شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۳۰۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۳

پس از گذشت سال ها،بار ديگر و با تغيير در فضاي جامعه شاهد گرد هم آمدن عده اي از مديران، مسئولان ونمايندگان ادوار وبرخي از نخبگان فرهنگي، اقتصادي و اجرايي خوزستان در "هتل اوين" بوديم با اين اميد که شايد بتوانند با تجربيات تلخ وشيرين سالها سوابق اجرايي، علمي و فرهنگي خود پاسخي بيابند بر اين سوال که "براي توسعه خوزستان چه بايد کرد؟"

اين نشست به همت بنياد توسعه خوزستان ودعوت دکترکيانوش راد نماينده سابق مردم اهواز در مجلس و با تأکيد بر آسيب شناسي و بررسي علمي و کارشناسانه‌ي" چرايي عدم توسعه يافتگي خوزستان " فارغ از هرگونه سهم خواهي يا مدعي بودن نمايندگي از جريان يا بخشي خاص، و صرفأ در پي پاسخ به اين سوال که براي توسعه خوزستان چه بايد کرد؟ برگزار گرديد.

شايد بتوان گفت که حدود سه هزار نفر- ساعت، سابقه اجرايي ومديريتي در کنار هم و براي پاسخ به اين کهنه دردِ چرايي عدم توسعه يافتگي خوزستان، گرد هم آمده بودند و هر يک در مجال پيش آمده، به سبقه ي مديريتي و اجرايي خود، به ارائه ديدگاه و نظر پرداختند، که مي‌توان دست آوردهاي اين نشست را در چند محور و به اختصار بيان نمود؛

1- به جرأت مي‌توان گفت بيش از آنچه در اين نشست ارائه شد و اهميت داشت، و مي‌تواند اولين پاسخ براي اين پرسش پيش گفته باشد، همانا حضور موثر اين مديران قبلي و فعلي در کنار هم وفارغ از اختلافات و تعلقات سياسي، جناحي، فکري و اجرايي است که پيش از هر چيز نشان از توسعه فردي ايجادشده و درک عميق و دغدغه بالاي آنان پيرامون منافع استان و نيز نشان از وجود همتي والا براي برداشتن گامهاي بعدي خواهد بود.

2- تأکيد بر بازتعريف مفهوم توسعه به عنوان پيش شرط هرگونه اقدامي، و توجه به اين مسأله که اين تعريف جز با پذيرش نقش جديد والبته اثرگذار، براي بخش خصوصي قابل درک نمي باشد.

3- تاکنون بيشتر نگاه مديران چه در عرصه استاني وچه ملي مبتني بر توسعه ي دولت محور بوده و اين نوع نگاه در واقع ضد توسعه عمل کرده است، که اين اعتراف به خودي خود قابل ارزش واحترام بوده و پذيرش اين واقعيت مي‌تواند از گامهاي اساسي براي حرکت به سوي توسعه استان باشد.

4- طرح اين سوال ساده که "چه چيز براي توسعه يک سرزمين لازم است که در خوزستان وجود ندارد؟" اين بُعد مسأله را روشنتر ساخت که مشکل جدي در عدم توسعه يافتگي، همانا عدم توجه مناسب به سرمايه‌هاي اجتماعي و انساني و بخش نرم افزاري موضوع است و لذا براي پاسخ مي‌بايست بيشتر در اين حوزه بدنبال راهکار باشيم.

5- عليرغم برخي از جلسات که تاکنون با موضوعات مشابه در خصوص خوزستان والبته از روي خيرخواهي تشکيل گرديده است، اين نشست محدود به مديران خوزستاني تبار، که پايتخت نشين شده اند، نگرديد و توانست ارتباط خوب و محکمي با بدنه استان برقرار نموده و حضور پررنگ آنان را در اين نشست به همراه داشته باشد.

6- حضور صاحبنظران و مديران جوان نيز قابل توجه بود که نشان از رويکردي متفاوت به آنچه تاکنون بوده دارد، و خطري را که نه فقط اين استان،بلکه کشور را تهديد مي‌نمايد و همانا عدم توجه به انتقال تجربه و امکان تعامل بين نسل‌هاي مختلف مديريتي است را درک نموده، و در تلاش براي رفع آن مي‌باشد.

7- در پايان ضمن آرزوي موفقيت براي بنياد توسعه خوزستان، و اميد اينکه شاهد استمرار اين نشست‌ها باشيم، ذکر دو نکته لازم به نظر مي‌رسد؛ اول اينکه همانطور که مدير بنياد توسعه نيز خود اشاره داشتند، حضور زنان به عنوان بخش عظيمي از جامعه را در نشست‌هاي بعدي شاهد باشيم و ديگر اينکه شاهد برگزاري اين نشست‌ها در جغرافياي استان باشيم . هرچند که نيک مي‌دانيم برگزاري اينگونه نشست‌ها مستلزم ايجاد فضاي همدلي و حمايت مسئولين در سطح استان مي‌باشد، که اميد است از اين پس بيشتر شاهد آن باشيم.

 


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
ابوعدنان
|
-
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
comment
0
0
comment هیچ کاری نباید کرد فقط بعضی از این آقایون کنار بروند. همین!
comment
یونس شکرخواه
|
-
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
comment
0
0
comment همین آقای نویسنده محترم این مطلب خودش در زمان اصلاحات....
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار