شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۳

*عجیب‌ترین نتیجه انتخابات در شورای یک شهر

روزنامه تهران امروز در ستون آن‌سوی سکه سیاست امروز دوشنبه خود نوشت:

اعضای اصلی انتخاب شده در شورای شهر فتح المبین از توابع شهرستان شوش، همه از فامیلی یکسان برخوردارند.به‌گزارش زندگی نیوز،همه اعضای شورای شهر فتح المبین از فامیلی سرخه برخوردارند و صرفا نفر آخر از فامیلی «سرخی» ‌برخوردار است که البته این موضوع هم می‌تواند برای ایجاد تفاوت با نفر دوم باشد که اسم کوچک وی هم رحیم است.

شهر فتح المبین که پیش از این نامش شهر سرخه (صرخه) بود و سپس تغییر نام پیدا کرد از توابع بخش فتح المبین و شهر شوش در استان خوزستان است. این شهر به دلیل مجاورتش با یادمان کشته‌شدگان عملیات فتح‌المبین نامش را فتح‌المبین گذاشتند.

*شباهت‌ها با خاتمی!

عباس عبدی در پاسخ به این سخن که برخی سخنان روحانی در همایش افق رسانه را شبیه سخنرانی‌های خاتمی می‌دانند به عصر ایران گفت:هم از حیث ادبیات و هم از حیث آرام بخشی و نیز محتوایی سخنان سنجیده‌ای بود. طبعا شباهت‌های زیادی با سخنان آقای خاتمی داشت، اما سخنان آقای خاتمی معمولا کلی‌تر و فلسفی‌تر بودند در حالی که سخنان روحانی به لحاظ فعالیت در مرکز تحقیقات استراتژیک ملموس‌تر و جزئی‌تر بودند.

*سوءتفاهم‌ها برطرف شد

حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی در گفت‌وگو با شرق درباره اینکه جامعه روحانیت مبارز پیش از انتخابات از آقای روحانی حمایت نکرد اما در روزهای اخیر بر عضویت ایشان در جامعه روحانیت مبارز تاکید می‌شود، دلیل این امر چیست؟ گفت:آقای روحانی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز است، البته در مورد حوادث سال 88 نقطه‌نظراتی داشت که مورد توجه جامعه روحانیت قرار نگرفت و ایشان از جامعه روحانیت فاصله گرفت، ولی عضویت ایشان همچنان پابرجاست و ان‌شاءالله این ارتباط دوباره برقرار خواهد شد. وی افزود:سوءتفاهم‌هایی بود که برطرف شده است.

*ناگفته‌های کلاس‌های اخلاق دولت

به‌گزارش خاورستان، حجت الاسلام آقا تهرانی، عضو جبهه پایداری گفت: با شروع دولت نهم آقای احمدی‌نژاد از من دعوت کرد و از من خواست تا در دولت هفته‌ای 2 جلسه درس اخلاق برپا کنم.من پس از آماده کردن مطالب، آن را خدمت علامه مصباح تقدیم می‌نمودم و پس از تایید ایشان آن را به هیات دولت ارائه می‌دادم بنا براین برای آماده‌سازی آن خیلی تلاش می‌کردم تا مطلبی که ارائه می‌کنم در شأن وزرا و رئیس‌جمهور باشد چون مطلبی که آنجا تحت عنوان اخلاق ارائه می‌شود با مطالبی که در جاهایی دیگر ارائه می‌شود متفاوت است.

*تشکر فرزند هاشمی از احمدی‌نژاد

یاسر هاشمی در همایش حامیان حجت السلام حسن روحانی ضمن تشکر از عملکرد دولت نهم و دهم در طول 8 سال خدمت خود به مردم گفت: باید پذیرفت که به رغم تمام نقص‌ها دولت محمود احمدی‌نژاد زحمات بسیاری کشیده است پس باید از وی و تمام کابینه‌اش تشکر کرد.به‌گزارش قدس‌آنلاین، فرزند آیت‌الله هاشمی افزود: باید فرهنگ رفاقت و دوستی در بین تمام مسئولان جا بیفتد و آنان باید در تمام رقابت‌ها و انتقادها بازهم با یکدیگر رفیق باشند و با کمک یکدیگر و به دور از هرگونه مشکل و اختلافی در حل مشکلات فعلی کشور و مردم تلاش کنند.

یاسر هاشمی درباره پاسخگو بودن رئیس‌جمهور و دیگر مسئولان اظهار داشت: رئیس‌جمهور منتخب باید به توقعاتی که بحق در مردم ایجاد کرده است پاسخگو باشد و آنان را فراموش نکند و باید مراکزی ایجاد کند تا مردم بتوانند در کمال آزادی سوالات خود را از وی بپرسند.

*تحلیل زیباکلام از حضور انتخاباتی هاشمی

صادق زیبا‌کلام استاد دانشگاه و یکی از حامیان و طرفداران آیت‌الله هاشمی در گفت‌وگو با خبر آنلاین در پاسخ به این سوال که وقتی شنیدید آیت‌الله هاشمی احراز صلاحیت نشدند چه احساسی داشتید گفت:بهت،حیرت، ناباوری. مگر می‌شد آقای هاشمی رد صلاحیت بشود؟ یعنی چی اصلا؟ البته از اون شوک اولیه که آمدم بیرون دیدم خوب همینطور که من آن موج، آن سونامی را متوجه شدم، خود اصولگرایان هم آن را حس کردند.

والا موج رای دادن به هاشمی که به‌راه افتاده بود به‌سرعت داشت می‌رفت بالای 20 میلیون و بعید نبودکه به 30 میلیون هم برسد. وی افزود: اولین اتفاقی که افتاد آن موج خوابید و من احساس کردم نمی‌توانیم به آنهایی که بالاخره مصمم شده بودند به هاشمی رای بدهند بگوییم که دوستان، هموطنان اتفاقی نیفتاده قراربود ما بریم به آقای هاشمی رای بدهیم ولی چون می‌گویند ایشان مسن هستند حالا بریم به‌جایش به آقای عارف یا روحانی رای بدهیم و دو مرتبه این افراد را مجاب کنیم که به میدان بیایند و به روحانی یا عارف رای بدهند.

این روزها باور کنید یکی از تلخ‌ترین و ناامید‌ترین روزهای زندگی من بود. با اینکه رقابت‌ها هنوز رسما شروع نشده بود ولی آنها از این شهر به آن شهر و از این میتینگ و گردهمایی انتخاباتی به‌گردهمایی بعدی می‌رفتند.

من در عین حال گرفتار یک وضعیت متضاد ذهنی و فکری شده بودم. نیمی از من همچنان می‌خواست که با تمام وجود باز به‌راه بیفتم و برای انتخابات بدوم و نیم دیگرم به من نهیب می‌زد که چرا نمی‌خواهی واقعیت‌ها را ببینی؟ چرا اصرار داری خودت را گول بزنی؟

*مرجعیت مراجع قانونی چون و چرا ندارد

محمدحسین صفارهرندی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با فارس درخصوص اینکه آقای روحانی چگونه می‌تواند حد وسط جریان‌های سیاسی را در دولت خود نگاه‌دارد گفت:یک نکته ابتدایی وجود دارد و آن این است که وقتی کسی در چارچوب سازوکارهای قانونی و رسمی یک نظام عمل می‌کند در واقع می‌پذیرد که قواعد حاکم بر این نظام، باید بالای سر او جریان داشته باشد و خارج از این قاعده که یک نظام سیاسی با مشخصات معلوم است کار دیگری را نکند.

درخصوص مختصات این نظام هم باید گفت، این نظام مردمی، اسلامی و بر مبنای آیین شریعت اداره شده و قانون‌اساسی مشخصی دارد و دنباله حکومت الهی‌‌ای است که ما شأن نخستین آن را برای خداوند قائلیم و بعد به معصوم و در عصر غیبت به نایب غیرمستقیم منتقل می‌شود که چنین کسی خود می‌گوید حق حکومت کردن مال مردم است که این مسئله به صورت ظریفی پیوند بین رای مردم و حاکمیت شریعت است که این دو در قانون‌اساسی دیده شده است.

وی افزود:حال اگر فردی از مواردی سخن گفت که نسبتی با این حکومت ندارد و خواست بازی را به هم بزند باید تربیت سیاسی‌ ما به‌گونه‌ای باشد که کسانی که این چارچوب مشخص را رعایت نمی‌کنند و می‌خواهند از قواعد رسمی خروج کنند از بازی اخراج کنیم نه اینکه آنها بازی را به هم بزنند.

صفارهرندی با اشاره به اینکه در برخی دوره‌ها مثلا در دوره تسلط اصلاح‌طلبان بر دو قوه این مشکل را داشتیم که اصلاح‌طلبان می‌خواستند از قواعد رسمی نظام فراتر بروند؛گفت: در آنجا قاعده حکومت را به بازی گرفتند و طبیعی بود که به آنها بگویند وقتی شما قانونی بگذارید که در تضاد با قانون‌اساسی باشد شورای نگهبان اجازه نمی‌دهد و آن را رد می‌کند.

وی اضافه کرد:باید این مسئله جا بیفتد که مرجعیت مراجع قانونی چون و چرا بردار نیست؛ آنچه که در انتخابات اخیر شاهد بودیم و از دستاوردهای بزرگ انتخابات به شمار می‌رود اعترافی بود که یک یک نامزدهای انتخاباتی از پیش از ورود به صحنه انتخابات تا پس از آن داشتند و آن اینکه قانون فصل‌الخطاب است و حرف مراجع قانونی حجت است؛ بارها آقایان گفتند اگر شورای نگهبان ما را تایید صلاحیت نکرد ما تسلیم هستیم و همین طور هم عمل کردند و برخی از بزرگان هم در برابر این حکم قانونی تسلیم شدند.

*سوءمدیریت‌ها محرومیت و محدودیت ایجاد کرد

حجت‌الاسلام محمد اشرفی‌اصفهانی فرزند شهید محراب و امام جمعه فقید کرمانشاه گفت: «با توجه به شناختی که از آقای روحانی موجود است این اطمینان در اذهان عمومی به وجود آمده که چهره‌هایی به عنوان دولتمرد، در دولت بعدی مسئولیت می‌پذیرند که حتما از توانایی‌ها و تجربه بالایی برخوردارند.»

وی در گفت‌وگو با عصرایران گفت: به نظر من فضای سیاسی امروز نسبت به قبل از انتخاب آقای دکتر روحانی کاملا متفاوت است و حتی می‌توان گفت اصلا قابل قیاس نیست. چرا که در این هشت سال، ندانم کاری‌ها و همچنین سوءمدیریت‌ها و البته پاره‌ای سوءاستفاده‌های مشاهده شده، وضعیتی را به وجود آورد که انواع و اقسام محرومیت و محدودیت‌ را به جامعه و مردم تحمیل کرد.

وی درخصوص داشتن پشتوانه رای مردم بیان کرد: دولتی که با رای بالای مردم روی کار می‌آید مشروعیت و قدرت زیادی خواهد داشت و به همین دلیل می‌توان گفت اگر مشکل غیرمنتظره‌ای رخ ندهد و اگر بتواند از همه پتانسیل‌های موجود استفاده کند ان‌شاء‌الله با اتکا به آرای مردم کارنامه‌ای درخشان و تاثیرگذار از خود به جای می‌گذارد.

انتهای پیام/

شوشان: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار