اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۴۱۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۷
مدیرکل موزه های سازمان میراث فرهنگی:
مدیر کل موزه ها و اموال منقول سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که فرهنگ جوامع را تهدید می‌کند ، سطح بسیار پایین سواد فرهنگی است که هویت و تاریخ کشورها را به خطر می اندازد.
محمد رضا کارگر روز پنجشنبه در نشست پژوهشی گنجینه میراث فرهنگی خوزستان در دانشگاه خاتم الانبیا بهبهان، اظهار کرد: سازمان جهانی یونسکو مدتی پیش اعلام کرد که مهمترین سواد جوامع امروز، سواد فرهنگی است چرا که جوامعی می توانند هویت و فرهنگ خود را حفظ کنند که دارای سواد فرهنگی بالایی باشند. 

وی با بیان این که' یکی از آسیبهایی که جوامع ما را تهدید می‌کند، آلزایمر فرهنگی است'، گفت.: سازمان میراث فرهنگی و موزه ها تلاش دارند تا جامعه دچار این نوع آلزایمر نشود ، اهمیت موزه ها نیز دقیقا به همین دلیل و به دلیل نقشی است که در انتقال و معرفی عناصر هویتی ما به نسل های آینده دارند.

وی تصریح کرد: خیلی ها تلاش دارند بخشی از تاریخ کشور را مصادره کرده و به شدت سعی می‌کنند جامعه بخشی از هویت خود را فراموش کند. 

کارگر یادآور شد: اکنون خشکسالی و شرایط اقلیمی ما را تهدید نمی‌کند چرا که در دو هزار و 500 سال پیش نیز ما با خشکسالی مواجه بودیم، مهمترین تمدن های ما در کویر شکل گرفته است اما این بحث آلزایمر فرهنگی است که می تواند ما را در دراز مدت با مشکلات جدی مواجه کند.

وی گفت: شرایط ایران در طول تاریخ به نوعی بوده که شاید در طول تاریخ همیشه سرامد کشورها نبوده ایم اما در تمدن و معماری همواره حرف اول را زده و همین می تواند پایه و اساس بسیاری از پژوهش های ارزشمند قرار گیرد.

همچنین در این مراسم خسرو نشان مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: همه ما نیازمند چشم هایی برای دیدن، حافظه ای برای به‌خاطر سپردن و خرد در اندیشیدن هستیم و موزه ها این ویژگی ها را دارند که به عنوان حافظه درخشان تاریخی ما عمل کرده و تاریخ و عناصر تشکیل دهنده هویت فرهنگی و هویت ملی ما را همچون آینه ای تمام قد در منظر همگان قرار دهند.

وی افزود: شهرستان بهبهان از سال های گذشته نیازمند نمایشگاهی برای معرفی آثار تاریخی و میراث فرهنگی این خطه بوده که برپایی آن به حافظه ما کمک کند که چه تاریخی را پشت سرگذاشته ایم.

نشان بیان کرد: در شرایطی کنونی نمایشگاه ها می توانند نقش ‌موزه های موقت را ایفا کنند و برپایی این‌ نمایشگاه در دانشگاه شهرستان بهبهان می‌تواند الگویی برای سایر دانشگاه ها باشد. 
وی گفت: در حال حاضر نیاز است که تمام مراکز علمی نقش خود را در حوزه میراث فرهنگی ایفا کنند که تاکنون برخی از دستگاه ها در شکل گیری موزه‌های تخصصی فعالیت داشته‌ و اگر همه دستگاه ها در این‌خصوص اقدام کنند، در شهرهای مختلف استان می‌توانیم موزه داشته باشیم و زمینه فعالیت بیشتر در حوزه گردشگری را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: وجود طبیعت زیبا و اقوام ‌مختلف استان ظرفیت خوبی برای رشد اقتصادی در استان فراهم کرده که معرفی این ظرفیت ها یکی از ضرورت ها است. 

نشان گفت: دانشگاه خاتم الانبیا بهبهان در روزهای اخیر ضمن همکاری خوب با میراث فرهنگی استان اعلام آمادگی کرد که فعالیت این نمایشگاه را تداوم دهد.

نشست گنجینه میراث فرهنگی استان روز پنجشنبه با حضور محمدرضا کارگر مدیرکل موزه ها و اموال منقول سازمان میراث فرهنگی و جمعی از مسئولان استان در بهبهان برگزار شد و در حاشیه این مراسم نمایشگاه گنجینه میراث فرهنگی استان متشکل از آثار باستانی مکشوفه شوش، هفت تپه و چگاسفلی برای بازدیدعمومی گشایش یافت.


/ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار