اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۳۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۲
یادداشتی به قلم کوروش نادری
بعد از شروع طرح تحول نظام سلامت حدود 11 میلیون ایرانی از نعمت داشتن دفترچه سلامت بصورت رایگان برخوردار شدند و این روند حدود 4 سال ادامه داشت .

حدود نیمی از این بیمه شدگان از افراد برخوردار جامعه بودند و نیازی به کمک دولت و استفاده از یارانه سلامت نداشتند . 

ولی بیش از نیمی از این بیمه شدگان از افراد کاملا نیازمند جامعه بودند و توانستند در این سالها از داشتن این نعمت برخوردار باشند وتنها با مشکلات معیشتی دست به گریبان باشند و کمتر دغدغه هزینه های گزاف سلامت را داشته باشند . 

متاسفانه طرح تحول نظام سلامت با مشکل بزرگ تامین اعتبار منابع عظیم آن مواجه شد و در سال 1396 یکی از راه حلهای ادامه این طرح حذف دفترچه های بیمه سلامت بصورت رایگان بود !

اتفاقی که ضربه ای بزرگ بر پیکر نحیف افراد آسیب پذیر جامعه بود .

از این موضوع و مشکل ملی گذر کنیم و به بحث آن در شهرهای آبادان و خرمشهر که امروز با نام منطقه آزاد اروند نامیده میشوند ، بپردازیم .

حدودا 70 هزار بیمه شده در این 2 شهر از دفترچه بیمه سلامت در این سالها برخوردار شدند و با توجه به وضعیت معیشتی مردم این منطقه میتوان ادعا کرد که بیش از نیمی از این افراد واقعا به این کمک و مساعدت و یارانه سلامت نیازمند بودند و بدون آن توان پرداخت هزینه های سرسام آور درمان که یک کالای گران قیمت نسبت به سایر خدمات میباشد را نداشتند .

امروز هزاران نفر در این شهرها قادر به پرداخت مبلغ 240 هزار تومان سرانه هر دفترچه بیمه را  ندارند و به شدت نیازمند کمک و مساعدت سازمانها و نهادها برای تامین این هزینه میباشند .

این موضوع وتهدید سلامت مردم در این منطقه یک اتفاق ساده و پیش پا افتاده نیست و یک معضل بسیار جدی برای مردم این دو شهر با نام منطقه آزاد اروند میباشد . 

دغدغه ها و چالشهای جدی و مهمی در این 2 شهر مثل بیکاری ، مشکلات اقتصادی ، فرهنگی ، ارتقای زیرساختهای شهری و سرمایه گذاری بخش خصوصی و غیره وجود دارد که توجه اکثر مردم و مسئولین متوجه آن میباشد ، اما برای رسیدن به تمامی استانداردها و شاخصهای زندگی اول بایستی سلامت جامعه را تامین و تضمین نماییم و این امیدواری وجود دارد که نگاه و دیدگاه مدیران ارشد منطقه آزاد اروند به این چالش و آسیب جدی سلامت مردم به طور ویژه اختصاص یابد و برای حل این معضل بزرگ که سلامت اجتماع را با مخاطره جدی روبرو کرده فکری نو و عاجل بیاندیشند و با تامین تمام و یا قسمتی از حق بیمه افراد نیازمند کمک به ارتقای شاخصها و استانداردهای سلامت جامعه بکنند و همچنان افراد آسیب پذیر این دو شهر را از داشتن دفترچه درمانی بهره مند نمایند .

در پایان به یک نقل قول از رهبری با این مضمون بسنده میکنم که فرمودند:

مسولین کاری کنید که بیمار جز درد و رنج بیماریش ناراحتی دیگری نداشته باشند .

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار