اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۱۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۸
معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به روند مهاجرت پرندگان به آبگیرهای خوزستان گفت: تاکنون 120 قطعه پرنده پلیکان سفید مهاجر در تالاب هورالعظیم مشاهده شده است. 
  
عادل مولا اظهار کرد: استان خوزستان با داشتن بیش از 700 هزار هکتار منابع آبی شامل تالاب‌ها، آبگیرها و رودخانه‌ها منبعی غنی از منابع آبی کشور است که با توجه به این منابع آبی، آخرین توقف‌گاه پرندگان مهاجر آب‌زی و کنار آب‌زی است که از اروپا، آسیای میانه و سیبری وارد کشور می‌شوند. 
  
پس از گذر پرندگان مهاجر از قسمت‌های شمالی کشور، استان خوزستان آخرین توقف‌گاه این پرندگان است و با شاهد تنوع و تراکم پرندگان مهاجر در خوزستان هستیم. 
  
وی با اشاره به مهاجرت پرندگان در دو نوبت افزود: یک نوع از مهاجرت پرندگان از اوایل اردیبهشت ماه شروع می‌شود و پس از تخم‌گذاری، جوجه‌آوری و توانایی جوجه‌ها برای پرواز که آخر آبان‌ماه است، دوباره مهاجرت می‌کنند.   
  
معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: نوع دیگر مهاجر پرندگان در زمستان انجام می‌شود و پرندگان از کشورهای اروپایی، آسیای میانه و سیبری وارد کشور ما می‌شوند و از اوایل مهرماه تا فروردین ماه در ایران هستند. 
  
وی با بیان اینکه سرشماری پرندگان مهاجر در دی ماه انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر در تالاب هورالعظیم شاهد تنوع پرندگان حمایت شده و در خطر انقراضی مانند پلیکان پاخاکستری،‌ پلیکان سفید و غاز پیشانی سفید هستیم. همچنین تاکنون بیش از 120 قطعه پلیکان سفید در هورالعظیم مشاهده شده است. 
  
مولا عنوان کرد: سال گذشته تالاب هورالعظیم از بالاترین تنوع و تراکم پرندگان مهاجر برخوردار بود و پس از آن تالاب بامدشت بیشترین تراکم را داشت. 
  
وی تصریح کرد: در سرشماری سال گذشته حدود 480 هزار قطعه پرنده با بیش از 10 گونه پرنده حمایت شده شاخص از جمله اردک بلوطی و اردک مرمری به تالاب هورالعظیم مهاجرت کرده بودند. پس از هورالعظیم بیشترین تراکم پرندگان مهاجر در تالاب بامدشت و بیشترین تنوع در تالاب شادگان بوده است. 

برچسب ها: هورالعظیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار