اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۳۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۵

شوشان – سید رسول موسوی / مدیرمسئول روزنامه عصرکارون: برای کسانی که طی 40 سال از عمر انقلاب با حوادث گوناگون و فراز و نشیب های فراوان این انقلاب و نظام برخاسته از آن مواجه بوده اند گاهاً شاهد بعضی از این حوادث و ناهنجاری ها ساختار شکنانه در زمینه های مختلف، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی نیز بوده اند که هم اکنون شاهد یکی از موارد شدید و حاد آن هستیم. مسئولان عالی و دولتی هرگز با دقت و عمق این حوادث را مورد نقد و به طور ریشه ای مورد بررسی قرار نداده اند بلکه برعکس، همیشه بطور اورژانسی و عجولانه و شتابزده مورد بررسی و به طور روبنائی نقد و ارزیابی شده و با خیال خام خود، آثار حوادث را در جامعه ریشه کن و از بین برده است. حل اینگونه حوادث، مستلزم درک درست و عمیق از ریشه های این حوادث است که باید توسط کارشناسان دلسوز آشنا به اینگونه حوادث برای درمان ریشه ای و اصولی و عالمانه و کارشناسانه و بر مبنای خرد و عقل جمعی و تجربه اقدام کنیم.

این حوادث بدون علل و عوامل و پیش زمینه به وجود نیامده اند بلکه این حوادث علل و عوامل متنوع و دور و نزدیک و مختلف دارند. از آغاز پیروزی انقلاب و تشکیل و سقوط دولت، مرحوم بازرگان، عزل رئیس جمهور بنی صدر، وقایع خونبار ترورهای کور مجاهدین خلق و آشوب های قومی تا حمله خائنانه صدام و شروع جنگ تحمیلی 8 ساله و حوادث هنجار شکن 78 و 88 و بلوا و آشوب گری های آن سالها تا وقایع و حوادث روزهای اخیر همه و همه سلسله حوادث و وقایعی مربوط به هم هستند که هرکدام از این حوادث نسبت به حوادث قبل معلول و نسبت به حوادث بعدی نیز علت هستند.

امام خمینی(ره) معمار و بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی و رهبر و مدیر انقلاب اسلامی با دوراندیشی هرچه تمامتر، موضوع یاس و نومیدی مردم را از حکومت در خرداد 1360 به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اینگونه گوشزد کردند: « اگر یاس از حکومت اسلامی باشد و انفجار پیدا شود، هیچ چیز نمی تواند جلویش را بگیرد»1 آیا در این 40 سال به این توصیه و این رهنمودها و توصیه مسئولان دیروز و امروز توجه شده است؟ متاسفانه همیشه و پیوسته به جای علت ها به معلول ها پرداخته و به درمان و علاج اورژانسی و موقت بسنده کرده ایم و هیچ گاه به خودمان این فرصت و این اجازه را نداده ایم که از همه گروه ها وگرایش ها برای حل مشکلات مردم و نظام استفاده کنیم. به جای اینکه به اصل علل و عواملی بپردازیم در همه موارد دچار شتاب در قضاوت و سیاسی و شعاری کردن همه حوادث به عمد یا به سهو پرداخته ایم؛ بدون اینکه به ریشه های عمیق و دیرپای حوادث ناگوار که نظام و انقلاب و امنیت مردم تهدید می کند بپردازیم.

 دشمنان داخلی و خارجی مترصد و در کمین هستند که حادثه ای موج را ایجاد کند و اینان حالا بر موج نارضایتی های متراکم مردم سوارند  و دشمنی و خصومت با انقلاب را به طور عیان و به طور گسترده اعلام کردند. وقت آن است که با تدبیر و عقلانیت این بهانه ها را از دست مردم ناراضی و هنجارشکن بگیریم و به این توصیه دلسوزانه امام خردمندان و آینده نگران هم گوش دهیم و هم دل ببندیم و هم بطور دقیق دراداره امور کشور پیاده کنیم: «اکیداً از مقامات رسمی خواستارم تا به کمک یکدیگر مشکلات کشور را حل نمایند و برادرانه با همدیگر همکاری نمایند»2.سیدرسول موسوی مدیرمسئول روزنامه عصرکارون

ما همه ایرانی هستیم بنابراین لازم است همه با هم صدای مردم را بشنویم حتی صدای منتقدان و مخالفان و ناراضیان را، چراکه حضرت امام (ره) در رهنمودی شاخص و عمیق در این ارتباط می فرماید: «شما با پشتیبانی مردم خصوصاً طبقات محروم نیرو به دست آوردید اگر روزی از پشتیبانی آنان محروم شوید شماها کنار گذاشته می شوید»3

در شرایط فعلی کشور و نظام و مردم بیش از هر وقت دیگر به هوشیاری، همدلی، هماهنگی، آرامش، وحدت و انسجام ملی نیازمند است؛ همه ما در یک کشتی نشسته ایم و نباید اجازه دهیم هیچکس و در هیچ نقطه ای کوچکترین آسیبی به این کشتی وارد آورد. بیش از هرکسی ارکان حکومت و دولت باید مراقب باشند که با غفلت و کم حوصلگی و کم کاری و بی توجهی به مطالبات واقعی و حقیقی مردم دردها، گلایه ها و مشکلات آنان مخصوصاً در زمینه رفاه و معیشت و بیکاری بیش از این بستری برای این حوادث و آسیب ها فراهم نکنند. در پایان این توصیه معمار و بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) را به وزرای کشور یادآور می شوم که امید است مفید فایده باشد: «به وزرای کشور در طول تاریخ آینده توصیه میکنم که در انتخاب استاندارها دقت کنند؛ اشخاص لایق، متدین، متعهد، عاقل و سازگار با مردم انتخاب نمایند؛ تا آرامش در کشور هرچه بیشتر حکمفرما باشد».4

مردم میگویند که مسئولان فعلی به این توصیه حضرت امام خمینی(ره) هرگز عمل نکرده اند. اگر استانداران به موقع صدای مردم را می شنیدند و به دردهایشان رسیدگی می کردند این حوادث اتفاق نمی افتاد؛ به راحتی از اعتراضات مردم عبور کردن نتیجه ای جز این نخواهد داشت.

در یک جمع بندی می توان نتیجه گرفت که جانمایه اعتراضات و تجمعات مردم ناشی از کوتاهی و اهمال مسئولان در برابر اعتراض های معمولی و محدود مالباختگان صندوق ها، بانک ها و بنیادهای جور و واجور در ماه های اخیر، همراه شدن یا تقارن تصادفی مطالبات اجتماعی و فرهنگی و تحریکات و تسویه حسابهای احتمالی برخی سیاستمداران، دلخوری های انباشته از عملکرد نظام ناکارآمد اداری کشور، فسادهای مالی و اداری که به طور مداوم اخبار آن منتشر میشود، هیجانات معمولی مانند آنچه بعضاً در ورزشگاه ها شکل میگیرد، بیکاری و اشتغال جوانان، گرانی و کاهش قدرت خرید مردم مخصوصاً طبقات محروم است. از دولت خواسته شد که افزایش قیمت حامل انرژی متوقف شود اما متاسفانه برخی از مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس به این خواسته مردم توجه نکردند و خود آنان نیز در این ناآرامی ها دخیلند.

منابع: 1 و 2 و 3 و 4 : کتاب کلمات قصار حضرت امام خمینی (ره)

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار