اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۴

گروه دیار کارون / مجتبي گهستوني : نشست "براي توسعه خوزستان چه بايد کرد؟ " در هتل اوين تهران برگزار شد. اين نشست که از سوي بنياد توسعه خوزستان برگزار شد نخستين گردهمايي جدي خوزستاني هاي مقيم تهران است که بخشي از افراد برجسته خوزستان در سطح امور اجتماعي، سياسي و اقتصادي در آن حضور يافتند.

در نشست "براي توسعه خوزستان چه بايد کرد؟ " علاوه بر اينکه اينجانب به عنوان روزنامه نگار و فعال در نهادهاي مدني با موضوع ميراث فرهنگي و گردشگري و محيط زيست و نقش آن در توسعه سخنراني کردم افرادي همچون صفدر حسيني وزير کار و امور اجتماعي دولت اصلاحات، فروزنده رئيس بنياد مستضعفان، فروزش استاندار اسبق خوزستان، دکتر موالي زاده نماينده اسبق اهواز در مجلس و سفير ايران در الجزاير، دکتر مرتضي افقه معاون سابق سياسي امنيتي استانداري خوزستان، عباس صمدي، نعمت زاده، عابدي نماينده اسبق بهبهان در مجلس، آوايي نماينده اسبق دزفول در مجلس شوراي اسلامي، فواد کريمي نماينده اسبق اهواز در مجلس شوراي اسلامي و مهدي آلبوشوکه عضو شوراي شهر اهواز از ديگر سخنرانان بودند.

اداره پنل سخنراني ها را دکتر محمدرضا موالي زاده ، دکتر محمد کيانوش راد و مهندس علي احمدي بر عهده داشتند. با توجه به اينکه اين نشست در راستاي شناسايي و رفع بخشي از تنگناها و موانع توسعه خوزستان برگزار شد. موضوعي که بارها در محافل خوزستاني ها مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. حال انتظار مي رود که اين حرکت بزرگ و خودجوش که مي تواند شگفتي و اميد به همراه بياورد نبايد در بطن خود باعث فرصت طلبي و انحصارطلبي شود. موضوعي که دبير اين نشست در بخش هايي از سخنان خود سعي کرد به طور شفاف درباره اين گردهمايي رودر روي حاضرين درباره آن سخن بگويد. سال 1372 جلسه اي با حضور عده اي ديگر از فعالان خوزستاني برگزار شد تا چاره اي براي خوزستان انديشه شود. هدف آن گردهمايي اين بود که راهکارهايي براي پيشرفت خوزستان پيدا شود.

در سال 82 هم بنياد خوزستان شناسي شکل گرفت که طي يک دهه با اتخاذ راهکارهايي چاره اي براي توسعه خوزستان انديشه شد و پيشنهاد گرديد. حال در يک همگرايي ديگر در دهه سوم گردهم آيي بخشي از خوزستاني هاي فعال در حوزه هاي اجتماعي، سياسي ، اقتصادي و فرهنگي کوشش مي شود تا در لواي نام بنياد توسعه خوزستان انديشه   مي شود تا براي توسعه خوزستان گامي برداشته شود. برگزار کنندگان اين نشست با اعتقاد به اينکه راه نجات خوزستان گردهمايي و همدلي خوزستاني ها است در سه ماه قبل از برگزاري انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري تصميم گرفتند تا نشستي به منظور بررسي راهکارهايي براي توسعه خوزستان در بعد از انتخابات برگزار شود.

بنياد توسعه خوزستان که در مرحله تاسيس است نخستين جلسه هم انديشي خود را در حالي برگزار کرد که همواره اين پرسش اساسي مطرح است که راههاي برون رفت خوزستان براي پشت سرگذاشتن عقب ماندگي ها چيست و خوزستان چه توانمندي هايي دارد و چگونه مي توان اين پتانسيل ها را به سمت خوزستان رهسپار کرد.

برگزارکنندگان نشست "براي توسعه خوزستان چه بايد کرد؟ " با اعتقاد بر اينکه به جاي حرکت هاي موردي و تکراري بايد به نهادسازي و انسجام در قالب يک تشکل مردم نهاد توجه کرد از اين پس از خود و ديگر حضار حاضر در نشست مورد نظر انتظار دارند که با يک برنامه ريزي درست در جهت  عمران و آباداني خوزستان گام برداشته شود. دکتر محمد کيانوش راد نماينده سابق اهواز در مجلس و مدير عامل بنياد خوزستان شناسي به تشريح اهداف تاسيس بنياد توسعه خوزستان از اين پس پرداخت و در بخشي از سخنان خود بيان کرد: بنياد توسعه خوزستان حزب سياسي نيست. در اين بنياد تمام ايده ها و افکار جايگاه دارند، به دنبال حذف هيچ کسي نيستيم و کسي را هم نفي نمي کنيم. ما به دنبال کار سياسي نيستيم و خود را نماينده کامل خوزستان نمي دانيم و فکر نمي کنيم که فقط خودمان دلسوز خوزستان هستيم. ما در اين بنياد به دنبال عزل و نصب نيستيم. در اين گونه نشست ها اشخاص محور نيستند. ما به دنبال کار اقتصادي نيستيم. انتظار مي رود که افراد سازگار با هم در اين نشست ها شرکت کرده و به دنبال راه حلي اساسي براي توسعه خوزستان باشند.

وي افزود: عده اي انتقاد مي کنند که تهران نشين ها چه حقي دارند که درباره خوزستان تصميم بگيرند و حرف بزنند. اما اين حرف هم درست است و هم نادرست است. مگر تهراني ها کي هستند همه آنها افرادي شهرستاني هستند که در تهران گردهم آمده اند و عمده آنها افرادي هستند که دلسوز زادگاهشان مي باشند.

در نشست براي توسعه خوزستان چه بايد کرد فواد کريمي نماينده اسبق اهواز در مجلس در سخنان خود اشاره مبسوطي به محيط زيست کرد و سيد مهدي آلبوشوکه نيز به خطر نفوذ وهابيت در خوزستان و انحراف جوانان خوزستاني در نتيجه گسترش بيکاري و انتظاراتي که مردم در حوزه خدمات شهري دارند پرداخت. فروزش از استانداران سابق خوزستان در سخنان خود به سه عنصر محوري يعني نهاد سازي، وحدت و مردم اشاره کرد و با اشاره به اينکه افراد بايد در جايگاه خود سخن بگويند فرد محوري را مردود اعلام کرد و به تقويت نهادهايي که نبايد تابع زمان باشند تاکيد نمود. فروزنده از ديگر استانداران سابق خوزستان و رئيس بنياد مستضعفان کشور به دو نکته کليدي در سخنان خود اشاره نمود که يکي از اين نکات توجه هم استاني ها به تاثيرات طرح هاي ملي و ديگري تغيير نگرش بخش دولتي به بخش خصوصي است.

مرتضي افقه استاد دانشگاه و معاون سابق سياسي امنيتي استانداري خوزستان با اشاره به اينکه پول و نفت پديد آورنده توسعه نيستند و از نظر او فکر و انسان محور توسعه محسوب مي شوند گفت: اگر پول محور توسعه باشد با وجود اين همه سرمايه گذاري هاي کلاني که انجام شده و صورت مي گيرد تاکنون به رشد مي رسيديم.

 

صفدر حسيني وزير سابق کار در دولت سيد محمد خاتمي در سخنان کوتاه خود به تاکيد بيشتر در حوزه برنامه ريزي و کار تشکيلاتي پرداخت. از ديگر حاضرين در اين نشست مي توان به دريابان علي شمخاني، اميدوار رضايي، ولي ا... شجاع پوريان، عيس قلي احمدي نيا، خون ميرزايي ،  صافدل، مسعود حسين پور، علي پاداش، غلامرضا شريعتي، دهقان ، صفرپيش بين، سيدعباس موسوي، جاسم جادري ، حميد زنگنه، حميد کهرام ، عبدالمهدي بخشنده، هدايت ا... شاهيني و... اشاره کرد. در بخشي از اين نشست برگه اي توضيح شد تا براي کارگروهاي تخصصي پيشنهادي عضو گيري صورت بگيرد تا پس از آن اساسنامه بنياد توسعه خوزستان تنظيم شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار