شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۴۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت کشاورزی:
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در بسیاری از حوزه ها در بخش ماشین های کشاورزی در کشور خوداتکا هستیم، گفت: هیچ کشاورزی نیست که اکنون به بانک کشاورزی مراجعه کند و مدارک کاملی از خود ارائه دهد و بانک به او بگوید که تسهیلات به آن کشاورز پرداخت نمی کند . 

کامبیز عباسی دیروز 7بهمن ماه در حاشیه افتتاح هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع و ماشین آلات کشاورزی در اهواز اظهار کرد: بسیاری از کشاورزان با حضور در چنین نمایشگاه هایی از نزدیک با تکنولوژی ها و آخرین فناوری ها در زمینه کشاورزی آشنا می شوند .

وی افزود: از ابتدای تشکیل دولت یازدهم و دوازدهم به طور میانگین ماهانه بیش از 100میلیارد تومان در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی در کشور سرمایه گذاری انجام گرفته است. این رقم، رقم کمی است نیست زیرا در هیچ دوره تاریخی در زمینه مکانیزاسیون کشاورزی کشور این حجم از سرمایه گذاری را شاهد نبوده ایم .

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: 80درصد از سرمایه گذاری های انجام گرفته تسهیلات و 20درصد نیز آورده شخصی کشاورزان بوده است. این کارها بدون تکیه بر یارانه و بدون تحمیل بار اضافی بر دولت انجام گرفته است .

عباسی بیان کرد: حدود 90هزار دستگاه تراکتور در این بازه زمانی وارد عرصه های مختلف بخش کشاورزی شده است. همچنین 25 تا 30 درصد ناوگان ماشینی در بخش کشاورزی کشور نوسازی شده است . 

وی گفت: در سال 96 تا کنون حدود 680 میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان پرداخت شده است تا کشاورزان نسبت به تهیه ماشین و ادوات کشاورزی اقدام کنند. در استانی مانند خوزستان در کمتر از 10 ماه بیش از 53میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه ماشین های کشاورزی انجام گرفته است .

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: هیچ کشاورزی نیست که اکنون به بانک کشاورزی مراجعه کند و مدارک کاملی از خود ارائه دهد و بانک به او بگوید که تسهیلات به آن کشاورز پرداخت نمی کند. اگر موردی باشد، کشاورزان به ما مراجعه کنند تا ما مساله را پیگیری و با آن بانک برخورد کنیم .

عباسی با بیان اینکه یک پایداری در حوزه سرمایه گذاری ماشین های کشاورزی در کشور اتفاق افتاده است، اظهار کرد: امیدواریم تا پایان دولت و حتی در دولت های آینده این روند استمرار پیدا کند . 

وی با اشاره به اینکه اخیرا بسته های مختلفی برای سرمایه گذاری در حوزه مکانیزاسیون تعریف شده است، گفت: امیدواریم این بسته ها که وام هایی با نرخ بهره 4درصد، 6درصد و 10درصد - برای توسعه فناوری های نوین و ماشین آلاتی که کمتر توسعه پیدا کرده اند - هستند به زودی اجرایی شوند .

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: حدود 770میلیارد تومان برآورده اولیه انجام گرفته در این زمینه است تا بتوانیم در سال 97 این اعتبار را در کنار خط اعتباری مکانیزاسیون، جهت فناوری های نوین برای کشاورزان در نظر بگیریم و به آنها پرداخت کنیم .

عباسی عنوان کرد: در بسیاری از حوزه ها در بخش ماشین های کشاورزی در کشور خوداتکایی داریم. بیش از 99درصد کاشت محصولات در کشور- به جزء برنج - با بذرکارهایی اتفاق می افتد که ساخت داخل کشور هستند. همچنین خاکورزی بیش از 99درصد از اراضی کشور با ادواتی انجام می شود که ساخت داخل هستند .

وی ادامه داد: بیش از 90درصد از برداشت محصولات در کشور با کمباین های تولید داخل انجام می شود. در حوزه تولید تراکتور نیز بیش از 94درصد خوداتکایی داریم و شاهد تولیدشدن آن در درون کشور هستیم. برآوردها نشان می دهد که 5تا 10درصد نیازهای ماشینی در کشور باید با واردات ماشین های خارجی انجام شود .

رئیس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در کشور در حال حاضر 1.62 اسب بخار بر هکتار است. این رقم پیش از تشکیل دولت یازدهم در محدوده 1 تا 1.1 اسب بخار بر هکتار بود و اکنون سرانه تراکتور کشور بیش از 0.5 اسب بخار افزایش پیدا کرده است.


/ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار