اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۱۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸
تعدادی از روانشناسان و مشاوران خانواده رفتارهای اخیر «محمود احمدی‌نژاد» که عهده دار ریاست دو دولت در کشور بوده را نامعقول می‌دانند و معتقدند این رفتارها جز صدمات درون مرزی و برون مرزی فایده دیگری ندارد. خود شیفتگی یا تلاش برای تبدیل شدن به اپوزسیون محبوب هم اصطلاحاتی و عناوینی بود که روانشناسان معتقدند شاید بتوان بر اینگونه رفتارهای یک رئیس جمهور گذاشت.
تابناک نوشت: هفته گذشته بود که در پی رفتارها و اقدامات اخیر «محمود احمدی نژاد» رئیس دولت های نهم و دهم و اطرافیانش، «حجت الاسلام سید رضا اکرمی» رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری و عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌‍وگو با خبرآنلاین پیشنهاد کرد که این اقدامات و رفتارهای احمدی نژاد از سوی روانشناسان بررسی و دلایل آن توسط خبرگان این علم و حوزه تشریح و مشخص شود . به همین منظور در گفت و گویی با سه تن از روانشناسان ابعاد روانشناختی رفتارهای اخیر رئیس دولت های نهم و دهم را جویا شدیم.

«دکتر طیبه یزدی» مشاور خانواده در مورد رفتارهای احمدی نژاد رئیس جمهور سابق اظهار کرد: رفتارهای ایشان از نظر بعد عقلانی، سیاسی، اجتماعی و وضعیت مذهبی نامعقول است. البته شاید ایشان خواسته ها و مطالبات به حقی هم داشته باشند، اما هرچه که هست، برای دفاع از حقانیت خودشان این روش درست نیست. وی افزود: این رفتارها جز صدمه به انسجام ملی و موقعیت های سیاسی چه در سطح بین الملل و چه درون مرزی فایده دیگری ندارد.

به گفته یزدی، انسان‌ها روش‌های بدیهی برای کارهای خود دارند؛ مثلا از کاری که می‌کنند در نهایت نتیجه‌ای به دست می آورند، اما اقدامات ایشان به نفع چه کسی پیش می رود و چه نتایجی از آن به دست می آید؟ بنابراین در اینگونه کارها نتیجه معقولی نمی‌بینم. این مشاور خانواده معتقد است این رفتارها نه تنها احیای حق نمی کند بلکه لطمه های مختلف فکری و رفتاری به آحاد مختلف مردم وارد می کند و مردم را از روش درست منحرف می سازد.

رفتارهای احمدی‌نژاد ناشی از «خودشیفتگی» است

«عطاالله محمدی» مشاور خانواده هم رفتارهای احمدی نژاد را یک نوع خودشیفتگی دانست و یادآوری کرد: از نظر روانشناسی خودشیفتگی در رفتارهای سیاسی و اجتماعی ایشان مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه ‌آقای احمدی نژاد شیوه های تفکر و باورهای خاصی نسبت به مسائل عقیدتی و سیاسی دارد ، افزود: ارزیابی روانشناختی افراد با روش های مشخصی در علم روانشناسی انجام می شود به همین دلیل بدون این روش ها شاید ارزیابی رفتارهای ایشان غیرمنصفانه باشد.

در ادامه «دکتر اصغر کیهان نیا» یکی دیگر از مشاوران خانواده هم عنوان کرد: شغل و پستی که به عنوان رئیس جمهور به آقای احمدی نژاد داده بودند در واقع ترور شخصیت بود . یعنی اینکه ایشان واجد شرایط ریاست جمهوری نبودند ولی رئیس جمهور شدند همین مساله آقای احمدی نژاد را دچار خودبزرگ بینی کرد.

وی همچنین توضیح داد: هنگامیکه شخصی شایسته شغل و منصبی نیست و آن مسئولیت به وی داده می شود درحقیقت شخصیتیش ترور شده است. آقای احمدی نژاد هم ظرفیت و اعتماد به نفس ندارد و دچار هیجان می شود، هیجانی که خارج از چارچوب ها یکسری دستوراتی فی المجلس می دهد و همه می گویند، بله، بله.

کیهان نیا افزود: ایشان به مدت 8 سال کارهایی خارج از قاعده و قانون انجام داد که البته اکثرش هم اشتباه از آب درآمد، اما برخی هم از او حمایت کردند لذا امر بر ایشان مشتبه شد.

این مشاور خانواده و روانشناس ادامه داد: حالا دوره این شخص مدتی است که تمام شده و دیگر کسی او را نمی بیند برعکس مرحوم هاشمی رفسنجانی و خاتمی که اگر بعد از ریاست جمهوری شان کاره ای هم نبودند دیده می شدند. بنابراین همچون گذشته که در انتقاد از هاشمی رفسنجانی موقعیتی پیدا کرده بود الان هم وارد پروسه معیوبی می شود و می خواهد کاری کند که مورد توجه قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: احمدی نژاد برای تامین این احساس نیاز به دیده شدن، اکنون اینگونه فکر می کند که اگر از قوه قضائیه و بزرگان ایراد بگیرد به اپوزسیون محبوب تبدیل می شود، اما تلاش های او بیهوده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار