اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۴۱۸
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان :
محمدرضا شمسایی : عمده تولید برق آبی خوزستان از سدهای دز و کارون بوده ولی هم اکنون شاهد بدترین شرایط خشکسالی در این دو حوضه هستیم.
محمدرضا شمسایی روز یکشنبه در جلسه بررسی وضعیت صنعت برق خوزستان و آمادگی برای تابستان ۹۷در استانداری خوزستان با اشاره به وضعیت حاد کنونی سدهای خوزستان اظهار کرد: 
هم اکنون یک میلیارد و 360 میلیون متر مکعب آب در تمامی مخازن خوزستان وجود دارد که از این میزان تنها 300 میلیون متر مکعب آن مربوط به سدهای کارون و دز است.

وی افزود: با تغییر اقلیم رخ داده در خوزستان، نمی توان تنها به توان نیروهای برق آبی اکتفا کرد بنابراین باید برای ورود برق در شرایط اضطراری به خوزستان در بلند مدت برنامه ریزی کنیم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه خوزستان در حوزه های تولید برق و مصرف آب پایین دست به رودخانه های کارون و دز وابسته است، بیان کرد: با ادامه روند کنونی بارش، در تابستان از نظر تامین آب و برق به شدت با مشکل روبه رو خواهیم شد.

آبی برای کشت بهاره و تابستانه وجود ندارد
وی ادامه داد: هم اکنون برای کشت بهاره و تابستان آبی وجود ندارد و اگر بارندگی رخ ندهد، باید برای ورود انرژی به خوزستان چاره ای اندیشید. 

شمسایی با تاکید بر اینکه از نظر هیدرولوژیکی در 19 سال گذشته در خشکسالی به سر برده ایم، گفت: دیگر سدهای خوزستان تنها 370 مگاوات ظرفیت منصوبه تولید برق دارند از این رو باید گفت وضعیت تولید برق بحرانی است.

 کاهش 51 درصدی حجم ورودی آب سدهای خوزستان 
معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز گفت: حجم ورودی آب سدهای خوزستان از ابتدای سال آبی تا امروز در مقایسه با مدت مشابه پارسال 51 درصد و در مقاسیه با متوسط دراز مدت 68 درصد کاهش داشته است.

هوشنگ حسنونی زاده افزود: در یک سال نرمال ورودی حجم آب سدهای خوزستان حدود 9 میلیارد متر مکعب بوده که هم اکنون این رقم حدود 2 میلیارد و 800 میلیون متر مکعب است.

وی بیان کرد: حجم مفید مخازن خوزستان که بتوان به وسیله آنها تولید انرژی کرد، یک میلیارد و 365میلیون متر مکعب و حجم خالی مخازن نیز 12.5 میلیارد متر مکعب است.

حسونی زاده افزود: هم اکنون حجم مفیدآب در سد دز 56 و در مجموعه سدهای کارون 261 میلیون متر مکعب بوده بنابراین در مجموع برای تنها هفت میلیارد و 800 میلیون متر مکعب آب در سدهای استان برنامه ریزی کرده ایم.

معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: برای منابع آب خوزستان چندین سناریو در نظر گرفته و پیش بینی ما در سناریو عملیاتی این است که با توجه به حجم مخازن سد های مختلف، روزانه حدود سه هزار و 595 مگاوات ساعت تولید برق داشته باشیم که در مقایسه با پارسال کاهش 44 درصدی را نشان می دهد.

باید خود را برای شرایط بدتر آماده کنیم
معاون بهره برداری از نیروگاه های سازمان آب و برق خوزستان نیز گفت: بیشتر برق خوزستان از نیروگاه های برق آبی تامین می شود که در مواقع بحران به شدت نمود پیدا می کند.

محمد رضا توکلی زانیانی ادامه داد: بدترین تجربه آبی خوزستان در سال 87 اتفاق افتاد ولی امسال در مقایسه با سال 87 ارتفاع آب سد شهید عباسپور حدود 15 متر، در سد کارون 3 حدود نیم متر و در سد مارون 21 متر کمتر شده و این نشان می دهد باید خود را برای شرایطی بدتر از سال 87 آماده کنیم.

وی با اشاره به 14 هزار و 257 مگاوات ظرفیت منصوبه نیروگاه های خوزستان گفت: حدود پنج هزار و 187 مگاوات این ظرفیت معادل 36.4 درصد (با 31 واحد در مدار) توسط نیروگاه های حرارتی و 9 هزار و 70 مگاوات آن معادل 63.6 درصد (با 45 واحد در مدار) توسط نیروگاه های برق آبی تولید می شود.

وی افزود:پارسال پیک مصرف استان خوزستان 8 هزار و 220مگاوات بود که سه هزار و 600 مگاوات معادل 44 درصد آن از طریق نیروگاه های حرارتی و چهارهزار و 373 مگاوات معادل 53 درصد از طریق نیروگاه های برق آبی و 247 مگاوات آن نیز معادل سه درصد آن از طریق شبکه سراسری تامین شد.

توکلی زانیانی ادامه داد: از نظر مگابار نیز پیک مصرفی امسال سه هزار 956 بوده که یک هزار و 602مگابار معادل 40 درصد از طریق نیروگاه های حرارتی، 726 مگاوار معادل 19 درصد از طریق نیروگاه های برق آبی و یک هزارو 628 مگاوار معادل 41 درصد نیز از شبکه سراسری تامین شده است.

معاون بهره برداری از نیروگاه های سازمان آب و برق خوزستان یادآور شد: کل ظرفیت منصوبه مگاوار نیروگاه های برق آبی خوزستان یک هزار و 840 خازنی و یک هزار و 592 راکتیو است.



/ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار