شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۸

روزنامه تهران امروز در ستون آن‌سوی سکه سیاست امروز چهارشنبه خود نوشت:

آمدنم در کابینه گمانه‌زنی است

حجت‌الاسلام مجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارز درخصوص احتمال انتصاب وی به عنوان وزیر کشور گفت: همانگونه که رئیس‌جمهور منتخب نیز در سخنرانی خود تاکید کرد، این مطالب گمانه‌زنی‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای است و در این مورد صحبتی ندارم.به گزارش تسنیم،وی افزود: هیچ صحبتی در این مورد از جانب کسی نشنیده‌ام و پاسخ به این سوال را رئیس‌جمهور محترم داد.

مراحل واگذاری دولت

حجت‌الاسلام و المسلمین میرتاج‌الدینی در حاشیه مراسم بزرگداشت علامه شیخ حسن شحاته در مسجد ارگ تهران در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره مراحل واگذاری و انتقال دولت به رئیس‌جمهور منتخب، گفت: دولت در مراحل واگذاری و انتقال دولت یکسری اقداماتی را شروع کرده و در همه مراحل انتقال دولت کمک خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آقای احمدی‌نژاد گفته در تحویل دادن دولت یکسری ناگفته‌ها دارد، آیا شما از این ناگفته‌ها اطلاع دارید، تصریح کرد: این حرف‌ها مربوط به تحویل دادن دولت نیست. رئیس‌جمهور همیشه با مردم سخن گفته و این بار نیز گزارش عملکرد خواهد داشت و از این حاشیه‌سازی‌هایی که رسانه‌ها می‌خواهند انجام دهند به دور است. وی در پاسخ به این سوال که اگر بخواهید از دولت انتقاد کنید چه خواهید گفت، بیان داشت: تغییر مدیریت‌ها در دولت زیاد بوده که این امر دو طرفه بوده چراکه برخی مدیران باوفا نبودند و از طرف دولت هم تغییرات زیادی انجام شد.

پیشنهاد رحیمی به دولت یازدهم

به گزارش مهر، محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور با تشریح مهم‌ترین مزیت‌ها و برگ برنده‌های ایران برای توسعه صنایع پتروشیمی تاکید کرد: دولت یازدهم راه و روش دولت دهم را برای توسعه صنعتی و اقتصادی کشور ادامه دهد.

ادعای فیگارو درباره سفر مخفی حسن روحانی به فرانسه

«ژُرژ مالبرونو» در نشریه فیگارو مدعی شده است: فرانسه، سال‌های متمادی سعی داشته تا نقش میانجی را برای جمهوری اسلامی و غرب ایفا نماید و این تلاش حتی در آغاز دوران ریاست‌جمهوری سارکوزی به درخواست ایران ادامه یافت.فیگارو در ادامه تاکید می‌کند که فرانسه حسن روحانی را به خوبی می‌شناسد.به گزارش انتخاب بنابر ادعای این نشریه فرانسوی، وی در سال 2005 در یک ماموریت مخفیانه، در حالی‌که مسئولیت مذاکرات پرونده هسته‌ای را برعهده داشت با ژاک شیراک در کاخ الیزه (کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه) دیدار کرد.این روزنامه اشاره‌ای به جزئیات این دیدار نکرده است.

روایت برکناری یک وزیر

پرویز کاظمی درخصوص اینکه چه شد از کابینه دولت نهم خارج شد گفت:با توجه به اینکه به مجلس معرفی شدم و با 180 رای از فیلتر خانه ملت بیرون آمدم و احمدی‌نژاد هم گفته بود «خدا کاظمی را به من معرفی کرده است»، من خواستم این نعمت را حفظ کنم، اما رئیس دولت این نعمتی که خدا به او داده بود را پس داد.به گزارش دانا،وی گفت: احمدی‌نژاد به من گفت که ما نمی‌توانیم با هم کار کنیم که بنده نیز گفتم من همچنین احساسی دارم و همین امر باعث شد من استعفایم را بنویسم. با توجه به شخصیت احمدی‌نژاد که به‌دنبال استراتژی ژنرال- سرباز می‌گشت، آینده را خطرناک دیدم. ما قصد خدمت داشتیم نه کشیدن ذلت و خوشحال هستم به عنوان اولین نفر تشخیص دادم و از کابینه دولت بیرون آمدم.

جفاست فکر کنیم رهبری نمی‌خواستند موضوع هسته‌ای حل شود

رضا آقازاده رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در گذشته شاهد بودیم که هر وقت از طرف غربی‌ها علامتی جدی مشاهده می‌شد رهبری در آن موضوع فعال می‌شدند و تلاش می‌کردند موضوع را حل کنند و جفاست که فکر کنیم رهبری نمی‌خواسته است موضوع هسته‌ای حل شود. مقاطعی بود که ما مجریان خوب عمل نکردیم.وی در پاسخ به اینکه چه کسانی یا گروهی معتقدند که رهبری نمی‌خواسته است موضوع هسته‌ای حل شود؟ گفت: برخی مواقع این بحث مطرح می‌شد و در مناظره‌های انتخاباتی به‌ویژه مناظره سوم حرف‌هایی مطرح شد که چنین معنایی در آن وجود داشت.

آقازاده با اشاره به تحولات در بحث هسته‌ای در سال‌ 87، گفت: در آن مقطع نشانه‌هایی از سوی غربی‌ها برای حل موضوع دیده شد و رهبری جلسه‌ای ترتیب دادند که من هم در آن شرکت داشتم و نظراتم را گفتم مبنی بر اینکه می‌توان با رویکرد جدیدی که از سوی غربی‌ها مطرح شده است مسئله را پیش برد و رهبری تصمیم گرفتند که رویکرد غربی‌ها مورد توجه قرار گیرد و ما دنبال مسئله برویم اما برخی زیر بار قضیه نرفتند.

وی اظهار کرد: معتقدم لازم نبود هزینه‌های سال‌های بعد از 87 به کشور تحمیل شود. رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی کشورمان در پاسخ به اینکه چه کسی نخواست و یا به چه دلیلی آن رویکرد عملی نشد، گفت: رئیس‌جمهور نظر موافق با آن رویکرد نداشتند و اختلاف بنده با آقای احمدی‌نژاد هم از همین جا شروع شد. آقای احمدی‌نژاد تحلیل‌هایی داشتند و فکر می‌کردند نباید به سمت آن رویکرد برویم.آقازاده از بیان جزئیات رویکرد و پیشنهاد غربی‌ها در سال 87 خودداری کرد.

وی با بیان اینکه آقای روحانی در جریان جزئیات مسئله هستند و می‌تواند با تیمی که تشکیل می‌دهد این موضوع را با رویکردی صحیح به نتیجه برساند، افزود: ما در سال 87 اعتقاد داشتیم از لحاظ فنی به قابلیت لازم در عرصه هسته‌ای رسیده‌ایم و بعد از آن موضوع ابعاد توسعه‌ای پیدا می‌کند. ظرفیتی که در زمینه هسته‌ای در کشور ایجاد شده است به نقطه قابل قبولی رسیده و دنیا هم متوجه این مسئله شده است. دانش هسته‌ای با تمام مشقت‌هایش بومی شده است و معتقدم می‌توان با مشارکت دیگران در این عرصه پیش برویم و به جای آنکه هزینه بدهیم، پیشرفت کنیم.

روایتی از انتصاب مشاوران ویژه در دولت

محمدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با شفاف با اشاره به عملکرد دولت نهم و دهم در حوزه سیاست خارجی، گفت: دولت با موفقیت‌ها و شکست‌هایی روبه‌رو بود.نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به دستاوردهای دولت احمدی‌نژاد در حوزه دیپلماسی، افزود: مواضع مناسب کشور در مجامع بین‌المللی، نفوذ ایران در آمریکای لاتین، شبه قاره هند و آفریقا، برگزاری جنبش عدم تعهد، مقاومت کشور در برابر زیاده‌خواهی کشورهای استکباری از نقاط قوت دولت نهم و دهم به‌شمار می‌آید.

وی ادامه داد: کاهش تعاملات و ارتباطات ایران با کشورهای منطقه و همسایگان جنوبی، استفاده نکردن از ظرفیت‌های دیپلماسی عمومی و موازی کاری در حوزه ارتباطات خارجی از نقاط ضعف دولت است، که دولت آینده باید نقاط قوت دولت گذشته را تقویت و نقاط ضعف آن را رفع کند.

نقوی‌حسینی با بیان اینکه دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی باید اولویت خود را در بهبود روابط با کشورهای همسایه قرار دهد، تصریح کرد: وزارت خارجه دولت آینده باید جهت گسترش روابط مسالمت‌آمیز با 15 کشور همسایه و کشورهای منطقه برنامه‌ریزی کند.نقوی‌حسینی یکی از نقاط ضعف دولت دهم در عرصه سیاست خارجی را افزایش موازی‌کاری در حوزه وزارت خارجه خواند و افزود: متاسفانه شاهد هستیم که رئیس‌جمهور در دوره دهم، اقدام به انتصاب نمایندگان و مشاوران ویژه منطقه‌ای کرد، که به‌طور حتم این موضوع به عملکرد وزارت خارجه ضربه زد.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، با اعلام اینکه دولت با اظهارات عجولانه و طرح موضوعات بی‌فایده در عرصه سیاست خارجی جبهه‌های مخالف جدیدی را در مقابل کشور گشوده است، تصریح کرد: به‌طور حتم با دقت و کنترل سازمان‌های موثر در عرصه دیپلماسی می‌توان فضای بین‌المللی را به نفع کشور تغییر داد.

روحانی، هاشمی و خاتمی را تکیه‌گاه خود می‌داند

حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی قرابت گفتمان اعتدال و اصلاحات را چنان می‌داند که مراد روحانی از اعتدال را همان اصلاحات می‌داند.وی در پاسخ یه این سوال که آیا در فضای سیاسی شاهد اعلام موجودیت «جریان» جدیدی خواهیم بود که دو وجه اصلاحات و اعتدال را باز می‌تاباند؟ به عصر ایران گفت:این اتفاق عملا از چند سال پیش شروع شده و به همین دلیل باید گفت که این ائتلاف، اتفاقی مبارک و تاثیرگذار برای حال و آینده سیاسی است.

ضمن اینکه با تشکیل دولت جدید به‌طور رسمی فعالیت جدی‌ خود را شروع خواهد کرد. با توجه به منطق‌مداری و پتانسیلی که حاصل همنشینی اعتدال‌گرا و اصلاحات است، می‌توان امیدوار بود با استقرار دولت روحانی، مشکلات کشور روز به روز کمتر شود و آرامش و آسایش عمومی بیشتر به چشم بیاید.وی می‌افزاید:این واقعیت را نیز در نظر داشته باشیم که در جریان اصلاح‌طلبی نیروهای کارآمد و مجرب زیادی وجود دارند و حضور هر یک می‌تواند کمک شایانی به دولت به حساب بیاید و به همین دلیل قطعا باید از وجود آنها استفاده شود.

پس طبیعی است که شخصیت واقع بینی چون روحانی حتما پتانسیل موجود در اصلاحات را در نظر بگیرد. علاوه بر اینها با توجه به تاکید آقای روحانی در سخنرانی‌های خود مبنی بر مشورت با هاشمی و خاتمی، می‌توان پیش‌بینی کرد دولت او کارآمد خواهد بود.وی افزود:طبق اظهارات آقای روحانی، ایشان هاشمی و خاتمی را تکیه گاه و منبع الهام خود می‌داند تا بتواند با استفاده از نظرات آنها کارنامه‌ای پربار ارائه کند.

 

شوشان: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار