اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۱۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
حقابه‌های مسدود شده جلگه خوزستان هم باید رهاسازی شود / پیشنهاد توقف کشت برنج در خوزستان دهن‌کجی به ده‌ها هزار کشاورز خوزستانی است / نامه منسوب به ریاست سازمان محیط زیست مبنای علمی و صادقانه ندارد
نها راهکار پایدار حل بحران آب، کنترل هدرروی آب در بخش کشاورزی کشور است و چنانچه اراده‌ای ملی در سطح دولت و کشاورزان ...
دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان گفت: تنها راهکار پایدار حل بحران آب، کنترل هدرروی آب در بخش کشاورزی کشور است و چنانچه اراده‌ای ملی در سطح دولت و کشاورزان برای کنترل تنها 10 درصد از این هدرروی‌ها شکل بگیرد هیچ نیازی به نابود کردن رودخانه‌ها با انتقال آب نخواهیم داشت. 

هژیر کیانی اظهار کرد: رئیس جمهور، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، وزیر نیرو و وزیر جهاد کشاورزی به خوبی می‌دانند عدم توقف انتقال آب چه پیامدهای خطرناکی برای کشور به همراه دارد ولی به جای عزم ملی در حل بحران آب، اراده‌ای قوی برای تحمیل خواسته‌های منطقه‌ای و زادگاهی و جناحی و سیاسی بر زیست بوم وطن و رودخانه‌های کشور شکل گرفته است. 

وی بیان کرد: تداوم این نگاه و رفتار، زیستگاه بزرگ ایران را به لبه پرتگاه خواهد کشانید چرا که رودخانه‌های کشور به ویژه رودخانه‌های استان خوزستان که در حال حاضر با پدیده ریزگردها نیز مواجه است، دیگر توان بارگذاری جدید ندارند. 

حقابه‌های مسدود شده جلگه خوزستان هم باید رهاسازی شود

کیانی گفت: این در حالی است که به نظر می‌آید کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در انفعال نمایندگان خوزستان و چهارمحال بختیاری، طی یک نامه توجیهی که در آبان ماه خطاب به معاون اول رئیس جمهور و رییس شورای عالی آب کشور نوشته شده، مقدمات طرح‌های جدید انتقال آب کارون را کلید زده است.   

این فعال محیط زیست با بیان اینکه نامه منسوب به ریاست سازمان محیط زیست مبنای علمی و صادقانه ندارد تبعیض‌آمیز است، افزود: اگر نگاه درست و اصولی به پایداری سرزمین و توسعه پایدار کشور و استان خوزستان وجود داشته باشد باید بخشی از حقابه‌های مسدود شده جلگه خوزستان نیز رهاسازی شود. 

وی اظهار کرد: بخشی از آمار اعلام شده در خصوص هدرروی آب از سوی آقای کلانتری همان داده‌هایی است که در طول 13 سال صدارت ایشان بر وزارت کشاورزی نیز وجود داشته است ولی اقدام موثری برای کنترل حداقل یک درصد از هدرروی‌های ویرانگر آب در بخش کشاورزی کشور انجام نداده است و اگر این مدل را برای همه کشور پیشنهاد می‌دادند صداقت ایشان در نامه‌شان قابل پذیرش بود. 

پیشنهاد توقف کشت برنج در خوزستان دهن‌کجی به ده‌ها هزار کشاورز خوزستانی است 

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان با بیان اینکه در بند "ج" این نامه آمده است "به طور کلی کشت برنج در خوزستان بر مبنای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و تخریب خاک‌ها و هدر دادن آب باید منع شود و چیز دیگری نیز جایگزین نشود" افزود: پیشنهاد توقف کشت برنج در خوزستان یک دهن‌کجی آشکار نسبت به سرنوشت ده‌ها هزار کشاورز خوزستانی است و اگر ایشان، وزیر نیرو و جهاد کشاورزی دغدغه حل بحران آب کشور را دارند خردمندانه‌تر این است که موضوع بسیار مهم اصلاح الگوی کشت و اصلاح شیوه آبیاری را در تمام نقاط کشور تدوین و اجرا کنند. 

این پژوهشگر محیط زیست گفت: ما بر این باوریم که تنها راهکار پایدار حل بحران آب، کنترل هدرروی آب در بخش کشاورزی کشور است و چنانچه اراده‌ای ملی در سطح دولت و کشاورزان برای کنترل تنها 10 درصد از این هدرروی‌ها شکل بگیرد هیچ نیازی به نابود کردن رودخانه‌ها با انتقال آب نخواهیم داشت و چندین برابر به دارایی آب شرب همه استان‌ها افزوده خواهد شد. 

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان با انتقاد از نمایندگان استان خوزستان در مجلس گفت: فضاسازی‌های رسانه‌ای در خصوص مسائل محیط زیست اغلب وظیفه سازمان‌های مردم نهاد است و نمایندگان مجلس نباید با رویه بازی‌های رسانه‌ای از اهرم‌های قانونی در اختیارشان برای توقف رفتارهای ضد محیط زیستی دولت غفلت کنند و به موج‌سواری‌های تبلیغاتی بپردازند چرا که طرح سوال و استیضاح و تذکر و سایر اختیارات قانونی بسیار موثرتر و بازدارنه‌تر خواهد بود. 

کیانی تصریح کرد: سفرهای تبلیغاتی روزهای اخیر نیز دردی از مسائل محیط زیست دوا نخواهد کرد و دولت بهتر است با مردم صادقانه‌تر صحبت کند و برای حل مسائل محیط زیست چاره‌اندیشی اساسی شود که فکر می‌کنیم زیستگاه ایران امروز و استان خوزستان نیازمند یک برنامه ملی نجات‌بخشی است. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار