اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۴۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی :
محمد امین روزبخش زاده در نشست خبری که در شرکت توسعه و نیشکر دعبل خزاعی برگزار شد، اظهار کرد: دعبل خزاعی یکی از هفت کشت و صنعت تحت پوشش شرکت نیشکر و صنایع جانبی دارای حدود ۱۲ هزار هکتار اراضی قابل کشت و زرع است و ما سالانه تولید یک میلیون تن نیشکر و ۱۰۰ هزار تن ...

محمدامین روزبخش زاده در نشست خبری که در شرکت توسعه و نیشکر دعبل خزاعی برگزار شد، اظهار کرد: دعبل خزاعی یکی از هفت کشت و صنعت تحت پوشش شرکت نیشکر و صنایع جانبی دارای حدود ۱۲ هزار هکتار اراضی قابل کشت و زرع است و ما سالانه تولید یک میلیون تن نیشکر و ۱۰۰ هزار تن شکر خام داریم .

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی تصریح کرد: پیش بینی ما تولید ۸۲ هزار تن در سال جاری است که نیاز به یکسری اصلاحات در زیرساخت ها داریم و از سه سال پیش تا کنون، هر ساله ۵ تا ۱۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش عملکرد داشته ایم .


۹۹ درصد نیروها بومی خوزستان هستند

روزبخش زاده گفت: ۸۷ تن عملکرد تولید نیشکر در هر هکتار بوده است. بیش از ۴۰ درصد شکر کشور در استان خوزستان تولید می شود و به لحاظ کیفی و کمی با استانداردهای جهانی مطابق هستیم .

وی افزود: ما بهترین شکر سفید کشور را تولید می کنیم و به عنوان یکی تامین کننده های شرکت نسله قرار گرفته و همه تست های جهانی را پاس کردیه ایم . به گفته انها شکر ما اصالت خاصی دارد و ما از سموم و علف کش استفاده نداریم و وقتی با شکر امارت مقایسه می شود این محصول ما است که کیفیت و اصالت لازم را دارد.

یکی از ویژگیهای زراعت ما عدم استفاده از هرگونه مواد شیمیایی برای انگل ها و آفات است. در کانال های زه کش مزارع نیشکر ماهیگیری می کنند که نشان دهنده پاک بودن زهاب های نیشکر و عدم وجود مواد شیمیایی در این آبها است.

روزبخش زاده با اشاره به بحث اشتغال در شرکت کشت و صنعت نیشکر گفت: بحث اشتغال در محیط پیرامونی شرکت بسیار مهم است. به طور مستند می توان گفت که ۹۹درصد نیروهای ما بومی خوزستان هستند و از این میان ۶۳ درصد ساکن روستاهای پیرامون شرکت هستند.

روزبخش زاده عنوان کرد:سالانه سه هزار نفر در طول سال به طور مستقیم و غیرمستقیم در این شرکت به کار گرفته می شوند. ۲۲۰۰ نفر در سال به صورت مستقیم برای شرکت کار می کنند. این میزان از اشتغال ایجاد شده ظرفیت بالایی است چرا که گیاه نیشکر در قیاس با هر گیاه دیگری در کل کشور کشت می شود، ۵٫۲ برابر اشتغال بیشتر ایجاد می کند .

صنعت نیشکر از مهاجرت به شهرها جلوگیری کرده است

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی با اشاره به آثار صنعت نیشکر خاطرنشان کرد: رشد جمعیت شهری کشور از سال ۹۰ تا ۹۵، ۱٫۹۸ درصد و رشد جمعیت در روستا ۶۸صدم منفی بوده است. همچنین رشد جمعیت در خوزستان در شهرها ۲ درصد و در روستاها منفی ۲٫۴۱ درصد بوده است. یعنی جمعیت روستایی ما کاهش یافته است .

وی یادآور شد: دلایل عمده ای در روند کاهش جمعیت در روستاها تأثیرگذار بوده که مهاجرت از روستاها و افزایش تعداد شهرهای خوزستان از عمده دلایل این اتفاق هستند. در این دوره شهرهای خوزستان از ۲۸ شهر به بیش از ۶۰ شهر افزایش یافته است. حدود ۷۰ درصد رشد منفی جمعیت روستاها مربوط به بخش های میانی و شمالی و بخشی از نقاط جنوبی خوزستان است . اما در همین حال قابل توجه است که برخلاف کل کشور و استان جمعیت پیرامونی این شرکت بنا بر آمار از سال ۹۰ تا ۹۵ از ۱۸ هزار نفر به ۲۱ هزار نفر افزایش یافته است.

روزبخش زاده گفت: باید پرسید چه اتفاقی افتاده است که در این بخش از استان رشد مثبت جمعیت روستایی را داشته ایم. در واقع دو عامل وجود رودخانه کارون و دوم وجود ۵ مجتمع کشت و صنعت در این محدوده موجب این اتفاق خوب شده اند. با توجه به مرزی بودن استان خوزستان، این افزایش جمعیت به افزایش ثبات و امنیت کشور کمک می کند.

وی گفت: هرچند که این مساله کمتر دیده شده است اما افزایش فرصت های شغلی و ورنق اقتصادی و اجتماعی ایجاد شده به علت فعالیت صنایع نیشکر در این منطقه است. اگر وجود کشت و صنعت ها نمی بود این مساله فاجعه بار به نظر می رسید و اگر کشت و صنعت ها به هر علت دربقای خود دچار مشکل شوند برای استان و کشور فاجعه بار خواهد بود.

تراز زیست محیطی نیشکر مثبت است

روزبخش زاده با اشاره به خصوصیات گیاه نیشکر تصریح کرد: همه ما می دانیم که هر موجودی آثار زیست محیطی دارد اما وقتی می خواهیم در مقام قضاوت به یک مساله نگاه کنیم باید بالانس و تراز زیست محیطی ان را در نظر بگیریم. به لحاظ زیست محیطی ما بسیار مدعی هستیم که صنعت نیشکر صنعتی کاملا سبز است. مزارع ما در سال ۱۱۲ هزار تن اکسیژن تولید می کند .

 در فرایند فوتوسنتز گیاه نیشکر ۱۱۵ هزار تن دی اکسید کربن جذب می کند. نیشکر نسبت به دیگر گیاهانی که در کشور ما کشت می شود راندمان فتوسنتز بیشتری دارد و این امر و در تلطیف هوا تاثیر بسیار مطلوبی دارد و بر اکوسیستم زیست محیطی آثار برجسته ای بر جای می گذارد .

وی گفت: ۴۰۰ هزار هکتار تالاب شادگان در ۵ سال گذشته در اثر آورد کم رودخانه صرفا از زهاب مزارع نیشکر در شرق کارون تغذیه می شوند. آثار زیست محیطی زنده نگهداشتن تالاب شادگان در این میان کاملا مشهود است اگر زهاب های نیشکر نبود، قطعا تالاب شادگان خشک می شد و مشکلات زیادی ایجاد می کرد .

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی افزود: همچنین وجود مزارع نیشکر تاثیر بسیار زیادی در کاهش و مهار ریزگردها دارد.

میزان رفتار صنعتی در منطقه را افزایش داده ایم

وی با اشاره به آثار اجتماعی نیشکر در منطقه تصریح کرد: آثار اجتماعی فعالیت شرکت دعبل در منطقه بسیار وسیع است و ما میزان رفتار صنعتی در منطقه را افزایش داده ایم. در سال ۸۲ برای تامین تراکتور در منطقه با مشکل مواجه بودیم و برای این کار از شهرهای شمالی استان تراکتور تامین می کردیم . امسال بیش از ۳۲۰ دستگاه تراکتور توسط زارعین محلی به ما اجاره داده می شود و بخشی از سال را برای ما کار می کنند و بخش دیگر از سال نیز بر روی زمین های خود مشغول هستند. به این مساله موجب افزایش مکانیزاسیون در منطقه و افزایش بهره وری در زمینهای کشاورزی خود ساکنان خواهد شد.

بیش از ۳۰ درصد اراضی سبز برداشت می شوند


مدیرعامل شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی تصریح کرد: میانگین جهانی ۳۵ درصد برداشت سبز است. امسال ما بیش از ۳۰ درصد اراضی را سبز برداشت می کنیم که تقریبا این رقم مطابق با میانگین جهانی است .

وی گفت: گیاه نیشکر در مقایسه با گیاهان دیگر کم نظیر است و . عنوان کرد: ماده خشک تولیدی در مقایسه دیگر کشت های منطقه بیش از ۴ برابر است. اگر این امکان فراهم شود که سرشاخه های نیشکر را به علوفه تبدیل کنیم، در هر هکتار ۱۰ تا ۱۵ تن علوفه تولید می شود. این مساله یک مزیت رقابتی برای نیشکر است. حتی از این لحاظ نیاز با دیگر گیاهان نیز قابل رقابت است. در سالی که گذشت از علوفه سرشاخه های نیشکر ۳ هزار تن به تعداد ۱۰ هزار بسته بوده است. در همین باره نیاز است که صنایع پایین دستی نیشکر نیز فعال شوند.

بالاترین راندمان مصرف آب کشاورزی در کشور را داریم

روزبخش زاده در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: ما بالاترین راندمان انتقال و مصرف آب کشاورزی در کشور را داریم. در کل کشور در بهترین وضعیت ۳۵ درصد است اما با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و شبکه های زهکشی راندمان مصرف آب در شرکت ما ۵۰ تا ۵۲ درصد است. در این باره تمهیدات و هزینه ای زیادی شده است . ۳۰ کیلومتر کانال بتونی ، ۶۰ کیلومتر خط انتقال فلزی و غیره و ۴۰۰ کیلومتری لوله های هیدروفلوم کار شده است.

وی افزود: امسال سال ویژه ای است و در ۴۷ سال گذشته این میزان خشکسالی بی نظر بود است. خوشبختانه در چند سال گذشته توانستیم در مورد مصرف انرژی را آمار خوبی را کسب کنیم و در حال حاضر به ازای هر تن نیشکر خرد شده حدود ۵۰ متر مکعب گاز مصرف می شود و در شرایط خوبی به لحاظ مصرف انرژی داریم در مورد اب مصرفی در صنعت نیز شیب خوبی داشتیم ‌ ایم. 

امسال سیستم مه پاشی را اجرا می کنیم تا اب مصرف صنعت را بازچرخانی کند و حداقل اب را مصرف کنیم . با اجرای این پروژه حجم بسیاری از مصرف اب کاهش می یابد و این آب در چرخه مصرف خنک می شود و به سیستم بر می گردد. 

ما در هر ساعت ۳ هزار متر مکعب اب مصرف می کنیم که این کاملا حذف می شود و در درون سیستم بازیافت می شود. همچنین ما اب صنعتی و بهداشتی را تصفیه می کنیم و به صورت کامل قابل مصرف در کشاورزی است .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار