اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۱۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴
مدیرکل منابع طبیعی استان عنوان کرد:
در سال گذشته جزو پنج استان کشور از نظر آتش سوزی بودیم ولی به دلیل عوامل انسانی و تغییر شرایط اقلیمی جزو نخستین استان کشور در آتش سوزی هستیم
مدیرکل منابع طبیعی خوزستان با اشاره به برخی شایعات در خصوص عوارض مالچ پاشی نفتی گفت: مالچ پاشی نفتی از 50 سال پیش آغاز شده و تاکنون هیچ خسارت جانی و مالی بر اثر مالچ پاشی نفتی ایجاد نشده است . 

احمد مطیعی اظهار کرد: مساحت استان خوزستان 6.4 میلیون هکتار است و از نظر تقسیمات پوشش گیاهی جزو حوزه پوشش گیاهی زاگرس است و خوزستان در زاگرس میانی قرار دارد .

وی افزود: خوزستان دو رویش گیاهی شامل رویش خلیج عمانی که شاخص آن کنار و رویش گیاهی زاگرسی که شاخص آن بلوط است را دارد .

خوزستان یک پنجم جنگل‌های زاگرس را به خود اختصاص داده است

مدیرکلاداره منابع طبیعی خوزستان گفت: از پنج میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس، 980 هزار هکتار آن جنگل‌های خوزستان است و در واقع خوزستان یک پنجم جنگل‌های زاگرس را به خود اختصاص داده است .

مطیعی با بیان اینکه دو عامل دخالت‌های انسانی و تغییر اقلیمی موجب تخریب منابع طبیعی شده‌اند، تصریح کرد: متاسفانه با دخالت‌های انسان، تخریب منابع طبیعی افزایش پیدا کرده است و در 20 سال اخیر، عوامل تغییر اقلیمی نیز در این زمینه تأثیرگذار بوده‌اند .

وی ادامه داد: ریزگردها و آتش سوزی دو نمونه شاخص تخریب محیط زیست هستند که در حال حاضر در خوزستان وفور پیدا کرده‌اند .

بی توجهی مسئولین به مسایل زیست محیطی در اجرای طرح‌های عمرانی

مدیرکل اداره منابع طبیعی خوزستان بیان کرد: متأسفانه بسیاری از مسئولین تاکنون باور نکردند که عوامل انسانی در تخریب منابع طبیعی تأثیرگذار هستند و بدون ارزیابی زیست محیطی و بدون هماهنگی با منابع طبیعی، اقدام به اجرای طرح‌های عمرانی کلان می‌کنند .

مطیعی عنوان کرد: اخیرا قطع درخت برای ایجاد ذغال و آتش زدن درختان به علت مشکلات محلی موجب تخریب منابع طبیعی شده است .

خوزستان یک میلیون و 200 هزار مناطق بیابانی دارد

وی با بیان اینکه خوزستان یک میلیون و 200 هزار مناطق بیابانی دارد، گفت: دو منشاء ریزگرد در خوزستان وجود دارد که منشاء نخست ماسه زارها و منشاء دیگری تالاب‌ها و آبگیرهایی بودند که بر اثر بهره‌برداری بی رویه و کاهش بارندگی خشک شده و به منشاء ریزگردها تبدیل شده‌اند .

مدیرکل اداره منابع طبیعی خوزستان، تصریح کرد: طبق مطالعات سازمان زمین شناسی، هفت کانون ریزگرد در استان خوزستان وجود دارد که کانون جنوب شرق اهواز با وسعت 113 هزار هکتار موجب ایجاد مشکلات زیادی برای شهر اهواز شده است .

مطیعی افزود: در همه دنیا بهترین روش برای مبارزه و تثبیت ریزگردها و ماسه زارها، کشت بیولوژیک و ایجاد پوشش گیاهی است زیرا ریشه های آن موجب تثبیت خاک می‌شوند. همچنین از تابش مستقیم نور خورشید به خاک جلوگیری می‌کنند و برای دام‌ها نیز منافعی دارند .

وی عنوان کرد: در استان خوزستان 350 هزار هکتار کانون ماسه زار وجود دارد که از شوش شروع و بستان، حمیدیه، اهواز، باوی، هفتکل، امیدیه و رامشیر را فرا گرفته‌اند و در جهت باد نیز قرار دارند .

مطیعبی با اشاره به عملیات مبارزه با ریزگردها عنوان کرد: از سال 94 عملیات مبارزه با ریزگردها آغاز شد اما پس از باران بهمن ماه دولت بیشتر توجه خود را برای مهار ریزگردها قرار داد و اعتبار 30 میلیارد تومانی برای این پدیده تخصیص یافت که سال گذشته تنها 13 میلیارد ریال آن و مابقی آن امسال تخصیص داده شد .

وجود 42 هزار هکتار کانون فوق بحرانی ریزگرد در جنوب اهواز

وی افزود: از 113 هزار هکتار کانون ریزگرد در جنوب شرق اهواز، 42 هزار هکتار آن به عنوان کانون فوق بحرانی ریزگرد مشخص شد که مصوبه دولت برای این کانون بوده و باید ظرف یکسال انجام می‌شد . تعداد روستاهای اطراف این 42 هزار هکتار 47 روستا با جمعیت چهار هزار و 900 نفر است و در واقع این روستاها متروکه هستند . 

مدیرکل اداره منابع طبیعی خوزستان ادامه داد: سال گذشته حدود پنج هزار هکتار در این کانون کاشت نهال انجام شد و امسال نیز قرار است 25 تا 35 هزار هکتار کار بوته کاری، کاشت نهال و مدیریت چراء در این کانون انجام شود .

 حل معضل ریزگردها در دو یا سه سال غیر ممکن است 

مطیعی تصریح کرد: اینکه مردم انتظار داشته باشند معضل ریزگردها در دو یا سه سال حل شود، غیرممکن است. زیرا تخریب خاک به مرور زمان صورت گرفته و برای اصلاح آن نیز نیاز به زمان داریم .

وی افزود: باید پس از کاشت نهال و گسترش پوشش گیاهی و با گذشت سه سال خاک تثبیت شود و همه اینها به شرط حفاظت از پوشش گیاهی است .

مدیرکل اداره منابع طبیعی خوزستان گفت: در صورت تخریب مجدد پوشش گیاهی، هیج تضمینی نیست که کانون ریزگردها بیشتر نشود و باید اشتباهات دستگاه های عمرانی تکرار نشود .

مطیعی عنوان کرد: برداشت بی رویه از آب، ندادن حق آبه تالاب ها و تخریب جنگل‌ها همچنان ادامه دارد که باید سیاست‌های اجرایی در این زمینه تعدیل شوند تا شاهد تخریب محیط زیست نباشیم .

مدیرکل اداره منابع طبیعی خوزستان گفت: هورالعظیم در اختیار محیط زیست استان خوزستان قرار دارد و باید حدفاصل جفیر تا شلمچه که در اختیار نیشکر است، آب اندازی شود تا کشت گیاه در این منطقه انجام شود تا در این قسمت نیز کشت گیاهان مقاوم با شوری آب انجام شود .

مالچ نفتی هیچ خسارتی ایجاد نکرده است  

مطیعی با اشاره به برخی شایعات در خصوص عوارض مالچ پاشی نفتی عنوان کرد: مالچ پاشی نفتی از 50 سال پیش آغاز شده و تاکنون هیچ خسارت جانی و مالی بر اثر مالچ پاشی نفتی ایجاد نشده است .

مدیرکل اداره منابع طبیعی خوزستان ادامه داد: مالچ پاشی نفتی به هیچ عنوان باروری زمین را از بین نمی‌برد. تنها برگ علف‌هایی که روی زمین می‌افتد، ممکن است از بین برود ولی هنگام بارندگی همین گیاه سبز می‌شود .

وی گفت: تاکنون 75 هزار هکتار از مناطق استان خوزستان مالچ پاشی و نهال کاری شده‌اند و در کشورهای عربی نیز مالچ پاشی نفتی انجام می شود .
مطیعی عنوان کرد: در صورتی که روشی بهتر از مالچ پاشی نفتی مطرح شود حاضریم با مقایسه هزینه در هکتار و مسائل دیگر آن، از طرح استقبال کنیم .

کهورهیج اثر منفی در محیط زیست ندارد 

مدیرکل اداره منابع طبیعی خوزستان با اشاره به گونه درخت کهور تصریح کرد: کهور پاکستانی در خوزستان کاشت می شود ولی در استان های دیگری مانند سیستان و بلوچستان، بوشهر و بندر عباس، کهور ایرانی کاشت می‌شود و این گونه گیاهی هیج تأثیر منفی در محیط زیست ندارد .

وی افزود: کهوری که در خوزستان کاشت می‌شود زادآوری طبیعی ندارد .یعنی اگر بذر آن به زمین بیافتد سبز نمی‌شود در حالیکه کهورهای دیگر اینگونه نیست .

مطیعی خاطرنشان کرد: تنها نکته‌ای که در کاشت درخت کهور باید رعایت شود این است که این گونه درخت در 200 یا سیصد متر فاصله با چاه‌های وسیع کشت شود. تا آب زیرزمینی را مصرف نکند .

خوزستان جزو پنج استان کشور در زمینه آتش سوزی جنگل‌ها

مدیرکل اداره منابع طبیعی خوزستان با اشاره به آتش سوزی‌های جنگل ها و بیشه زارهای خوزستان تصریح کرد: در سال گذشته جزو پنج استان کشور از نظر آتش سوزی بودیم ولی به دلیل عوامل انسانی و تغییر شرایط اقلیمی جزو نخستین استان کشور در آتش سوزی هستیم .

وی خاطرنشان کرد: میزان وسعت آتش سوزی سال گذشته در خوزستان دو هزار و 300 هکتار بوده که امسال به 3 هزار و 200 هکتار افزایش یافت .

در خوزستان زمین خواری منابع طبیعی مشاهده نشده است

مطیعی با اشاره به دستگاه‌های تخریب کننده منابع طبیعی گفت: شرکت نفت در صدر دستگاه‌های تخریب کننده منابع طبیعی است و پس از آن اداره راه و شهرسازی قرار دارد .

مطیعی با اشاره به زمین خواری منابع طبیعی گفت: در خوزستان، زمین خواری منابع طبیعی مشاهده نشده است. تنها بعضا برخی تصرف‌هایی وجود دارد که با اقدام به شکایت، حل شده است 
 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار