اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۳۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۲
رئیس مرکز پیشگیری و بحران شهر تهران بر لزوم همکاری همه سازمان‌ها برای پیشگریی از زلزله تهران تأکید کرد و گفت: باید سامانه هشدار سریع زلزله نصب شود، چرا که در دنیا این سامانه‌ها نصب شده و می‌توانیم فاصله موج پی و اس را اندازه‌گیری کنیم تا 10 ثانیه قبل از زلزله را متوجه شد.
 احمد صادقی صبح امروز در حاشیه بازدید تهران گردان از مرکز ستاد پیشگیری و مدیریت بحران تهران گفت: در پایان دولت اصلاحات موضوع زلزله تهران به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و آقای عارف مأموریت پیدا کردند که در خصوص مخاطرات لرزه‌خیزی تهران با موسسات موفق دنیا که مطالعاتی در این خصوص انجام داده‌اند، قرارداد همکای به امضاء برساند.

وی با بیان اینکه در اواخر دهه هفتاد معاون عمرانی وقت تهران با مرکز جایکا قرارداد همکاری امضاء کرد تا میزان خطرپذیری شهر تهران مشخص شود، گفت: سال 81 این طرح خطرپذیری براساس مطالعات جایکا به تصویب رسید.

صادقی با بیان اینکه براساس اقدامات لرزه‌ای مطالعات جایکا، سه آیتم در نظر گرفته شده بود گفت: براساس این مطالعات می توانستیم در یک بازه 12 ساله تلفات و خسارات را در سه مرحله تا 90 درصد کاهش دهیم که اگر اجرا می‌شد، سال گذشته یعنی 95 پایان می‌یافت.

رئیس مرکز پیشگیری و بحران شهر تهران با بیان اینکه مطالعات جایکا سال گذشته اعتبارش منقضی شده و باید مطالعات آن به روز رسانی شود، گفت: در سال 94 مکاتبه‌ای با جایکا داشتیم که هم مطالعاتش را به روز رسانی کند و همچنین ارزیابی از اقدامات گذشته داشته باشد که 2 ماه قبل بعد از سیر مسیر طولانی، تفاهمنامه با جایکا در دستور کار قرار گرفت و به نظر می‌رسد خروجی مطالعات اولیه در خرداد سال 98 به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه 50 پروژه مشخص شده که مطالعات براساس آنها صورت گیرد و 50 پروژه اولویت دار از جمله مقاوم‌سازی بافت فرسوده، سیستم سریع آموزش، داشتن یک مرکز فرماندهی واحد،‌ مدیریت جامع محور و ... در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: محور اصلی کاهش خطرپذیری، مقام‌سازی بافت فرسوده است که اصلاح آن خارج از توان یک سازمان می‌باشد.

نیازمند شبکه شتاب نگاری لرزه هستیم

الزام نصب سامانه هشدار سریع زلزله

رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران با بیان اینکه ما نیازمند شبکه شتاب نگاری لرزه هستیم، بیان کرد: براساس برنامه پنج ساله شهرداری باید 50 شتاب نگار نصب شود که تنها 14 دستگاه نصب شده است و همچنین باید سامانه هشدار سریع زلزله نیز نصب شود، چرا که در دنیا این سامانه‌ها نصب شده و می‌توانیم فاصله موج پی و اس را اندازه‌گیری کنیم که می‌توان 10 ثانیه قبل از زلزله را متوجه شد و با نصب آژیر، ارسال پیامک و یا از طریق شبکه‌های ارتباطی همچون تلویزیون مردم را از وقوع زمین لرزه با خبر کرد و همچنین می‌توان قطع کننده‌های آب،‌ گاز،‌ برق و یا از مدار خارج کردن مترو را در دستور کار قرار دهیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته قراردادهای مختلفی برای نصب قطع کننده‌های اتوماتیک گاز در مواقع بحران منعقد شد گفت: براساس برنامه‌ای که مدیر عامل گاز ارائه کرده است،‌ تا پایان سال 97 باید ایستگاه فشار قوی با این امکان از مدار خارج شود.

صادقی با بیان اینکه باید بر روی همه گسل‌های تهران ایستگاه‌های لرزه‌نگار داشته باشیم، گفت: در سال 84 که چارت سازمان مدیریت بحران نوشته شد،‌ بودجه ما 84 میلیارد تومان بود که با نرخ دلار آن زمان محاسبه می‌شود و حالا در سه چهار سال اخیر بودجه سازمان حدود 23 میلیارد تومان است که فقط صرف حقوق پرسنل می‌شود.

وی با بیان اینکه نقشه‌های جایکا که این روزها مورد توجه قرار می گیرد برای دهه هفتاد است، گفت: در آن زمان اطلاعات ناقص بود و بانک اطلاعاتی جامعی نیز نداشتیم و جمعیت تهران کم بود و باید بگویم که وضعیت دهه هفتاد قابل مقایسه با وضعیت کنونی نیست چرا که ساختمان ها مقاوم‌تر شده و بانک‌های اطلاعاتی دقیق‌تر شده‌اند و تامین اطلاعات درست نیست.

صادقی با بیان اینکه نقشه تخلیه امن اضطراری با دقت تهیه شده است، گفت: 2300 مکان امن شناسایی شده است که باید با ارائه آموزش‌های لازم به مردم یاد بدهیم که چگونه به این فضاها دست پیدا کنند و در آن مستقر شوند.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران با بیان اینکه تمام پازل‌ها در طرح دیده شده است، بیان کرد: هماهنگ کردن 86 دستگاه کار سختی است،‌اما دقت داشته باشید اگر یک دلار هزینه کنیم، 15 دلار خسارات کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در پروژه‌های شهری پیوست مطالعاتی مدیریت بحران و پدافند غیر عامل دیده نشده است، گفت: تمام مطالعات انجام شده اما برای اجرای آن پول می‌خواهیم.

صادقی با بیان اینکه در 10 سال گذشته هرچه توانسته‌ایم بر روی گسل‌ها ساخت و ساز انجام شده است، گفت: سه سال است که ضوابط ساخت و ساز بر روی گسل را به مرکز مطالعات مسکن ارائه داده‌ایم اما اتفاقی نیفتاده است.

وی با بیان اینکه بنده سال‌هاست که این حرف‌ها را می‌زنم و اینگونه نیست که حالا جرأت کرده باشم که این حرف‌ها را بزنم و در جلسات مختلف با مسئولین این حرف‌ها را زده‌ ام و خیلی‌ها را هم در جلسات گفته‌ام .

احتمال فعال شدن همزمان سه گسل‌ تهران بسیار پایین است

رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران با بیان اینکه 102 سوله بحران در حال حاضر در تهران موجود است که تعدادی از آنها در اختیار نهادهای دیگر است که باید باز پس گرفته شود.

وی با بیان اینکه مشکلات ما یک شبه به وجود نیامده‌اند که یک شبه حل شوند،‌اظهار کرد: همه باید با هم کمک کنیم تا مشکلات مرتفع شود.

صادقی با تاکید بر اینکه ما به عنوان مدیر بحران همیشه خود را برای بدترین حالت آماده می‌کنیم‌، گفت: مثلا وقتی می گوییم سه گسل تهران همزمان فعال شوند تعدادی جان خود را از دست می‌دهند، اما این را باید در نظر بگیریم که احتمال فعال شدن همزمان این گسل‌ها بسیار بسیار پایین است.



/ایسنا

برچسب ها: اخبار خوزستان
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار