اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۴۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۶
بازدید رضا ویسه معاون هماهنگی معاون اول رئیس جمهور و شریعتی استاندار خوزستان از طرح 550 هزار هکتاری خوزستان
شریعتی: یکی از موارد مصوبه پانزدهم فروردین 96 هیات دولت در خصوص خوزستان، طرح 550 هزار هکتاری و تخصیص آب مورد نیاز این طرح بود.
به گزارش شوشان رضا ویسه امروز 10 بهمن ماه در روز اول سفر خود به استان خوزستان بازدیدی میدانی از اجرای طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خوزستان انجام داد.

وی در بخش اول سفر خود از پروژه ویس و سلامات (اراضی بهره‌برداری و تحویل شده به کشاورزان در فاز 1) و شبکه آبیاری و زهکشی تحویلی به تشکل شرکت تعاونی تولید تدبیر و امید دیدن کرد.

معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور همچنین از اراضی فاز 2 میان آب و نقاط تحویل حجمی آب در شبکه‌های آبیاری و زهکشی میان آب بازدید کرد.

در این بازدید اعلام شد 19هزار و 500 هکتار از بلوک دشت باوی در شمال شرق اهواز زیر پوشش نوسازی و تجهیز قرار گرفته و طرح از پیشرفت 90 درصدی برخوردار است.

هم اکنون 17 هزار و 500 هکتار از اراضی بلوک دشت باوی پس از تجهیز و نوسازی تحویل بهره برداران محلی شده است.

طرح 550 هزار هکتاری مصوب سفر 1375 مقام معظم رهبری در سال 1392 با تخصیص 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی شتاب گرفت.

با اجرای کامل این طرح در چهار سال آینده، تولید محصولات زراعی و باغی استان خوزستان از 15 میلیون تن به 24 میلیون تن خواهد رسید.

معاون هماهنگ کننده معاونت اول رئیس جمهوری، در بازدید از این طرح بر تخصیص منابع برای ادامه و تکمیل طرح 550 هزار هکتاری رهبری تاکید کرد.

تاکنون 320 هزار هکتار از طرح 550هزار هکتاری رهبری به بهره برداری رسیده است.


غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در حاشیه بازدید از طرح 550 هزار هکتاری

تخصیص آب فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری

شریعتی: مساله تخصیص آب برای 238 هزار هکتار از اراضی فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری حل شده است و احتمال دارد، این عدد به  248 هزار هکتار نیز برسد . 
                                                      
غلامرضا شریعتی امروز ۱۰ بهمن ماه در حاشیه بازدید معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از موارد مصوبه پانزدهم فروردین 96 هیات دولت در خصوص خوزستان، طرح 550 هزار هکتاری و تخصیص آب مورد نیاز این طرح بود .

وی ادامه داد: بر اساس این مصوبه وزارت نیرو موظف شد ظرف یک ماه تخصیص آب این طرح را انجام دهد اما به دلیل مشکلاتی که ایجاد شد، تحقق این امر تا کنون معوق مانده بود. 

استاندار خوزستان افزود: بعد از نامه ای که به رئیس‌جمهور ارسال کردم، رئیس‌جمهور با قید فوریت دستور صریح تخصیص آب مورد نیاز این طرح را به وزارت نیرو داد .

شریعتی تصریح کرد: هفته گذشته نامه تقبل تخصیص آب فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری در سطحی که موردنظر ما بود یعنی 238 هزار هکتار نوشته شد که 9 هزار هکتار آن در استان ایلام و 229 هزار هکتار دیگر در استان خوزستان قرار دارد .

وی ادامه داد: با توجه به مذاکراتی که با معاون وزیر نیرو داشتیم انشالله این رقم در جداول مربوطه تخصیص آب افزایش خواهد یافت و احتمال دارد که به 248 هزار هکتار برسد. خوشبختانه مسئله تخصیص آب این طرح حل شده است .

استاندار خوزستان بیان کرد: امروز معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رییس‌جمهور سفری به خوزستان داشت تا ضمن بازدید از عملیات اجرای طرح 550 هزار هکتاری، در جلسات مربوطه برای بررسی راه های تامین منابع مالی اجرای فاز دوم و تاکید بر تخصیص آب آن شرکت کند.

رضا دهکردی مدیرکل دفتر بهره برداری از تأسیسات انتقال و توزیع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران در حاشیه بازدید از طرح 550 هزار هکتاری

لزوم کنترل کشت های با مصرف آب زیاد در خوزستان

رضا دهکردی امروز ۱۰ بهمن ماه در حاشیه بازدید معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه استان خوزستان از نظر طبیعت مساعد برای کشت برنج نیست بیان داشت: باید کشت هایی را که آب زیادی مصرف می کنند مانند کشت برنج را در خوزستان کنترل کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کشت برنج برای مردم یک کشت ساده و با درآمد مناسبی است٬ در تابستان به سمت این کشت می روند و این مساله باعث می شود که حق آبه سایر کشاورزان به آنها نرسد.

مدیرکل دفتر بهره برداری از تأسیسات انتقال و توزیع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: اگر در شرایطی مانند شرایط کنونی قرار داشته باشیم امکان کنترل و مدیریت منابع آب به حداقل می رسد. در این زمینه به دنبال وارد کردن فشار به کشاورزان نیستیم زیرا سیاست ما این است که با مردم تعامل کنیم.

دهکردی با تاکید بر اینکه  باید جهاد کشاورزی در این خصوص  همکاری کند؛ تصریح کرد: جهاد کشاورزی باید کمترین سطح زیرکشت را در تابستان و متناسب با وضعیت منابع آب داشته باشد.  از کشت های پرمصرف مثل شلتوک و برنج جلوگیری و  کشت هایی مثل ذرت را نیز به حداقل برساند.

وی یادآور شد: اگر چنین هماهنگی با مردم داشته باشیم مطمئنا می توانیم از تابستان عبور کنیم. نگرانی بعدی ما در ارتباط با کشت پاییزه سال بعد است زیرا وضعیت منابع آب خیلی بدتر از وضعیت فعلی خواهد بود و آنجا هم باید پاسخگوی مردم باشیم .

مدیرکل دفتر بهره برداری از تأسیسات انتقال و توزیع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: امید است این بازدید که با حضور آقای ویسه معاون هماهنگی معاون اول رییس جمهور و معاونت آب و خاک جهاد کشاورزی و آقای حاج رسولی‌ها مشاور وزیر نیرو انجام گرفت باعث شود که اعتبار بیشتری برای انجام ادامه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری داده شود.

دهکردی در پایان افزود: در خصوص کشت پاییزه در سال آینده، مطمئنا با تأخیر شروع دوره کشت مواجه خواهیم شد و  همچنین باید مقداری سطح زیر کشت را نیز  کاهش دهیم.


مشخصات کلی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

احداث شبکه فرعی آبیاری و زهکشی و تجهیز و نوسازی اراضی سلامت

محدوده طرح

دشت باوی از جمله دشتهای جلگه حاصل خیز خوزستان می باشد که این دشت در حوزه آبریز رودخانه کارون واقع شده است، شبکه آبیاری و زهکشی مذکور در سطح ۱۹۰۰ هکتار در پنج واحد عمرانی به ترتیب از شمال به جنوب ملاثانی (۲۸۰۰ هکتار) ویس (۵۲۰۰ هکتار) ابوفاضل ۴۵۰۰ هکتار) و سلامات (۵۰۰ هزار هکتار) و سید سلطان (۲۰۰۰ هکتار) در مجاور رودخانه کارون اجرا شده است.

تامین آب

منبع آب شبکه آبیاری، رودخانه کارون می باشد که از طریق ایستگاه پمپاژ ویس تامین می گردد. کانال اصلی ام سی با طول هشت کیلومتر وظیفه انتقال آب به پنج کانال پی یک الی پی پنج را عهده دار می باشد به جزء واحد ملاثانی و ویس دیگر واحد های عمرانی بطور مجزا از یک کانال درجه یک تغذیه می گردد.

شبکه اصلی آبیاری

ساختار شبکه اصلی آبیاری از ایستگاه پمپاژ ویس بر روی رودخانه کارون یک رشته کانال اصلی ام سی و پنج رشته کانال درجه یک بنام های پی یک الی پی پنج و کانال های درجه دو به نام های سی ای تشکیل شده است.

مشخصات اصلی طرح

احداث شبکه فرعی آبیاری کانال های پی دو سی یک الی پی دو سی هشت سلامات در سطح حدود 5025 هکتالر شامل احداث شبکه فرعی و انحراف آب می باشد.

بخش سیدسلطان به علت نبود شبکه های زیرساختی در فاز دو اجرایی خواهد شد.

اهداف طرح

گفتنی است که احداث شبکه فرعی آبیاری و زهکشی، افزایش راندمان آبیاری و افزایش تراکم الگوی کشت و افزایش محصولات کشاورزی از اهداف اصلی این طرح است.

وضعیت اجرا در حال حاضر پیشرفت فیزیکی طرح معادل 97 درصد می باشد که تاکنون 4300 هکتار آن تحویل موقت گردیده است.



























نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار