اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۳۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳
شهردار اهواز در نشست هم اندیشی با رسانه ها:
نشست هم اندیشی منصور کتانباف شهردار اهواز با اصحاب رسانه با هدف بررسی مشکلات شهر اهواز و ارائه راه کارهایی جهت برون رفت از مشکلات کنونی برگزار شد.
در ابتدای این نشست حاتمی کاکش مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل ضمن عرض خیرمقدم به اصحاب رسانه و مطبوعات گفت: مجموعه شهر از عناصر مختلفی شکل گرفته، شهر نیز بعنوان یک موجود زنده و پویاست و مطبوعات به مثابه رگهای این شهرند که می توانند بین تمام اجزای آن ارتباط برقرار کنند.


وی با ذکر این نکته که رسانه ها رکن اصلی توسعه و رشد هر جامعه محسوب می شوند، افزود: خوشبختانه شهردار اهواز دارای نگاه تعاملی با رسانه هاست و اعتقاد ایشان بر این است که رسانه ها باید در انتشار اخبار آزاد باشند.

حاتمی کاکش در خصوص انعکاس گسترده اخبار شهرداری در تمامی حوزه ها عنوان کرد: اعتقاد من بر این است که ما بعنوان روابط عمومی وظیفه داریم اخبار شهرداری را در تمام حوزه های مربوطه به سمع و نظر مردم برسانیم که اگر این نقش را به خوبی ایفا کنیم، سرمایه اجتماعی و اعتماد به شهرداری افزایش پیدا می کند و در نتیجه آن شهروندان بیش از پیش خود را در زمینه حفظ و نگهداری از شهر مسئول و سهیم می دانند و حاصل آن شهری توسعه یافته است.



در ادامه این نشست اصحاب رسانه در خصوص وضعیت شهر و مشکلات موجود پرسشهایی را مطرح کردند که شهردار به نوبت به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

 منصور کتانباف گفت: من به عنوان شهردار اهواز و مجموعه ی شهرداری نیازمند شنیدن سخنان رسانه ها به مثابه آینه ی تمام نمای جامعه هستیم تا با دریافت رهنمودها و نظرات آنان، بتوانیم در جهت ارتقاء سطح کیفیت زندگی شهروندان و توسعه شهر سازنده تر و آگاهانه تر گام برداریم.



وی افزود: رسالت شهرداری ها به عنوان یک سازمان عمومی غیردولتی خدمت رسانی به آحاد شهروندان در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، موضوعات کالبدی و ...است، کیفیت این خدمات متفاوت و خاص است و امیدوارم با بهره گیری از نظرات سازنده رسانه ها، خادم خوبی برای مردم اهواز باشیم.

در ادامه شهردار اهواز در تبیین شرایط موجود شهرداری اظهار داشت: شهرداری به موجب قانون، سازمانی عمومی غیردولتی و نهادی درآمدی و هزینه ای است که باید بدون کمک گرفتن از دولت، با درآمدزایی از مبادی قانونی ضمن تامین هزینه های خود، به اداره و توسعه ی شهر بپردازد شهرداری نیز به دلیل همین منع قانونی تاکنون جهت اداره ی شهر،ریالی از دولت دریافت نکرده است و کمک های دولتی صرفاً محدود به چند پروژه عمرانی خاص و کلان بوده که آن نیز تابع شرایط خاصی است.

وی با ذکر این نکته که اداره ی شهر از محل پرداخت عوارض صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: در دوره ای تجمیع عوارض به عنوان مالیات ارزش افزوده انجام شد و براساس آن مقرر گردید ارزش افزوده اخذ شده به خزانه انتقال یابد و بخشی از آن نیز به شهرداری ها پرداخت شود و این درحالیست که قانون به شکلی تعریف شده که شهرداری ها از سهم واقعی خود از این درآمد اطلاعی ندارند و صرفا به دریافتی خود بسنده می کنند. هر چند در استان ما، مسئولین دولتی اهتمام ویژه ای به پرداخت حق شهرداری و همکاری خوبی در این زمینه دارند.

وی افزود: بخش دیگر عوارض شامل عوارض کسب و پیشه، نوسازی، بهای خدمات، پسماند  پروانه ساخت و ساز و...است که جمع این موارد درآمد شهرداری برای اداره و توسعه شهر را تشکیل می دهد. ما پس از پنج سال فیش های عوارض پسماند و نوسازی را به صورت انبوه توزیع می کنیم و امیدواریم شهروندان فهیم اهوازی از این طرح استقبال کنند. مبلغ این فیش معادل هزینه شارژ یک سال آپارتمان است. شهر با همین عوارض اداره می شود.

شهردار اهواز عدم تحقق بسیاری از درآمدهای قانونی شهرداری را یکی از دلایل مهم توسعه نیافتگی کنونی شهر با ذکر مصادیقی بیان کرد و اظهار داشت: در موضوع عوارض حاصل از جرایم راهنمایی رانندگی، سال گذشته سهم شهرداری اهواز 30 میلیارد تومان بوده که تاکنون فقط 3 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

کتانباف افزود: بارها از مدیران دولتی استانی خواسته ام که در هنگام دریافت بودجه از مرکز، حتماً سهم عوارض قانونی شهرداری را ببینند. متاسفانه برخی از دستگاهها، عوارض قانونی شهرداری را در برآورد پروژه های خود در نظر نمی گیرند و بعداً به شکل های مختلف از زیر بار این مسئولیت قانونی شانه خالی می کنند و نمی دانند که با این کار، ناخواسته چه زیانی را به شهری که درآن زندگی می کنند وارد می سازند.

وی همچنین مشکلات کنونی شهر را یادآور شد و گفت: آیا مدیرانی که این کار را می کنند می دانند از جمعیت حدود یک میلیون و 300 هزار نفری اهواز، حدود 350 هزار نفر از مردم که غالباً کارکنان ادارات دولتی هستند از امکانات اولیه ای نظیرآسفالت، بازارچه، درمانگاه، مدرسه و... بهره مند نیستند؟! ما به وضعیت و مشکلات دولت آگاه هستیم و همواره با دستگاههای مختلف بیش از وظایف خود تعامل و همکاری کرده و می کنیم و در این موضوع چیزی جز اجرای قانون نمی خواهیم. در این زمینه قول همکاری لازم داده شده است و امیدواریم با پیگیری مدیریت ارشد استان، این مشکل برطرف شود.

کتانباف در ادامه به وضعیت درآمدی شهرداری اهواز اشاره کرد و گفت: در بهترین حالت ممکن، درآمد شهرداری 640 میلیارد تومان بوده که 130 میلیارد آن غیرنقدی است و از مبلغ باقی مانده 150 میلیارد تومان فقط صرف پسماند و فضای سبز و مابقی هم صرف هزینه های جاری و دستمزد می شود. پس توجه کنید که این عوارض چه نقش حیاتی در اداره ی شهر دارند.

شهردار اهواز درباره ی برنامه های خود جهت تامین منابع مالی برای توسعه ی شهر نیزگفت: برای تامین حداقل نیازهای شهر در طی این چهار سال به 5 هزار میلیارد تومان نیازداریم که منابع آن را تسهیلات بانکی، مشارکت بخش خصوصی و فروش اموال واملاک تعریف کرده ایم و در این میان حضور سرمایه گزاران، نقش ویژه ای دارد.

وی ادامه داد: مطالبه گری حق مردم خوزستان است، اما باید در بیان کاستی ها و معضلات مراقب رفتار و گفتار خود باشیم. همه ی شهرهای ایران با موضوع آلودگی هوا مواجه هستند (هر چند خوزستان با مشکل ریزگردها نیز روبرو است) اما تاکید کردن بر آلوده ترین شهر جهان، چه سودی جز تخریب چهره ی اهواز و خوزستان دارد؟! وقتی بر معضلات شهرمان تاکید می کنیم دیگر چه رغبتی برای سرمایه گذار باقی می ماند؟! نباید سرمایه های پر افتخار خود را انکار کنیم، ما داشته های بسیاری داریم و باید به اهواز و خوزستان افتخار کنیم.

کتانباف همچنین به نقش کلیدی مسئولیت اجتماعی آحاد جامعه در رشد و توسعه شهرها اشاره و تصریح کرد: ما به عنوان شهرداری و مردم به عنوان شهروندان وظایف فردی و اجتماعی داریم که باید خود را مکلف به پایبندی به آن بدانیم.

شهردار اهواز در خصوص برنامه های شهرداری اهواز نیز اذعان کرد: این برنامه ها و اقدامات شامل دو بخش است؛ بخش نخست الزام به انجام تعهدات و تکمیل برنامه ها و پروژه های مصوب شورا و شهردار قبل که به تصویب مراجع قانونی رسیده و بدیهی است که اگر بخواهیم تغییراتی را ایجاد کنیم با ارائه لایحه به شورای اسلامی شهر این کار انجام می شود و اکنون نیز تغییراتی را در قالب لوایح به شورای اسلامی شهر ارسال کرده ایم . همچنین در تلاش هستیم باند شرقی غربی تقاطع چند سطحی شهید بندر را تا پایان سال تکمیل کنیم.

وی ادامه داد: بخش دوم شامل برنامه های آتی است که در حال تدوین برنامه ها و طرح های سال 97 هستیم که این برنامه باید در راستای درآمدها، چشم اندازها و افق های بلند مدت شهرداری و برنامه های بالادستی باشد.دانشگاه شهید چمران نیز مشغول آماده سازی برنامه 5 ساله است که در تلاش هستیم طبق این برنامه بلند مدت، اقدامات و طرح های خود را انجام دهیم.

کتانباف با ذکر این نکته که در سال آینده به شرط تامین منابع، پروژه های نیمه تمام، تکمیل             می شوند، ادامه داد: مقدمات انجام پروژه ساماندهی سه ورودی اهواز از سمت شیبان، حمیدیه و خرمشهر در حال انجام است و این پروژه ها در سال 97 طی یک برنامه ی زمان بندی دو ساله انجام می شود و مدت زمان دو سال جهت اجرای پروژه به دلیل وجود تاسیسات، معارضین و هزینه های بالای پروژه است.

شهردار اهواز همچنین به پتانسیل مناسب رودخانه کارون جهت توسعه ی اهواز اشاره کرد و گفت: متولی رودخانه کارون، وزارت نیرو و سازمان آب و برق است و ما اجازه دخل و تصرف در آن را نداریم.در مقاطعی برای ساحل سازی ها نیز دچار مشکلاتی شدیم و در این دوره قصد داریم روند ساحل سازی را با تعامل با شرکت نفت و ارتش از سمت شرق تا زرگان و از سمت دیگر تا کوت عبداله تکمیل کنیم. مقدمات لازم در حال انجام بوده و دولت نیز قول همکاری جهت تامین منابع را به ما داده است. ضمن آنکه باید از جنبه های مختلف، پارکها بویژه پارکهای ساحلی را مدیریت کنیم تا تفرجگاه مناسبی برای خانواده ها مهیا شود.

شهردار اهواز مهمترین رویکرد فرهنگی خود را تمرکز بر آموزش های شهروندی اعلام کرد و گفت: اداره و توسعه ی شهر بدون مشارکت شهروندان امکان پذیر نیست،باید ترتیبی اتخاذ گردد تا مردم از حقوق و وظایف شهروندی خود آگاه شوند و در صورت تحقق این امر گام بلندی برای پیشرفت اهواز برداشته ایم. زیرساختهای این طرح نیز در حال آماده سازی است؛ سه سرای محله نیز تا پایان سال و سه سرای محله تا نیمه اول سال آینده به بهره برداری می رسند.در این سرای محلات 14 مورد خدمت رسانی به شهروندان انجام می شود.

وی همچنین به فضاسازی های شهرداری در مناسبتهای مختلف در سطح شهر اشاره کرد و گفت: این موارد به شهرداری ابلاغ می شوند،گرچه این اقدامات وظیفه ی قانونی شهرداری نیست، ولی به حکم وظیفه دینی، ملی و شرعی خود نمی توانیم بی تفاوت باشیم و ارگانهای مسئول در این زمینه ها نیز باید به وظایف ذاتی خود عمل کنند و این مسئولیت صرفاً به دوش شهرداری نباشد.

منصورکتانباف نبود مدیریت واحد شهری را از معضلات مهم این حوزه برشمرد و خاطرنشان کرد: قانون گذار مسئولیتهای متعددی را به عهده ی شهرداری ها گذاشته است، اما به تناسب آن باید درآمدهای پایدار و اختیارات لازم نیز به این نهاد اعطا می شد که هنوز این امر محقق نشده است. البته در این زمینه لایحه مدیریت واحد شهری در مجلس شورای اسلامی به مجلس ارائه شده است.

وی ادامه داد: تا استقرار مدیریت واحد شهری می توانیم در کوتاه مدت مدیریت هماهنگ شهری را ایجاد کنیم که با این رویه بسیاری از ناهماهنگی ها که ریشه بسیاری از مشکلات شهری است، از بین می رود. خوشبختانه مدیریت عالی استان و استاندار خوزستان اهتمام ویژه ای به این موضوع دارند.

منصورکتانباف، تغییر در ساختار شهرداری را امری لازم دانست و اظهار داشت: تحقق این امر ضروری است و قصد داریم ناحیه محوری را در سیستم شهرداری اجرا کنیم و مدیریت نواحی را به افراد مجرب و تحصیلکرده بسپاریم. این افراد قطعاً آموزش های لازم را می بینند و از شهرهای موفق بازدید می کنند و از دل این مدیران نواحی مدیران مجربی بیرون خواهد آمد.

وی ادامه داد: ساختار نواحی در شهرداری تهران با ساختار نواحی در شهرداری اهواز متفاوت است، در تهران ناحیه های موفق نمونه یک شهرداری کوچک در ناحیه است که خدمات مختلف را ارائه می دهد، ولی در ساختار موجود شهرداری اهواز، نواحی صرفاً ویژه خدمات شهری و فضای سبز تعریف شده است و برای اصلاح آن از طریق وزارت کشور اقدام خواهیم کرد.

شهردار اهواز در خصوص پروژه قطار شهری نیزگفت: پروژه قطار شهری اهواز از سال 85  با برآورد اولیه 700 میلیون دلار آغاز شد و در ابتدا قرار بود منابع مالی از طریق فاینانس تامین شود که به دلیل تحریم های ظالمانه، این امر میسر نشد، اما اکنون که تحریم ها برداشته شده نیز موانع ورود فاینانس برطرف نشده است و بانکهای داخلی نتوانسته اند تضمین های لازم را در این خصوص فراهم کنند.

وی ادامه داد: طول کل پروژه قطار شهری 23 کیلومتر است که تاکنون 11 کیلومتر آن ساخته شده و 500 میلیارد تومان نیز هزینه شده است. اگر فروش اوراق مشارکت به مبلغ حدود 300 میلیارد تومان و نیز کمک های دولتی محقق شود و نقدینگی به پروژه تزریق شود، احتمالا طی یک برنامه 18 ماهه فاز نخست پروژه که شامل شش ایستگاه است به بهره برداری می رسد. پروژه پس از یک سال توقف فعال شده و دستگاه TBM به سمت مسجد آذربایجانی ها حرکت        می کند.

کتانباف همچنین در خصوص استقرار چند نیوجرسی در نقاط مختلف اشاره کرد وگفت: نیوجرسی های قرار داده شده در برخی نقاط بدلیل عدم پرداخت عوارض نیست، بلکه به دلیل مشکلات ایمنی ساختمان هاست، اینها همه برای جلوگیری تکرار فجایعی همچون پلاسکو است.  شهرداری برای وصول مطالبات قانونی خود از نیوجرسی استفاده نخواهد کرد.

همچنین در این دیدار اصحاب رسانه، دغدغه های خود را در حوزه های مختلف شهری بیان و راهکارهایی نیز در این خصوص ارائه کردند.

 
















نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار