حجتالاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز در همایش یادواره شهدای حقوقدان استان قم که در سالن همایش آموزش قضات استان قم برگزار شد، با بیان اهمیت چیستی حق اظهار داشت: حق قرار واقعی عالم هستی است، زمانی سخن از حق مطلق است که در مقابل آن عدم قرار میگیرد و زمانی نیز حق در برابر بایدها و نبایدها قرار میگیرد که در برابر آن باطل است.
وی با بیان اینکه در جایی که بایدها و نبایدها در شکل صفات و افعال میآید حق و باطل معنا پیدا میکند، افزود: انسان کامل و کتاب کامل هر دو جلوه حق هستند که در عالم کثرت دوتا شدهاند در حالی که حقیقت این دو یکی هستند.
تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: برای آحاد بشر برای رسیدن به اندیشه حق، عمل حق، اخلاق حقه و حقوق فردی و اجتماعی همهچیز باید به بایدونباید الهی مستند شود، فقه اکبر باورها و فقه اصغر باورها و نبایدهای الهی است و فقیه علمی کسی نیست که تنها فرمول علمی بداند.
رئیسی فقیه را کسی دانست که فقه در جان و سرشتش نهادینهشده است و افزود: فقیهان بزرگ و کسانی که الگوهای جامعه ما هستند کسانی بودند که برای مردم موضعگیری، سخن و قیامشان حجت بوده است.
وی با بیان اشکال مختلف احکام شریعت و مقاصد شریعت گفت: نظام سازی قرآنی مبتنی بر 4 اصل بنیادی اقامه نماز، عمل صالح، توجه به دیگران و امربهمعروف و نهی از منکر است.
تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: خدمت منفعتگرا خدمتی است که مبتنی بر نگاه ماتریالیستی غربی و نگاه اومانیستی است، اما نوع نگاه اسلام با این دو نگاه در تقابل و تعارض است، این نگاه دینی در نگاه به توجه به دیگران است که متفاوت از نگاه منفعتگرایانه است.
رئیسی بیان کرد: حقوقدان فقط حقوق خوان نیست، بلکه حقوق خواه و حقخواه در جامعه است و این در نگاه دینی نسبت به فرد و جامعه ارزشمند است، بنابراین حقوقدانان منورالفکرهایی هستند که ببینند، بشنوند و رصد کننده همه حقوق جامعه باشند و فریادشان متناسب با آنچه هست بلند شود.
وی با بیان اینکه اگر جامعه حساسیت نسبت به ترک معروفها و انجام منکرها نداشته باشد این جامعه مرده است، تصریح کرد: اگر عدالت و رفاه اجتماعی جامعهای مورد تهدید قرار گرفت، باید فرهیختگان و روشنفکران آن جامعه مورد مواخذه قرار گیرند.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه مشکلات جامعه یکشبه رخ نمیدهد، ادامه داد: امام راحل در سال 42 خطاب به دانشگاهیان و فرهیختگان گفتند بدانید چه اتفاقی در جامعه در حال رخ دادن است، برخی علما در این شهر این فریاد را لبیک گفتند اما مهم آن بود که این فریاد که جامعه در حال تهدید شدن است زده شد.
رئیسی با اشاره به جایگاه بسیج در میان اقشار مختلف جامعه گفت: بسیج برخلاف احزاب و تشکلهای سیاسی که به دنبال قدرتطلبی هستند به دنبال حقخواهی و عدالتخواهی است و یک تفاوت مبنایی میان این تشکل با احزاب و تشکلهای سیاسی است.
وی بیان کرد: بسیج حقوقدانان به دنبال شکلدهی و شکل گرفتن جامعهای است که در آن انسجام اجتماعی، رفاه و توجه به حقوق جامعه باشد، و باید چنین هدف مهمی را پیگیری کرد و آنچه ما را از شکل دادن مدنیتی به نام دین و ارزشهای دینی نوید میدهد میتواند موانع مختلف را از پیش رو بردارد.
تولیت آستان قدس رضوی با نوید شکلگیری تمدن نوین در جهان افزود: باید مردم مزه شیرین عدالت را بچشند و اینکه امام مسلمین در جامعهای عادل باشد شرط لازم هست اما کافی نیست و باید تمام اجزای نظام برخوردار از عدالت باشند تا مزه شیرین عدالت به تمام اجزای جامعه چشانده شود.
رئیسی خاطرنشان کرد: بسیج خاستگاهی است که میتواند بسیاری از اهداف و مقاصد در آن اجرایی باشد، و تحقق عدالت حق مردم است، دینمداری، آزادی و استقلال سیاسی و بهویژه استقلال اقتصادی حق مردم است که دست خود را جلوی دیگران دراز نکنند و داشتههایی که در جامعه هست حق مردم است.
وی ادامه داد: جریان روشنفکری در بسیاری از کشورهای همجوار ما جریانی ضدغربی است که خواستار عدالتطلبی است اما در کشور ما تعریف خوبی از روشنفکری نشده است، روشنفکر واقعی کسی است که بیش از دیگران متوجه آسیبها در همه ابعادش میشود و به جنگ با داعش و گروههای تکفیری میرود.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان ویژگیهای طلبه سیاسی گفت: برای آنکه پشیمانی در جامعه مستولی نشود لازمهاش این بوده که افراد روشنفکر جامعه، مردم را به راه درست هدایت کنند، در طول تاریخ پشیمانیهای زیادی برای جامعه ایجاد شد برای آنکه در جامعه پشیمانی ایجاد نشود در زمان خود باید حقوقدانان هشدارهای لازم را به جامعه بدهد.
/تسنیم