اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۸
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز خواستار همکاری و تامین اعتبار مطالعاتی برای تبدیل بنای تاریخی دانشکده سابق ادبیات این دانشگاه(معروف به سه گوش)، به موزه علم و فناوری ، و خوزستان شناسی شد.
 ابراهیم حاجی‎دولو روز سه شنبه در نامه ای به اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خوزستان نوشت: مرمت اولیه بنای ساختمان سه‎ گوش (دانشکده ادبیات سابق) در حال تکمیل بوده و با توجه به تفاهم نامه بین دانشگاه شهید چمران اهواز و آن اداره‏ کل، تغییر کاربری ساختمان به عنوان موزه علم و فناوری و خوزستان ‎شناسی مصوب شده است. 

وی افزود: به منظور انجام مطالعات باز زنده‎سازی و همچنین تهیه طرح مرمت به منظور کاربری ‎های گفته شده، انتظار می رود اعتبار مطالعاتی در موافقت ‎نامه این پروژه منظور شود. 
ساختمان سه ‎گوش با مساحتی حدود سه هزار مترمربع در ساحل غربی رود کارون کنار پل نادری و ابتدای خیابان امام موسی صدر اهواز قرار دارد. 



این بنا در سال 1308 به عنوان ساختمان بانک ملی مرکزی اهواز افتتاح شد. 

در سال 1311 به ساختمان اداره حکومتی ولایت (استانداری) و در سال 1321 به ساختمان ارتش متفقین در خوزستان (در زمان اشغال اهواز در جنگ جهانی دوم) تبدیل شد. 

ساختمان سه ‎گوش در سال 1330 مقر سازمان آمریکایی اصل چهار (Point four) ترومن، ستاد استانداری خوزستان، ستاد فرمانداری اهواز و اداره ‎کل دارایی خوزستان بود. 

این ساختمان در سال 1336 به مبلغ 22 میلیون ریال از بانک ملی ایران خریداری و به دانشکده پزشکی دانشگاه جندی ‎شاپور تبدیل شد. 

«سه‌گوش» از سال 1345 تا 1350 دانش‌سرای عالی تربیت دبیر، مرکز علوم پایه دانشگاه جندی‌شاپور، مرکز علمی و سمعی بصری دانشگاه جندی‌شاپور، دانشکده علوم و سازمان مرکزی این دانشگاه بود. 

این ساختمان در سال 1350 به دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه جندی‌‎شاپور تبدیل و در سال 1389 تخلیه شد. 

ساختمان «سه‌گوش» اهواز به شماره 2497 در 26 آبان 1378 ثبت ملی شد.معمار این بنا فردی آلمانی به نام مهندس آندره گدار و معماری آن متعلق به دوران پهلوی نخست ‌است.

گدار که در آن زمان رییس اداره باستان‌شناسی ایران و دانش آموخته دانشکده‌ هنرهای زیبای پاریس در رشته معماری و باستان‌شناسی بود، ساختمان کتابخانه‌ ملی ایران، کلاه‌فرنگی، آرامگاه حافظ، دانشکده‌ی هنرهای زیبا دانشگاه تهران و چندین بنای معروف دیگر همچون ساختمان موزه ایران باستان را هم طراحی کرد.

این ساختمان مشخصه‌ های معماری دوره خود یعنی قوس ‌های دایره ‌ای شکل ایوان و رواق‌های حیاط مرکزی را داشته و همچنین بر اساس معماری دوره ساسانی، در کنار آجر کاری و کاشی ‌کاری ‌های دوره‌ اسلامی ساخته شده است. 

نزدیک بودن این ساختمان به رود کارون، شرجی بودن هوای اهواز و انتقال رطوبت لایه‌های خاک به پی ساختمان، وجود درخت‌های درشت‌ ریشه مانند کُنار و آکالیپتوس از جمله مواردی هستند که این بنا را نیازمند مرمت کرده‌اند. 

گذشته از آسیب‌های جزیی که یادگار روزهای جنگ تحمیلی هستند، موریانه‌زدگی بیشتر درها و پنجره‌های چوبی و ترک‌های آشکار در دیوار ساختمان هم سه‌گوش را تهدید می‌کند.


/ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار