در سومین روز از ماه مبارک رمضان و حدود یکماه پس از پیروزی گفتمان اعتدال، عقلانیت و اصلاحات در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ، اطلاح طلبان خوزستانی در اهواز گردهم آمدند تا پس از 8 سال دیداری تازه کنند.

"> افطار با طعم اصلاح طلبی در اهواز / کهرام : وعده های احمدی نژاد عملی نشد / برخی ها فکر می کنند اصلاح طلبان بی دین هستند / اصطلاح طلبان نباید دچار غرور شوند
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳

در سومین روز از ماه مبارک رمضان و حدود یکماه پس از پیروزی گفتمان اعتدال، عقلانیت و اصلاحات در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ، اطلاح طلبان خوزستانی در اهواز گردهم آمدند تا پس از 8 سال دیداری تازه کنند.

 

شوشان / مجتبی گهستونی : در سومین روز از ماه مبارک رمضان و حدود یکماه پس از پیروزی گفتمان اعتدال، عقلانیت و اصلاحات در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ، اطلاح طلبان خوزستانی در اهواز گردهم آمدند تا پس از 8 سال دیداری تازه کنند.

به گزارش شوشان ، این مراسم در مهمانسرای دانشگاه شهید چمران اهواز که یادآور بسیاری از همایش ها و جلسات اصلاح طلبان با حضور شخصیت های مطرح این طیف در کشور در دروان دولت اصلاحات بود برگزارشد. برگزاری این گردهمایی به منظور حضور اصلاح طلبان در کنار یکدیگر بعد از سالها محدودیت باعث شد تا شور و حرارت برای به سرمنزل رساندن این حماسه و پیروزی بیش از پیش نمایان شود.

دکتر حمید کهرام نماینده مردم اهواز در دور ششم مجلس شورای اسلامی به تحلیلی از انتخابات دور یازدهم پرداخت. کهرام با ابراز امیدواری از شروع یک عصر جدید در ایران گفت: اگر به روزهای قبل از انتخابات برگردیم همه اصلاح طلبان متفق القول بودند که جناب آقای خاتمی کاندیدای اصلی اصلاح طلبان به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری مطرح شود ولی به دلیل شرایطی این موضوع تحقق پیدا نکرد.

وی افزود: با توجه به شرایط جامعه همه می دانستند که در صورت مشارکت اصلاح طلبان در انتخابات رای بالایی نصیب آنها می شود. بعد از آن آیت الله هاشمی کاندیدا شدند که رد صلاحیت گردید.

کهرام تاکید کرد: شخصیت هاشمی رفسنجانی در این جریان بازسازی شد و شرایطی پیش آمد تا او به عنوان ذخیره ای برای آینده مطرح شود به گونه ای که ایشان می توانند برای سازندگی کشور نقش اساسی ایفا کنند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم توفیق مصباح یزدی در این انتخابات مدعی شد که یک اتفاق مهم رخ داده است : جریان مصباح یزدی در انتخابات دور یازدهم کاندیدایی مطرح کردند که رد صلاحیت شد. این رد صلاحیت حامل یک پیام بود. جناب مصباح یزدی سخن بسیار مهمی در خصوص کاندیدای مورد نظر خود مطرح کرد و آن این بود که گزینه ایشان تنها گزینه اصلح در زمین و آسمان است. اما شورای نگهبان این گزینه را رد صلاحیت نمود.

کهرام یادآور شد: اختلاف عمیق بین اصولگرایان در این انتخابات بسیار نمایان شد. اصول گرایان نتوانستند با یکدیگر کنار بیایند. هرکدام از آنها یک کاندیدا داشتند و با این طرز حضور وزن هر کدام از آنها روشن شد. حالا دیگر اصولگرایان حد و اندازه خود را می دانند.

وی اظهار داشت: آنچه در این انتخابات مشخص شد قدرت اصلاح طلبان بود. بسیج عمومی خاتمی و هاشمی در عرض سه روز با پیامی که دادند بسیار مهم و سرنوشت ساز بود. این بسیج عمومی مهندسی کردن انتخابات بعد از رد صلاحیت جناب هاشمی را با شکست مواجه کرد.

حمید کهرام متذکر شد: مهندسی کردن انتخابات از این قرار بود که مردم به بهانه شورای شهر به پای صندوق رای بیایند و یک رای هم برای ریاست جمهوری بیندازند. تمام کاندیداها هم که از یک سطح عمومی برخوردار بودند. آقای قالیباف هم آمده بود تا در نهایت انتخابات به مرحله دوم کشیده شود و در مرحله بعد پیروز شود. اما پیش بینی آنها با شکست مواجه شد.

کهرام گفت: با پیروزی روحانی قدرت اصلاح طلبان را برای نظام مشخص کرد در حالی که طی 8 ساله گذشته مدام مطرح می شد که جریان اصلاح طلبی مرده است.

وی گفت: مسئله مهم دیگر در این دوره از انتخابات سطح تبلیغات انتخاباتی بود. تبلیغات به طرق مختلف و با اینترنت، رادیو و مطبوعات به سطح روستاها هم رسید. روستائیان هم حتی پیام خاتمی و هاشمی را شنیدند.

این فعال اصلاح طلبی در نهایت به شکست گفتمان احمدی نژاد که از دیگر نتایج انتخابات بود اشاره کرد و یادآور شد: احمدی نژاد در 8 سال گذشته قول های بسیاری داد. وعده هایی که عملی نشد. مردم در انتخابات اخیر نشان دادند که گفتمان او دیگر نتیجه نمی دهد و برای اداره کشور مناسب نیست.

وی افزود: کسانی که از گفتمان احمدی نژاد دفاع می کردند متوجه شدند که این گفتمان مردم را راضی نمی کند. وی سپس پیروزی گفتمان اعتدال در جامعه را یادآور شده و افزود: بزرگ ترین شعاری که از سوی حسن روحانی در همین اهواز مطرح شد تحقق حقوق شهروندی است که در قانون اساسی به وضوح آمده است. شعارهایی مثل آزادی بیان، آزادی مطبوعات، روابط بین الملل، اجرای قانون اساسی، آزادی اجتماعی و اقتصادی و... از جمله شعارهایی بود که بخشی از حقوق شهروندی است که اصلاح طلبان هم تحقق آنها را خواستار هستند.

حمید کهرام سپس با طرح این پرسش که اکنون کار ما چیست؟ گفت: بزرگترین کار ما پیگیری مطالبات است. ما طی این سالها یاد گرفتیم که پیگیری مطالبات داشته باشیم. باید از ظرفیت های کشور را شناسایی کنیم. شاید در دوره اصلاحات تندروی هایی کردیم که کشور در آن مقطع ظرفیت پذیرش آن را نداشت مثل شعاری که مدعی بود باید قانون اساسی را به رفرنداوم گذاشت. عمدتا این شعار از طرف بدنه اصلی اصلاحات مطرح نمی شد اما از درون همین جریان بیرون می آمد. اما حالا یاد گرفته ایم که بر اساس ظرفیت های موجود حرکت کنیم. اصلی ترین مسئله پیشبرد پروژه جامعه مدنی است.

وی افزود: اکنون بهترین شعاری که می توان در جامعه مطرح کرد گفتمان اعتدال است که با این گفتمان می توانیم بخش عمده ای از مشکلات و مطالبات کشور را در سطح داخلی و خارجی پی بگیریم.

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: اصلاح طلبان یاد گرفته اند که پیگیر مطالبات خود بر اساس ظرفیت کشور باشند یاد گرفتیم که نقد شویم و خود را بر همین اساس بازسازی کنیم و به اعتماد سازی در داخل کشور که مهم ترین ضرورت است توجه داشته باشیم.

کهرام سپس به برداشت های ناصحیحی که جریان متحجر نسبت به اصلاح طلبان مطرح می کند اظهار داشت: آقایان فکر می کنند اصلاح طلبان بی دین هستند در حالی که دین داری آنها بیشتر از کسانی است که دین را برای پست، مقام، منافع و پول می خواهند اما اطلاح طلبان به واقعیت دین اعتقاد دارند.

این فعال اصلاح طلبی با انتقاد به اینکه آقایان فکر می کنند اصلاح طلبان غرب زده هستند گفت: اصلاح طلبان به منافع ملی اعتقاد دارند. منافع ملی که فقط شعار دادن نیست. قرار نیست با دنیا بجنگیم. ما باید نشان بدهیم هم مسلمان هستیم و هم می توانیم با دنیا حرف بزنیم. ما نباید شعارهای بیهوده بدهیم.

وی یادآور شد: اختلاف بسیار عمیقی که در بین اصولگرایان وجود دارد باید این فرصت را به ما بدهد که بتوانیم با گفت و گو کردن با انها خواسته های اصلاح طلبی را تبیین کنیم.

کهرام افزود: ما در نتیجه این پیروزی کسب شده نباید دچار غرور شویم. فقط اصلاح طلبان نبودند که برنده شدند در انتخاب روحانی همه پیروز شدند.بعضی ها متوجه نیستند و بعد خودشان می فهمند. باید اختلافات خود را به حداقل برسانیم. درسته که در جامعه مدنی رقابت یک اصل است اما تا رسیدن به اصل جامعه مدنی راه درازی در پیش داریم. در این دوران گذر اختلافاتی که خانمان برانداز است را باید کنار بگذاریم.

این فعال اصلاح طلب در پایان سخنان خود نمود: با توجه به اینکه عمده مردم به خاطر پیام خاتمی و رفسنجانی به روحانی رای دادند و اگر در دوره چهارساله توانستیم خوب عمل کنیم که آقایان خاتمی و رفسنجانی را در مقابل مردم رو سفید کرده ایم. اما اگر اختلافات قومی، نژادی، استانی و... اصل شوند مطمئن باشید که در 4 ساله دوم تکرار نخواهد شد. ما باید قدر این پیروزی را بدانیم و باید گذشت کنیم

به گزارش شوشان ، در بخش دیگری از گردهمایی از سوی تعدادی از دیگر دانشجویان از دکتر محمد کیانوش راد به عنوان نماد اصلاح طلبی در خوزستان تقدیر شد و وی نیز با اشاره به اینکه از تقدیر خود اطلاعی نداشته و راضی به انجام این کار نبوده است و خود را لایق این تقدیر نمی داند از افرادی نام برد که در نتیجه حضور در همه انتخابات ها متحمل زحمات فراوان و یا خسارت های مکرر شده اند ولی ناشناخته باقی مانده اند.

او گفت: جریان اصلاح طلبی نه تنها نمرده بلکه زنده و پویا است. چرا که این تفکر از دوره مشروطه به این سو در جان مردم ریشه دوانده است.

 

وی افزود: از ابتدا قدم در راهی گذاشتیم که هیچ گاه نسبت به آن با شک و تردید مواجه نبوده ایم. ممکن است در یک جایی تندروی و یا کندروی کرده باشیم اما در جایی که بحث اسلام بر آمده از مردم است دچار تردید نبوده ایم. از روز اول نه تنها از تعداد اصلاح طلبان کاسته نشد بلکه افزوده هم شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار