اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۲۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷
رئیس مرکز مطالعات فلسطین ریاست جمهوری با بیان اینکه تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس موجب وحدت حامیان فلسطین شد، گفت: حماقت ترامپ موج بیداری اسلامی را مجددا احیا کرد.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا ۱۵ آذر ماه طی سخنرانی ای رسما اعلام کرد که این کشور سفارت خود را به قدس منتقل خواهد کرد و با این کار قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

این اقدام رئیس جمهور آمریکا بلافاصله با واکنش کشورهای دنیا مواجه شد و دولتمردان کشورهای جهان این اقدام را محکوم کردند. در نشست شورای امنیت سازمان ملل نیز تمام کشورها مواضع خود را اعلام و این اقدام را محکوم کردند و آمریکا و رژیم صهیونیستی در این جلسه تنها ماندند.

همچنین در پی این تصمیم دولت آمریکا، به دعوت ترکیه نشست فوق العاده سران سازمان همکاری های اسلامی در شهر استانبول برگزار شد و این نشست با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم کردن این اقدام آمریکا از جامعه جهانی درخواست کرد تا بیت المقدس شرقی را به عنوان پایتخت دولت فلسطین به رسمیت بشناسد.

در ادامه اقدامات جامعه جهانی برای مقابله با این اقدام غیرقانونی آمریکا، پیش‌ نویس قطعنامه‌ غیرقانونی بودن تصمیم دولت آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی که توسط مصر به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده بود، با وتوی آمریکا به سرانجام نرسید، درحالی‌که ۱۴ عضو شورای امنیت به آن رأی مثبت داده بودند.

خبرنگار ما در گفتگویی با صادق رمضانی گل افزانی، دبیرکمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین و رئیس مرکز مطالعات فلسطین ریاست جمهوری به بررسی این اقدام دولت آمریکا و چگونگی رویارویی جامعه جهانی با این اقدام غیرقانونی پرداخته است.

رمضانی در ابتدا تصمیم ترامپ را دارای دو اثر مثبت در وضعیت کنونی فلسطین دانست و گفت:ما در درون فلسطین شاهد عدم وحدت در میان گروه های فلسطینی بودیم و این عدم وحدت آنها را به سمت دو دولت سوق داده بود. مسئله دوم عدم وحدت در خارج از سرزمین های فلسطین بود، چه در میان کشورهای عربی اسلامی و چه کشورهایی که به عنوان حامی فلسطین بودند. خوشبختانه این رویکرد سیاسی آمریکا که لابی صهیونیستی در آن کاملا مشهود است، باعث شد که این دو انسجام درون فلسطینی و برون فلسطینی شکل بگیرد و مسئله وحدت با تمرکز بر مسئله فلسطین مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: حماقت سیاستمداران آمریکایی از یک تهدید به یک فرصت تبدیل شده است. تمام پروژه ها و پروسه هایی که در چارچوب مسائل مذهبی و اختلافات میان سنی و شیعه مطرح شد به صورت یکپارچه به فراموشی سپرده شده و امروز تظاهرات هایی که در اراضی اشغالی فلسطین می بینید و تصاویری که از سردار سلیمانی و سید حسن نصرالله فارغ از گرایش های مذهبی در دست تظاهرات کنندگان است حکایت از این دارد که دشمن از کرده خود پشیمان است، اما نمی تواند آن را بیان کند.

جرم شرقی و غربی کردن قدس کمتر از اشغالگری نیست

رئیس مرکز مطالعات فلسطین ریاست جمهوری با بیان اینکه ساده انگاری است اگر ما تصور کنیم که مسئله انتقال سفارت آمریکا به قدس یک مسئله جدید است، عنوان کرد: این مسئله ریشه در تاریخ اشغالگری دارد و ما نباید جشن یکصدمین سالگرد بالفور و سخنرانی ترزا می را فراموش کنیم و در سالگرد بالفور از طرح بالفور دو پرده برداری شد. سیاست های منسجم بریتانیا، آمریکا و برخی از حاکمان کشورهای عربی یک رباعی خطرناکی را برای تحولات آینده در منطقه غرب آسیا و آفریقا پیش بینی کرده، تحولاتی که نتانیاهو به صورت جدی و به عنوان یک نقشه راه قدم هایی را به سمت آفریقا برداشته است گویای این است که جریان مقاومت و پیروزی هایی که مقاومت توانسته است یکی بعد از دیگری به دست بیاورد و فرماندهی واحدی را داشته باشد این رباعی و این چهارگانه خبیث رژیم صهیونیستی را به وحشت انداخته است.

رمضانی افزود: این ها برنامه ای فراتر و بزرگ تر از مسئله اشغال فلسطین دارند مسئله انتقال یک سفارت و به رسمیت شناختن یک پایتخت نیست، مسئله این است که اساسا هویتی را این رباعی برای فلسطینی ها قائل نیست و در ادامه برنامه به این سمت خواهند رفت که تمام فلسطینی ها آواره شوند و الان نیز در برخی از مناطق به دنبال جایابی برای فلسطینی ها هستند. باید کاملا به هوش بود تا این نقشه های شوم تحقق پیدا نکند.

وی با بیان اینکه خاورمیانه و ظرفیت های اقتصادی خاورمیانه ایجاب می کند که در بحران اقتصادی که غرب با آن رو به رو است همچنان دارای اولویت باشد و به عنوان انبار غذایی غرب محسوب شود، تصریح کرد: راه حلی جز نابودی رژیم صهیونیستی نمی تواند به عنوان راه حل مطرح شود علاوه بر اینکه به تمام کشورهای عربی و اسلامی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی و دیگر کشورها پیشنهاد می کنم که مسئله قدس را شرقی و غربی نکنند و یکپارچکی قدس را مبنا قرار دهند و آنچه که در بیانیه ها و در سخنان پیدا و پنهان خود مطرح می کنند و به دنبال این هستند که با بیان قدس شرقی خود را قهرمان در عرصه جهان اسلام معرفی کنند، را پس بگیرند. مردمان آگاه و بیدار فلسطین و جهان این سخن را نخواهند پذیرفت که قدس به شرقی و غربی تقسیم شود و این دیدگاه و تقسیم خبیثانه در واقع جرمش کمتر از جرم اشغالگری رژیم صهیونیستی نسبت به اراضی فلسطین نیست.

دبیرکمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین ادامه داد: آنچه که به دنبال اعلام ترامپ باید بررسی کنیم این است که اساسا ترامپ و سیاستمداران آمریکا به نحوی یک "نه" بلند به سازمان ملل شورای امنیت و دیگر نهادهای بین المللی گفتند و مایل هستند بگویند آنچه که کنگره آمریکا و شخص رئیس جمهور این کشور بیان می کند قانون لازم الاجرا است که با این امر باید مقابله شود و این نه تنها مسئولیت فلسطینی ها بلکه تمام انسان های آزاده دول و شخصیت های است. آمریکا به دنبال افزایش سیطره خود و استکبار جدیدی در منطقه در حال شکل گیری است و باید شاخ این گاو بسیار خطرناک رام نشده را هرچه زودتر شکست و آمریکا باید پشیمان بشود از اینکه پای در این میدان کارزار گذاشته است.

رمضانی با تاکید بر تسلیح کرانه باختری براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، عنوان کرد: تا حدودی مسئله تسلیح کرانه باختری شکل گرفته و این امر باید توسعه پیدا کند. این انسجام درون فلسطینی باید ابتدا مسئله دو دولت را به صورت نهایی حل کند و فلسطینی ها یکپارچه اخراج همه عناصر صهیونیستی را مطالبه کنند و این ها باید از هر جایی که آمده بودند به همان جا بازگردند. ما امروز موضع اتحادیه اروپا را نسبت به آنچه ترامپ اعلام کرده می شنویم و برخی از سیاستمداران ما ابراز خرسندی می کنند که این کاملا اشتباه است، آنچه اتحادیه مطرح کرده این بود که شما چرا مانند مسئله کردستان ما را خبردار نکردید باید ابتدا توافق امضا می شد و بحث دو دولت حل می شد و پس از آن ما این را مطرح می کردیم.

وی افزود: مسئله این نیست که اینها در کنار مردم فلسطین هستند، نباید فریب این مواضع را خورد. همانطور که مسئله قدس می تواند موجب وحدت مسلمانان باشد از آن طرف هم می تواند محور وحدت آفرینی برای دشمنان قدس هم باشد یعنی ما به وضوح دو جبهه حق و باطل را در برابر هم خواهیم داشت که این امر می تواند برکات فراوانی داشته باشد و همانطور که سید حسن نصرالله اعلام کردند ما باید این تهدید را به یک فرصت تبدیل کنیم. سردار سلیمانی اعلام کرد که هرکس که در این مبارزه در اراضی صهیونیستی اعلام کند که ما شیعه هستیم ما هرگز از او حمایت نخواهیم کرد و برای ما مسلمانان و هویت آنها و مسئله فلسطین مهم است.

آمریکا می خواهد در این آشفته بازار طرح دو دولت را تحمیل کند

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه ما باید به این نکته توجه کنیم که ورود بریتانیا به این معادلات سیاسی بر اساس سیاست "جدایی بینداز و حکومت کن" صورت می گیرد، اظهار داشت: این نقشه جدیدی برای چپاول منطقه است، هدف جمهوری اسلامی ایران است و ما باید حواسمان را جمع کنیم.

رمضانی با اشاره به تلاش های ایران در مبارزه با داعش و تروریسم در منطقه گفت: همانطور که در مسئله داعش هدف ایمان بود نه عراق و شام و خوشبختانه با تدبیر و مدیریت و ساز و کار نظامی داعش پشیمان شد و عملا شکل گیری دولت اسلامی عراق و شام منتفی شد و همگان به این امر معترف هستند، در مسئله فلسطین هم چنین هدفی مورد توجه است. ما اگر قدس را از دست بدهیم چیز دیگری نمی ماند و ما باید نسبت به این مسئله اهتمام اسلامی داشته باشیم و بدانیم که بحث تهاجم به ایران نیز مطرح است و زمانیکه این ها را در کنار یکدیگر قرار می دهیم ما یک نویدی را خواسته یا ناخواسته در میان سخنان ترامپ احساس می کنیم و آن این است که موج بیداری اسلامی که در مغرب شکل گرفته بود و در یک فرآیند جدیدی می رفت که به فراموشی سپرده شود، این حماقت ترامپ موجب شد بیداری اسلامی مجددا احیا شود و مردم باورمندانه به سمت قرآن کریم هدایت شوند و براساس آیات به مسئله فلسطین بپردازند و فلسطین نقطه اوج جان بخشی به بیداری اسلامی است و نه فقط در مسئله بیداری اسلامی مسلمانان ایفای نقش می کنند که غیرمسلمانان آزاده نیز در این صف قرار دارند.

وی ادامه داد: مسئله این نیست که ما در منطقه اسلامی و خاورمیانه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس راهپیمایی های بکنیم و نهایتا بعد از مدتی خسته شویم و برویم، شاید در سیاست آمریکایی این هم دیده شده باشد که به مرگ بگیریم تا به تب راضی شوند و آنها بخواهند به نحوی مسئله دو دولت را در این آشفته بازار تحمیل کنند و یک جشن بزرگی برای آن گرفته شود این مسئله بسیار خطرناک است و ما باید ملل را نسبت به این قضایا هوشیار کنیم.

آنچه موجب پر رویی و جسارت آمریکا، صهیونیست ها و کشورهای اروپایی نسبت به اعلام این مواضع می شود جهالتی است که در غرب نسبت به این موضوع وجود دارد، بخواهیم یا نخواهیم حیات رژیم صهیونیستی در جهالت مردم آمریکا استو ما هر چه بتوانیم مردم آمریکا و اروپا را نسبت به حقیقت خباثت آلود رژیم صهیونیستی آگاه کنیم به همان مقدار در ویران شدن تدریجی رژیم صهیونیستی کمک کرده ایم.

رئیس مرکز مطالعات فلسطین ریاست جمهوری تاکید کرد: آنچه که رهبری فرمودند که رژیم صهیونیستی تا ۲۵ سال آینده را نخواهد دید، بعضا تصور کردند که باید به ۲۵ سال نزدیک شویم، اما اینگونه نیست ما هرچقدر که بتوانیم این علم و آگاهی را سرعتش را افزایش دهیم انشاالله در آینده نزدیک پایان رژیم صهیونیستی اعلام خواهد شد یا در منطقه اشغال شده کاملا از بین خواهد رفت یا مجددا باید به همان جایی که از آن آمده اند برگردند و دولتی که در ذهن پروردانه اند جز تخیل نبوده است. ما برای اینکه بتوانیم با این حماقت آمریکا برخورد جدی کنیم ادامه مقاومت و انتفاضه، نه به صورت هفته ای یک بار بعد از نماز جمعه، بلکه به صورت کمپین ها و به صورت روزانه در روش های مختلف در صحنه های مختلف بین المللی و با اشکالی که متناسب با فرهنگ هاست، باید تداوم پیدا کند تا رژیم صهیونیستی و آمریکا از کرده خود پشیمان شوند.

گروه های فلسطینی تمام مقامات صهیونیستی را در لیست ترور قرار دهند

رمضانی ادامه داد: من معتقدم که امروز تنها فرصتی است که نیروهای فلسطینی اهم از مردمی و مبارز به هیچ عنوان به سراغ امضای توافقنامه با رژیم صهیونیستی حرکت نکنند و از این فرصتی که خداوند در اختیارشان گذاشت برای بیان حقیقت استفاده کنند و در کنار مردم خود علیه رژیم صهیونیستی بجنگند و مسلح کردن تمام مردم در اراضی اشغالی می تواند در این زمینه یکی از راهکارهای موثر باشد و امان و مجالی به هیچ سرباز صهیونیستی ندهد و تمام مقامات صهیونیستی را در لیست ترورهای خود قرار دهند.

وی با اشاره به گروه "تصمیم اورشلیم" و افراد حاضر در این گروه که ماموریت پرداختن به مسئله دو دولت را بر عهده دارند، گفت: ترامپ با اعلام این تصمیم خواسته است هم دین خود را به لابی صهیونیستی و حمایت های صهیونیست ها در دوران انتخابات را ادا کند و هم بتواند مسئله بحران اقتصادی داخلی آمریکا را حل کند و هم بحران سیاسی شخصتی خود را به بیرون منتقل کند.

این استاد دانشگاه درباره طرح دو دولت اظهار داشت که در همین گروه تصمیم اورشلیم دو نگاه وجود دارد یک نگاه کلا معتقد به دو دولت نیست و یک نگاه دو دولت را دنبال می کند، این بدین معناست که آمریکا و رژیم صهیونیستی از هر دو احتمال استفاده باید کنند چون همه شرایط در منطقه در اختیار آنها نیست و این ها شاید اگر در اختیار خودشان بود و تصور می کردند که برخی حکام عرب صد در صد در برابر آنها خضوع خواهند کرد، زودتر از این ها اعلام می کردند، این ها فریفته و شیفته اقتدار خودساخته ای شدند که تصور کردند تاثیر خود را گذاشته و در منطقه می توانند هر تصمیمی را عملی کنند. فضای پساداعش هم به این ها این فرصت را داد تا بتوانند وارد منطقه شوند.

رمضانی در ادامه تاکید کرد: ما باید هزینه آمریکا و رژیم صهیونیستی را بعد از این موضوع در منطقه بسیار افزایش دهیم و اینها ارزان در منطقه منسجم نشوند، تا می توانیم با ظرفیت دولت ها و پارلمان های هم سو با ما در این موضوع و قدرتی که مردم در اختیار دارند باید بتوانیم هزینه را برای آنها افزایش دهیم. مردم ایران یکی از خردمندترین مردمان جهان هستند و تشخیص داده اند که جبهه باطل چه جبهه ای است و همواره در مبارزه با جبهه باطل هستند اما این به این معنا نیست که رسانه های دشمن و بیگانگان فعال نیستند ما امروز در میان نسل جدید شبهاتی را در حوزه فلسطین و رژیم صهیونیستی می شنویم و مساجد ورسانه های ما باید تکلیفی را برای خود داشته باشند تا این شبهات را شناسایی کرده و پاسخ دهند.

وی با تاکید بر اینکه مبارزان آزادسازی اراضی اشغالی باید خسته نشوند، عنوان کرد: همانطور که دشمن خسته نشده و نقشه راهی دارد اگر ایمان دارید باید پای آن بایستید، ایجاد باور یکسان در میان فلسطینی ها که رژیم صهیونیستی نباید باشد بسیار مهم است و باید روی این سرمایه گذاری کنیم. در درجه دوم نقش مراجع و روحانیان است که می توانند نقش اساسی در این تصمیم سازی داشته باشند، یکی از این طرح ها تحریم کالاهای اسرائیلی از سوی علمای الازهر است، حوزه های علمیه ما نیز باید این اقدام را انجام دهند و باید اقتدار اقتصادی آمریکا و رژیم صهیونیستی در جهان شکسته شود.

رئیس مرکز مطالعات فلسطین ریاست جمهوری با بیان اینکه آمریکا از جیب برخی از کشورهای عربی و اسلامی علیه این کشورها هزینه می کند، گفت:برخی خود را به نادانی می زنند و عده ای حق را می دانند اما بر موضع باطل خود تاکید می کنند. اصل بر نابودی رژیم صهیونیستی است و جمهوری اسلامی ایران از این موضع خود کوتاه نمی آید.

ما الان در صحنه عمل چه در مناطق اشغالی چه در آمریکا شاهد کاهش محبوبیت نتانیاهو و ترامپ هستیم، نتانیاهو به دلیل مفاسد مالی محبوبیت خود را از دست داده و تظاهرات هایی علیه او شکل می گیردکه خواهان پایان دولت وی هستند، نتانیاهو در سیاست های داخلی خود شکت خورده و دچار بحران جدی شده و سعی دارد بر این بحران سرپوش بگذارد.

ترامپ خود را برای همیشه منفور تاریخ کرد

رمضانی با بیان اینکه آمریکایی ها اساسا چه جمهوریخواه و چه دموکرات سیاست واحدی نسبت به رژیم صهیونیستی دارند، اظهار داشت: برنامه آنها برای بقای رژیم صهیونیستی برنامه ای ثابت است، اما ویژگی های شخصیتی ترامپ ایجاب می کند که با روحیه پرخاشگرایانه ای که دارد موضوع انتقال سفارت را در این زمان بیان کند. اگر روند سیاسی در آمریکا را مطالعه کنیم از نظر دولتمردان آمریکایی امروز مناسب ترین زمان برای بیان این تصمیم و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بوده است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه هم رژیم صهیونیستی و هم آمریکا می خواهند بحران های داخلی خود را فرا منطقه ای کنند و بازار اقتصادی خود را رونق ببخشند، گفت: قطعا ترامپ بهره برداری انتخاباتی هم از این موضوع خواهد کرد، اما معتقد نیستم که این موضوع به نفع او خواهد بود و وی با این حماقت خود را برای همیشه منفور تاریخ کرد. همچنین فردی که طرح سازش را امضا کند در بین ملت های مدافع فلسطین به عنوان خائن از سوی مردم محاکمه خواهد شد.


/مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار