس از باران

سرپرست مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز افزود: این وضعیت در سال های 91 و 92 نیز تکرار شد. از این رو پروژه های تحقیقاتی درباره علت های زمینه ای احتمالی این نوع حملات تنفسی فعالیت شد. همچنین مراکز بهداشتی ملزومات لازم را برای مواجه با این بیماران انجام فراهم کردند و اقدامات پیشگیرانه از سوی دانشگاه، صدا و سیما و ارگان های مرتبط و همچنین فرایندهای آموزشی در این زمینه آغاز شد.

وی اظهارداشت: علل بروز مشکلات تنفسی در این شرایط در چند مولفه مورد بررسی قرار گرفت؛ این موارد شامل بررسی اپیدمیولوژیک و دموگرافی بیماران، بالینی و پاراکلینیک، بررسی زیست محیطی و آلودگی هوا و هواشناسی است. بررسی اپیدمیولوژیک و دموگرافی بیماران و بررسی بالینی و پاراکلینیک توسط دانشگاه انجام شد؛ آنچه که در همه این بررسی ها حائز اهمیت است، اثر تلفیق چند عامل منجر به بروز این وضعیت در بیماران تنفسی می شود.

سرپرست مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: دستورالعمل های درمانی در برخورد با حملات تنفسی ناشی از بارش باران، لزوم آماده سازی فضاهای جایگزین، تامین دارو، تجهیزات و همچنین تامین نیروی انسانی و نحوه عملکرد در این شرایط، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. دستورالعمل های درمانی بر اساس همکاری که بین دیگر دپارتمان های تخصصی دانشگاه و دپارتمان طب اورژانس تدوین شد و در پروتکل هایی که برای این منظور آماده شده اند، مسائل مهمی چون بررسی علائم و نشانه های بیماری، نحوه درمان و ترخیص بیماران سرپایی، درمان و ترخیص بیماران بستری موقت، چگونگی آموزش های همگانی و عمومی قبل از مواجهه با اولین باران پاییزی مدنظر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این پروتکل ها بر اساس اصول آکادمیک و شرایط بومی استان طراحی شده اند، افزود:  همه می دانیم که هنگام وقوع بحران، باید مدیریت بحران فعال شود و لذا ممکن است در برخی موارد دچار هنجار شکنی شویم و بنا به شرایط حاکم بر محیط، اصول آکادمیک را کمی نادیده بگیریم؛ کم بودن نیروی انسانی و کمبود فضا و تجهیزات باعث ایجاد این نوع هنجارشکنی ها می شود اما با توجه به اهمیت ارائه خدمات مناسب و فوری به مردم می طلبد که با تمام توان بحران پیش آمده را مدیریت کنیم و نهایت استفاده را از فضای موجود، نیروی انسانی و تجهیزات داشته باشیم. تمام پروتکل ها در این زمینه با این دیدگاه که باید ابتدا بحران مدیریت شود، تدوین شده اند.

سرپرست مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز درباره ضرورت تعیین نیروی پشتیبان در مراکز درمانی و بهداشتی اظهارداشت: در مراکز درمانی و بهداشتی باید فضاهای جایگزین و پشتیبان برای بیماران احتمالی در نظر گرفته شود که این امر مهم در بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز انجام شده است؛ با اندکی تغییرات می توان فضاهای موردنظر را ایجاد کرد تا هنگام بروز بحران احتمالی، مشکلات کمبود فضا موجب بروز اختلال در روند ارائه خدمات لازم به بیماران نشود.

معصومی افزود: با همکاری معاونت های غذا و دارو و درمان دانشگاه، داروهای موردنیاز برای درمان بیماران در داروخانه های دولتی و خصوصی تامین شد و در اختیار مراکز درمانی نیز قرار گرفت. همچنین ملزومات و تجهیزاتی که برای کمک به بهبود وضعیت بیماران تنفسی در شرایط ذکر شده آماده سازی گردید.

وی درباره نحوه تامین نیروی انسانی در شرایط بحران گفت: پزشک، پرستار و نیروی پشتیبان در قالب در مبحث نیروی انسانی موردنیاز تعریف می شود که در بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز با هماهنگی هایی که با گروه های بالینی مختلف انجام شد، پزشکان به صورت تمام وقت و آماده باش هستند. همچنین علاوه بر اینکه در هر شیفت، نیروی پرستار و پشتیبان کافی تامین شده است. نیروهای ذخیره پرستاری نیز تعیین شده اند که در صورت نیاز هنگام بحران تنفسی، نیروهای ذخیره برای کمک رسانی فراخوانده شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار