اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۳۵۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱
نماینده شادگان:
ناصری‌نژاد با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در خصوص حل فوری معضل گرد و غبار خوزستان با حضور رئیس مجلس، وزیر نیرو و وزیر کشاورزی گفت: اگر نتایج این جلسه عملیاتی نشوند مجددا به رییس مجلس اعتراض خواهیم کرد.
حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در خصوص حل فوری مشکل ریزگردهای خوزستان اظهار کرد: این جلسه در پی فشار و پی‌گیری نمایندگان خوزستان و در سطح بالا و با حضور رئیس مجلس، وزیر نیرو، وزیر کشاورزی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نمایندگان خوزستان برگزار شد.

وی با اشاره به بخشی از مطالبات نمایندگان خوزستان جهت حل معضل گرد و غبار خوزستان افزود: آب رودخانه‌های خوزستان در سال‌های متعدد برداشت شده و سدهای زیادی بر سرشاخه‌های رودخانه کارون، دز و مارون احداث شده است و در حال حاضر‌ تنها راه حل موثر جهت حل مشکل گرد و غبار خوزستان این است که آب رودخانه‌های خوزستان رهاسازی شود و هر اقدام دیگری کار اساسی نخواهد بود. 

ناصری‌نژاد ادامه داد: تمام تلاش ما این است که حداقل 3 میلیارد مترمکعب حق‌آبه زیست‌محیطی خوزستان داده شود که در این زمینه نیز رئیس سازمان حفاظت محیط زیست موافقت کردند و آقای لاریجانی نیز در این زمینه دستور موکدی داشتند و این دستور ماحصل خوبی بوده است. همچنین تثبیت بودجه برق خوزستان که در کمیسیون تلفیق در بودجه ریزگردها حذف شده بود از ماحصل این جلسه بود.

نماینده شادگان با اشاره به اجرای طرح نهال‌کاری در کانون‌های گرد و غبار خوزستان تصریح کرد: ما حتی در خصوص کیفیت و نوع نهال‌کاری صحبت‌هایی داریم و معتقدیم نهال‌کاری جواب درستی برای حل معضل گرد و غبار نخواهد بود. نهال‌کاری حتی پس از سه سال هم در کنترل کانون‌های منشاء گرد و غبار نتیجه خوبی نخواهد داشت.

وی با اشاره به کاشت گونه "کهور" در عرصه‌های فوق بحرانی گرد و غبار خوزستان افزود: اکنون برخی کشورها در دنیا مخالفت شدیدی با کاشت گونه "کهور" دارند و ما نیز در آینده نزدیک به این نتیجه خواهیم رسید که کاشت کهور همانند گونه "کنوکارپوس" به ضرر منطقه خوزستان است. در حال حاضر در کشورهای مختلف به دستور بالاترین مقام کشور نهضت جلوگیری از تکثیر کهور ایجاد شده است.

ناصرنژاد عنوان کرد: گونه نهالی که در حال کشت است پس از مدتی خشک خواهد شد. همانطور که در حال حاضر نیز می‌بینیم برخی از نهال‌ها خشک شده‌اند و هزینه هدر رفته است.

نماینده شادگان عنوان کرد: باید این مناطق که در گذشته اراضی حاصل‌خیز منطقه بوده را به دست کشاورزان بومی منطقه بسپاریم تا کشت‌های کم‌آب بکارند و کشاورزی انجام شود و از ایجاد گرد و غبار نیز جلوگیری شود. 

وی تصریح کرد: همچنین برای مقابله با گرد و غبار باید تالاب‌ها سیراب شوند، در گذشته حتی در زمان خشکسالی شاهد گرد و غبار نبودیم زیرا تالاب‌ها و دشت‌های خوزستان آب داشتند و با سالی یک یا دو بار بارش نیز اراضی مرطوب می‌شدند.

ناصری‌نژاد با اشاره به زمان عملیاتی شدن نتایج این جلسه گفت: قرار بر این است که سریعا نتایج این جلسه عملیاتی شوند و اگر این کارها انجام نشوند مجددا به آقای لاریجانی رئیس مجلس اعتراض می‌کنیم.


/ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار