اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۰۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۸
گزارش شوشان از همایش بزرگداشت روز ملی صادرات در خوزستان/ رییس اتاق بازرگانی اهواز: کانکس های مستقر در مرزهای خوزستان در شان صادر کنندگان نیست / بانک های استان خوزستان رتبه سوم سپرده گذاری و رتبه بیست و نه پرداخت تسهیلات را دارند
در حالی که از ظرفیت اربعین می توان برای تامین کالاهای مورد نیاز عراق به ویژه مواد غذایی استفاده کرد، مسئولان بدون توجه به امر صادرات، مرزهای شلمچه و چذابه را به مدت 20 روز تعطیل می کنند.
شوشان: رییس اتاق بازرگانی اهواز در همایش روز ملی صادرات که امروز سه شنبه 23 آبان ماه در اهواز برگزار شد، میزان صادرات را یکی از شاخصه های توانمندی هر کشور دانست و اظهار کرد: خوزستان طبق آمارهای اعلام شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان جایگاه خوبی در حوزه صادرات دارد با این حال مشکلات زیادی در این بخش وجود دارد که نیازمند همکاری مسئولان استانی و توجه ویژه مقامات کشوری است.

 شهلا عموری هشت سال جنگ و صرف هفت سال وقت برای بازسازی زیرساخت ها را مهم ترین عامل فرصت سوزی در استان خواند و گفت: سربازان جبهه جنگ، سربازان اقتصادی لایقی هم هستند و عقب تر بودن بخش خصوصی خوزستان نسبت به سایر استان ها یا آرام تر گام بر داشتن این بخش، به معنای نداشتن قدرت اقتصادی نسبت به سایر استان ها و یا نداشتن دانش کافی برای ایجاد فرصت های تولیدی و یا صادراتی نیست.

وی ادامه داد: در استان این عزم وجود دارد و امید است عزم ملی هم برای توسعه خوزستان باشد و مسئولان کشوری نگاه ویژه ای به استان داشته باشند. رییس اتاق بازرگانی اهواز خاطرنشان کرد: با وجود این که طبق آمارها، عراق بازار هدف صادرات استان است و تشابهات فرهنگی و زبانی با این کشور وجود دارد، در مرزها ساز و کاری برای ارتقای شان و فرهنگ اجتماعی صادرکنندگان اندیشیده نشده است.

عموری با اشاره به برخی مشکلات صادر کنندگان به کشور عراق گفت: جلوی کالاهای صادراتی به جرم قاچاق کالا گرفته می شود و کارت بازرگانی که هویت تجاری فعال اشخاص است و برای اخذ آن مراحل مختلفی طی می شود، مورد استفاده قرار نمی گیرد.

وی اضافه کرد: در دو مرز شلمچه و چذابه حدود یک هزار و 200 اشتغال مستمر وجود دارد ولی کانکس های مستقر در مرز در شان صادر کنندگان نیست و با کم ترین گرما دچار آتش سوزی می شوند و تمام مدارک صادرکنندگان از بین می رود.

رییس اتاق بازرگانی اهواز با بیان این که صادرکنندگان خوزستانی برای یک ساعت فرصت بیش تر جهت صادر کردن کالای خود باید التماس کنند، گفت: اگر بنا به دلایلی مرزها بسته شود، مرجعی که باید قدرت تصمیم گیری لازم را داشته باشد، در مرزها به ویژه در مرز چذابه وجود ندارد.

عموری ناتوانی در تجمیع کالا را یکی از مهم ترین مشکلات استان در بازارهای صادراتی خواند و اذعان داشت: نداشتن بسته بندی های مناسب صادراتی و عدم توجه به استانداردهای جهانی از جمله مشکلات موجود در بحث صادرات هستند که تقریبا در سطح ملی مشاهده می شود.

وی یادآور شد: مشکلات بانک ها، مالیات و بیمه در سطح کشور فراگیر است ولی بانک های استان خوزستان رتبه سوم سپرده گذاری و رتبه بیست و نه پرداخت تسهیلات را دارند.

رییس اتاق بازرگانی اهواز با بیان این که استان برای رسیدن به بازارهای هدف قطر و عمان نیاز به یارانه سوخت دارد، گفت: کالاهای تولیدی استان با این بازارها فاصله دارند و برای رسیدن به این بازارها نیازمند یارانه حمل و نقل است. حمل و نقل در استان خوزستان نرخ بالایی دارد و با در اختیار گذاشتن سوخت ارزان تر، عوارض کمتر و صدور بارنامه های ارزان تر، می توان ساز و کارهای لازم برای تحقق این شرایط را فراهم کرد تا کالای تولیدی استان قابل رقابت باشد.

عموری با انتقاد از تعطیلی مرزهای استان در ایام اربعین عنوان کرد: در حالی که از ظرفیت اربعین می توان برای تامین کالاهای مورد نیاز عراق به ویژه مواد غذایی استفاده کرد، مسئولان بدون توجه به امر صادرات، مرزهای شلمچه و چذابه را به مدت 20 روز تعطیل می کنند.

وی به ضرورت افتتاح مرز شوش و عراق به منظور استفاده از ظرفیت گردشگری استان اشاره کرد و گفت: خوزستن یکی از قطب های گردشگری کشور و شوش یکی از مهم ترین و با شکوه ترین شهرهای باستانی کشور است و راه اندازی این مسیر می تواند به صنعت گردشگری استان کمک کنند.  
رییس اتاق بازرگانی اهواز با ابراز امیدواری کرد تا با بهره برداری از مرز هوایی دزفول، امکان صادرات محصولات کشاورزی به روسیه فراهم شود و در کنار آن با راه اندازی خط ریلی شلمچه-بصره هزینه حمل کالا برای صادرکنندگان کاهش یابد.

 عموری به افتتاح خطوط دریایی از شهرهای استان به کشورهای هم جوار خبر داد و اذعان داشت: رایزنی هایی برای ایجاد خطوط کشتی رانی صورت گرفته و تفاهمنامه ای برای خط کشتی رانی خرمشهر-عمان به امضا رسیده است و انتظار داریم یارانه ای برای این خط اختصاص داده شود. علاوه بر آن به دنبال ایجاد خط کشتیرانی خرمشهر و یا بندر امام خمینی(ره) به قطر هستیم که امیدواریم تحقق یابد.

رییس اتاق بازرگانی اهواز خاطرنشان کرد: مجوز پرواز مستقیم به قطر و عمان یکی دیگر از مواردی است که علاوه بر رونق بخشی به بخش صادرات، باعث جذب گردشگر به استان نیز می شود.






















نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار