اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۲۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۵
شوشان: عارف اصل شرهانی در حال ساخت مستند مرثیه ای برای کارون بود که متوجه آسیبهای شدید اجتماعی در منطقه شیوند از توابع شهرستان ایذه شد .همگام با فیلمبرداری از دریاچه پشت سد گروهی را برای پیگیری وضعیت اسفبار زندگی و معیشت روستاییان درگیر پشت سد کارون 3 اعزام می کند.

عارف اصل شرهانی، مستندساز در این باره توضیح داد: به درخواست کدخدای آن روستا مبنی بر کنترل اوضاع پیش آمده و رساندن صدای صدها نفر ازخانواده های داغدیده به مسیولین ،این کارگردان نامه درخواست کد خدا را به استانداری سپس رییس مرکز بهداشت استان برده و با موافقت کمک به روستاهای شیوند و غریبی ها دوتیم مستندسازی و بهداشت روانی استان تشکیل شد و برای سه روز عازم شیوند شدند.

کارشناسان بهداشت با هماهنگی مرکز بهداشت و فرمانداری ایذه تحقیقات اولیه مشکلات روانشناختی را بررسی کردند و به چهار گروه تقسیم شدند و جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ نفر را به صورت گروه هایی تفکیک شده آموزش دادند. حاصل این اقدامات فیلمی مستند بنام (شیوند) بود که مصائب روستای غریبی و شیوند را به تصویر کشاند.

وی افزود: به گفته روستاییان، با آبگیری سد کارون 3 روستاهای زیادی به زیر آب رفت و زندگی مردم را دگرگون ساخت. امید به زندگی کاهش یافت و مصائب حاکم شد.

این مستندساز خوزستانی اظهارداشت: مستند "شیوند" حاصل تحقیقات و مصاحبه با افراد روستایی است که توانسته در مدت کوتاهی به بیان تهدیدات اکوسیستم منطقه، همچنین پس لرزه های زمین و زندگی در چادر سیاه ،نبود آب شرب و آلودگی جوی های جاری به پسابهای شیلات ماهی ،وقطع شدن جاده متصل به شاهراه اصلی و  کند روی بارج های گازوییلی بپردازد.

شرهانی افزود: فیلم مستند شیوند بارعایت اصول اخلاقی و وقایت سِر ،مشکلات معیشتی و تهدیدات اکولوژیک را به تصویر کشانده است.این فیلم در محل فیلمبرداری بصورت خطی تدوین ذهنی شده است و زمان تصویر تا تدوین نهایی آن یکماه بطول انجامید.
صحنه های ازین فیلم سبب شدتصویربردار این فیلم به دلیل حزن و اندوه اهالی مشاعر خود را ازدست دهد و کادر تصویر را برهم زند.

وی گفت:  "شیوند" راوی اول شخص مفرد مونث داشته که تمام فیلم را به زبان ساده و محلی همراهی میکند و مشقت و مصیبت های دختران دامدار وکشاورز را از زبانِ دختری انتحاری روایت می کند. 

شرهانی مستندساز خوزستانی امیدوار است با ساخت این فیلم نه برای جشنواره ها بلکه برای اطلاع و اقدام عاجل مدیران عالی در صدد امداد و نجات جان این مردم بشتابند.زیرا در حین مصاحبه ، ریش سفید محله اعلام نمود این انتحار ادامه دارد..

وی ادامه داد: فیلم در محل روستای «میراحمد غریبی ها» در بخش سادات حسینی شهرستان ایذه که در آستانه متروکه شدن است، تصویربرداری شد. اهالی این روستا از ترس جان خود، کم کم خانه و زندگی را رها کرده و  آواره شدند.

از سال ۸۳ به بعد، ۱۳۸ خانوار دچار پراکندگی و سردرگمی و بی آبی شدند و یکی از تبعات این شرایط این بود که در طول چند ماه اخیر زنان زیادی دست به خودکشی زدند. گفته شده شیلات شیوند پساب های خود را به باغات و جوی های سطحی می ریزد و سبب بیماری های پوستی شده است.
پیش از این نیز ستاد بحران خوزستان هشدار داد «رانش زمین» روستای میراحمد غریبی ها را تهدید می  کند و اهالی باید هر چه زودتر خانه های خود را ترک کنند. همچنین گفته می شود که رانش زمین از تبعات سد کارون ۳ است که در سال ۸۳ آبگیری شد و مردم ۶۴ روستا را آواره کرد.

این مستندساز اظهارداشت: دهستان سادات حسینی بازمانده همین روستاهاست که ۱۳ سال است در محاصره دریاچه سد کارون ۳ قرار گرفته و فاجعه غرق شدن ۱۲ زن و کودک سادات حسینی در تابستان ۹۲ که از روی بارج (دوبه) به دریاچه سد کارون ۳ سقوط کردند، هنوز فراموش نشده است.

سوال اینجاست که کوچ اجباری روستاییان اطراف سدها در خوزستان چه وقت پایان می گیرد؟ این فیلم توانسته است خلاصه ای از مشکلات معیشتی مردمان نجیب و صادق "شیوند" و "غریبی ها" را به تصویر بکشاند. خودکشی جوانان این روستا متاسفانه ساده ترین راه رهایی از افسردگی و حرمان گزارش شده است. اما مردم صادق و نجیب شیوند از بیان واژه هایی چون خودکشی شرم دارند و حوادث اجتماعی از نوع انتحاری و مصائب آن را تحمل کرده اند.


گفتنی است؛ مستند شیوند به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی عارف اصل شرهانی اخیرا به پایان رسیده است. مهرنوش جاسم زاده گوینده متن و عارف اصل شرهانی تدوینگر مستند است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار