شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۷
شریعتی استاندار خوزستان:
استاندار خوزستان در جلسه بررسی مسائل مربوط به زهاب‌های توسعه نیشکر، گفت: تاکنون استفاده مناسبی از زهاب‌ها نمی‌شد اما بعد از ۳ ماه کار مطالعاتی، در خصوص آن تصمیم‌گیری مناسب انجام خواهد شد.
استاندار خوزستان در جلسه بررسی مسائل مربوط به زهاب‌های توسعه نیشکر، گفت: تاکنون استفاده مناسبی از زهاب‌ها نمی‌شد اما بعد از ۳ ماه کار مطالعاتی، در خصوص آن تصمیم‌گیری مناسب انجام خواهد شد.

وی افزود: جلسه امروز برای چاره‌جویی و ارائه پیشنهاداتی در خصوص استفاده بهتر از زهاب‌های طرح توسعه نیشکر برگزار شد و برنامه‌ها و الگو‌های مختلفی درزمینه آبزی‌پروری، مسائل محیط‌زیست و توسعه کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت.

استاندار خوزستان عنوان کرد: به‌تدریج با شیرین شدن اراضی شمال خوزستان، ای‌سی زهاب‌های خروجی به ۳۵۰۰ رسیده و کاهش پیدا کرده است.

همچنین شرکت توسعه نیشکر با مخلوط سازی آن با آب شیرین، مجدد از آن برای آبیاری کشت‌های نیشکر استفاده می‌کند.

شریعتی بابیان اینکه طرح‌های مختلف ظرف ۳ ماه توسط مشاور متخصص مطالعه می‌شود، اظهار کرد: از محل این زهاب می‌توان ۳۵ هزار هکتار را کشت کرد و اشتغال خوبی ایجاد کرد هرچند که اعتبار اولیه خوبی برای آن موردنیاز است.

غلامرضا شریعتی ادامه داد: در جاهایی که EC زه آب ها بالاتر و حدود 6 هزارمیکروموس بوده، باید کشت های دیگر متناسب با این EC صورت بگیرد به همین دلیل برنامه های مختلفی در زمینه آبزی پروری، محیط زیست، توسعه کشاورزی بررسی و قرار شد مشاور کارآمدی تعیین شود.

وی تصریح کرد: طی سه ماه مطالعات این طرح انجام شده و پس از آن در این زمینه تصمیم گیری می شود که از محل این زه آب ها حدود 35 هزار هکتار زمین را آبزی پروری یا کشت کرد یا مسایل زیست محیطی را با آن حل کرد.

وی با اشاره به اشتغال موثر ناشی از این طرح عنوان کرد: این طرح اعتبار اولیه قابل توجهی را هم نیاز دارد بنابراین راهکارهای مختلف موجود در قانون بودجه برای تخصیص اعتبار به این پیشنهاد و استفاده از ظرفیت آن ها مورد بررسی قرار می گیرد.

ضرورت توجه به مردم در اجرای طرح

عبدلله سامری نماینده خرمشهر هم با اشاره به برخی اثرات منفی اجرای این طرح، تصریح کرد: در اجرای این طرح باید مردم را نیز در نظر گرفت زیرا نمی توان در این موضوع از قوه قهریه استفاده کرد و دفاع مردم از حق خودشان را به پای شورش و نافرمانی گذاشت.

وی ادامه داد: مسئله زه آب ها نیاز به یک راه حل اساسی دارد با این حال نمی توان همه زه آب های دریاچه را از طریق کانال سیفون رد کرد زیرا از این طریق تنها دریاچه ای از نمک باقی خواهد ماند و مشکلات دیگری را ایجاد خواهد کرد.

سامری عنوان کرد: با توجه این که آبی به کشاورزان تخصیص نمی یابد، یکی از بهترین کارها تصفیه این زه آب ها توسط سرمایه گذار خارجی است.

وی ادامه داد: در حالیکه سرمایه گذار توان تصفیه آب و در اختیار بهره بردار گذاشتن آن برای کشاورزی را دارد، ولی کسی حاضر به بستن قرارداد با این سرمایه گذار نیست.

در ادامه ولی الله حیاتی فرماندار خرمشهر نیز با بیان این که لازم است برای موضوع برنامه ریزی دقیق صورت بگیرد، گفت: اگرچه نیشکر در شرایط بحرانی از امکانات و توان خود برای کمک به حل موضوع استفاده کرده، با این وجود زه آب های نیشکر تبعات منفی عمده ای برای خرمشهر داشته و از هر سو این شهر را تهدید می کند.





















نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار