اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۰۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۴
ایزدی عضو شورای شهر اهواز: چارت جدید به دلیل عدم همخوانی با شرایط اقلیمی قابل اجرا نیست / رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اهواز : حذف معاونت فرهنگی در راستای حداقلی نگاه کردن به مسائل فرهنگی است

شوشان: زمزمه های حذف معاونت فرهنگی شهرداری اهواز بار دیگر در برخی محافل مطرح شده است و با حذف این معاونت در شهرهایی هچون سنندج ، قم و کرج ، شهرداری های دیگر نیز حذف این معاونت را در چارت جدید مورد تجه قرار داده اند.

چارت جدید به دلیل عدم همخوانی با شرایط اقلیمی قابل اجرا نیست

به گزارش شوشان ، در همین زمینه ، محمد رضا ایزدی عضو شورای شهر اهواز در گفتگو با شوشان درخصوص آخرین تصمیمات در بحث تغییر معاونت فرهنگی به سازمان اظهار کرد: از سوی وزارت کشور، برای کلانشهرها یک چارت سازمانی تدوین شد تا معاونت فرهنگی به سازمان تبدیل شود که البته تاکنون هیچ شهری نپذیرفته که این چارت سازمانی را اجرا کند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اهواز تصریح کرد: اساسنامه این چارت را قبول داریم ولی حذف و ادغام های این چارت را به دلیل عدم همخوانی با شرایط اقلیمی قابل اجرا نمی دانیم و تنها در صورت اصلاح و تغییرات در این چارت، امکان اجرای آن وجود دارد.

وی ادامه داد: برخی استان ها شرایط خاص خود را دارند که در شهر دیگری وجود ندارد که باعث می شود ارائه یک ساختار یکسان در کل کشور نتیجه مطلوب نداشته باشد بنابراین باید بازنگری صورت بگیرد تا با رفع نقاط ضعف، بتوانیم آن را اجرا کنیم.

ایزدی در خصوص ایرادات وارده بر طرح تغییر معاونت فرهنگی به سازمان عنوان کرد: از طرفی، ادغام برخی از سازمان های گفته شده به صلاح نیست و از سوی دیگر، برخی از این سازمان ها باید ادغام شوند بنابراین باید تامل شود تا پیشنهادات به وزارت کشور اعلام و این چارت پس از اصلاح، اجرایی شود.

عضو شورای شهر اهواز در خصوص مزایا و معایب تغییر معاونت به سازمان فرهنگی گفت: تبدیل معاونت به سازمان می تواند مجموعه را برای درآمد زایی و هزینه کردن بیش تر فعال تر کند و با خارج کردن آن از حالت دولتی، آن را به یک سازمان فعال و پویا برای درآمد زایی تبدیل کرد. از سوی دیگر ممکن است نتیجه این تبدیل، هزینه های بی شماری باشد که نتیجه نداشته باشند.

حذف معاونت فرهنگی در راستای حداقلی نگاه کردن به مسائل فرهنگی است

جاسم موسی پور رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اهواز در واکنش به تغییر معاونت فرهنگی به  سازمان اظهار کرد: تغییر معاونت فرهنگی به سازمان حاصل نگاه قدیمی حاکم بر شهرداری ها مبنی بر حاشیه ای بودن فعالیت های فرهنگی در شهرداری ها است؛ در حالی که همه فعالیت های ما در شهر باید بر ارتقای کیفیت زندگی باشد که یک مقوله فرهنگی است.

وی با بیان این که ارائه خدمات بدون داشتن بازتاب فرهنگی، کاری بی نتیجه است، عنوان کرد: رضایت مردم و آرامش آن ها یک مقوله فرهنگی است و ما در کمیسیون فرهنگی با یادآوری جایگاه مسائل فرهنگی بر شهر، با حذف این معاونت مخالف هستیم.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی با اشاره به لزوم داشتن نگاه ویژه به مسائل فرهنگی در شهرداری ها گفت: حذف معاونت در راستای حداقلی نگاه کردن به مسائل فرهنگی است که نادرست است.

وی برخی از مشکلات تغییر معاونت به سازمان فرهنگی را برشمرد و اذعان داشت: هنوز مشخص نیست که ظرفیت سیاست گذاری پس از حذف معاونت فرهنگی توسط چه کسی انجام خواهد گرفت. همچنین اهتمام لازم در بودجه و موارد دیگر وجود نخواهد داشت که باعث تقلیل این معاونت در حد یک سازمان و پیمانکاری است که نگاه مناسبی نیست.

موسی پور با بیان این که معاونت فرهنگی باید سیاست گذاری و برنامه ریزی به روز داشته باشد، عنوان کرد: به دنبال حفظ این معاونت و ایجاد سازمان مختلف نظیر سازمان ورزشی، هنری، فرهنگی زیر نظر این معاونت فرهنگی هستیم. در حال حاضر همه این موارد فرهنگی در یک مجموعه تحت عنوان معاونت فرهنگی ورزشی جمع شده اند که شایسته کلانشهر اهواز نیست.

وی اجرای چارت جدید را منوط به بررسی و بازنگری بیش تر دانست و گفت: هنوز چارت جدید ابلاغ نشده است با این حال باید جلساتی داشته باشیم و بازنگری هایی صورت بگیرد تا بتوانیم در این زمینه تصمیم گیری کنیم.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی درخصوص تغییرات در سمت های شهرداری اظهار کرد: عملکرد شهردار و معاونت های آن مهم تر از تغییرات در شهرداری است با این حال شاخصه هایی را تعیین و به شهردار ارائه کردیم. هر کسی در معاونت فرهنگی قرار بگیرد، با یک شورای فرمایشی روبرو نخواهد بود چون در خصوص مسائل فرهنگی پیگیری و نظارت می کنیم.

 حذف معاونت شهرداری اهواز یک کار غیرکارشناسانه است

در همین زمینه ، معاون فرهنگی شهرداری اهواز در گفتگو با شوشان تغییر معاونت فرنگی شهرداری به سازمان را یک کار غیر کارشناسانه خواند و اظهار کرد: تغییر معاونت های فرهنگی به سازمان های فرهنگی در سراسر کشور اتفاق افتاده، معضلات و مشکلات خودش را داشته است.

وی تصریح کرد: کمتر از یک دهه است که معاونت فرهنگی در کلانشهر اهواز است شکل گرفته و به عنوان یک هسته برنامه ریزی در مناطق شهر اهواز، معاونت نوپایی است. وجود جایگاه حقوقی معاونت فرهنگی محاسن خودش را دارد و اعتقاد داریم تغییر معاونت به سازمان یک کار غیر کارشناسانه است.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار اهواز با اشاره به لزوم چارت کنونی این معاونت در شهرداری، عنوان کرد: تبدیل یک معاونت به سازمان؛ آن هم با معضلات و مشکلات پیچیده سازمان ها اشتباه است و به دلیل عدم درآمدزایی، با تغییر معاونت فرهنگی به سازمان امکان انجام کار فرهنگی-اجتماعی وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: کار فرهنگی-اجتماعی یک کار هزینه بر است که نمود اش سال ها بعد در جامعه نمودار می شود و این تغییر مشکلاتی اساسی در این زمینه ایجاد می کند.

آهن جان خاطرنشان کرد: در سطح کشور تنها شهرهای کرج و قم معاونت را به سازمان فرهنگی تبدیل کردند که امروز مصرانه خواستار بازگرداندن آن به ساختار پیشین هستند به همین دلیل است که کلانشهرهایی مثل مشهد، تبریز، اصفهان و اهواز تلاش دارند تا زیر بار این تغییر نروند.

وی دلیل مخالفت با این تغییر را وجود مسائل، معضلات و دیدگاه های فرهنگی خاص هر کلانشهر خواند و گفت: هیچ گونه جایگزین یا برنامه ریزی ها پس از تغییر معاونت به سازمان در چارت شهرداری در نظر گرفته نشده است بنابراین از اعضای شورای شهر درخواست می کنم در چارت ابلاغی بازنگری داشته باشند و ضمن مکاتبه با مرکز، مضرات این کار را توضیح دهند.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار اهواز با اشاره به مشکلات بودجه ای ناشی از تغییر این معاونت به سازمان بیان کرد: در حال حاضر هزینه های معاونت فرهنگی توسط شهرداری مرکز پرداخت می شود ولی با تبدیل آن به سازمان، معاونت باید برای پرداخت حقوق پرسنل اش درآمد زایی کند که از برنامه های فرهنگی در نظر گرفته شده دور می شود.

وی عدم تمرکز معاونت بر فعالیت مناطق را مشکل دیگر این تغییر دانست و گفت: پس از تبدیل ساختار به سازمان، سیستم برنامه ریزی و هسته مرکزی این سازمان نمی تواند بر فعالیت مناطق اشراف داشته باشد چون تنها معاونت ها می توانند به عنوان هسته مرکزی برنامه ریزی داشته باشند و برای معاونت های فرهنگی مناطق، خوراک کاری برای اجرایی شدن مهیا کنند.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار