شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۲۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵
همایش بررسی نقش آموزش و پرورش در توسعه پایدار کشور / عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز : در ۴۰سال گذشته در مسیر توسعه بصورت زیگزاگی حرکت کرده ایم / وابستگی کشور به پول نفت ۲۰ درصد نیست بلکه ۸۰ درصد است
شوشان: مرتضی افقه عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در همایش بررسی نقش آموزش و پرورش در توسعه پایدار کشور بیان کرد: در ذهن ما توسعه پایدار به معنای تداوم توسعه است، اما در ادبیات اقتصادی و ادبیات توسعه، توسعه پایدار به معنای توسعه ای با درنظر گرفتن منابع و محیط زیست برای نسل های بعدی در نظر گرفته است و در واقع توسعه پایدار مبتنی بر حفظ محیط زیست، جلوگیری از تخریب محیط زیست و جلوگیری از تخلیه منابع موجود است.


این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: متاسفانه با منابع طبیعی فراوان و نیروی نخبه و نیروهای انسانی تحصیل کرده و متخصص تاکنون نتوانسته‌ایم از گردنه توسعه عبور کنیم و با این روند برنامه ششم توسعه به اهداف خود مانند برنامه های اول تا پنجم توسعه نخواهد رسید.

افقه به هدر رفتن منابع کشور اشاره کرد و گفت: ۳۵ میلیون تن غذا در ایران دور ریخته می‌شود در حالیکه ۲۰میلیون فقیر مطلق در کشور داریم که در واقع بیش از نیاز فقرا منابع را از دست میدهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه چمران ادامه داد: از ابتدای انقلاب تاکنون اتفاق نظر بین مسؤلان در رابطه با مفهوم توسعه و چه مسیری باید برای رسیدن به آن در پیش بگیریم وجود ندارد زیرا در ۴۰سال گذشته در مسیر توسعه بصورت زیگزاگی حرکت کرده ایم و هر قدرتی بر سر کار آمده مطابق با تعریف خود از توسعه یک مسیر را طی کرده است.

افقه تصریح کرد: توسعه، نقطه هدفی برای هر جامعه است و متاسفانه مسئولین تعریف درست از توسعه را افزایش تولید ملی میدانند که نهایتا چاه نفت حفر میکنند تا از فروش نفت درآمد ملی بالا برده شود و اینگونه مسؤلین اعتقاد دارند به توسعه رسیده ایم که کاملا اشتباه است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: از اوایل پیروزی انقلاب تا به امروز نتوانسته‌ایم خود را از نفت رها کنیم و باید اذعان داشت وابستگی کشور به پول نفت ۲۰ درصد نیست بلکه ۸۰ درصد است و اگر تعریف صحیحی از توسعه نداشته باشیم نخواهیم توانست در مسیر توسعه قرار بگیریم.

وی یادآور شد: زمانی در مسیر توسعه قرار خواهیم گرفت که نگاهمان به ثروت عوض شود زیرا یکی از اهداف اساسی تمام جوامع افزایش دسترسی مردم به کالاها و خدمات اساسی برای بقاء و افزایش سطح درآمد است.

افقه مفهوم توسعه را اینگونه توضیح داد و گفت: توسعه فرآیندی است که اعتماد به نفس جامعه را بالا برده و جامعه احساس خودکم بینی در مقابل دیگران نکند، همچنین جامعه ای توسعه یافته است که با زلزله ۸ ریشتری فقط ۲ نفر زخمی شود نه با زلزله ۵ یا  ۶ریشتری، ۳۰ هزار نفر در بم کشته شود.

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز صادرات را مبنای توسعه یافتگی کشورها دانست و گفت: زمانی میتوانیم ادعای توسعه یافتگی کنیم که خودمان تولید کننده فکر و اختراع باشیم و آن را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

افقه ادامه داد: توسعه فرآیندی است که انسان توسعه‌ نیافته را به انسان توسعه یافته تبدیل کند و زمانیکه انسان توسعه ‌نیافته پرورش دهیم و انسان توسعه ‌نیافته مسؤل و برنامه‌ریز کشور شود به هیچ وجه توسعه نخواهیم یافت.

این عضو هیات علمی دانشگاه ثروت هر کشور را نیروی انسانی دانست و افزود: نیروی انسانی هر کشوری سرمایه است و نه نفت و گاز آن کشور و میلیون‌ها سال، نفت زیر پای ما بود اما این انسان بود که استخراج کرد.

افقه به مهاجرت نخبگان از کشور اشاره کرد و گفت: چگونه است یک چاه نفت آتش میگیرد تمام امکانات مملکت را بسیج میکنند تا آتش را خاموش کنند، ولی سالانه هزاران نیروی نخبه از کشور مهاجرت می کند هیچکس نگران این موضوع نیست.






















نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار